Viewing Single Post
AnnaE
#0

Testul nr. 2

Limba și literatura română (30 de puncte)

 

1. Se dă textul:

    Casa noastră e ultima de pe ulița Vălenilor, la marginea satului, chiar lângă temeteul* vechi.

    Dincolo de noi e numai mătușa Tiberie, apoi se întinde, neted ca-n palmă, hotarul. A clădit-o Ticu singur, din piatră albă, scoasă de el din cartierele Cutcii. A adunat bani încă de pe când a fost băiat de hotel la București și și-a proiectat-o el singur. Proiectat, vorba vine. Ticu nu era prea școlit, abia făcuse cinci clase. dar știa să construiască, după un plan din minte, orice. Ridica la fel de lesne o casă sau un catreț de păsări și făcea la fel de priceput un acoperiș de casă sau un par pentru fasole.

    A ridicat casa, imediat ce s-a terminat războiul, pe terenul pe care i l-a dat, cu acte în regulă, tatăl lui.

   S-a apucat de lucru în vara-toamna lui 1945. În vara lui 1946, când Ticu, un flăcău aproape tomnatic, de douăzeci și șase de ani, a avut bani și-a terminat-o, s-a putut mândri că în sărăcia de după război are una dintre cele mai bune case din sat, cu două încăperi și un cerdac în formă de L. A văruit-o în galben, iar chenarele celor șase ferestre și interiorul le-a făcut cu talc, în albastru de Mândrămărie.

   Când constructia a fost gata, i-a împodobit cerdacul, sprijinit pe stâlpi de stejar, cu o bordură dantelată de lemn, în decupajul căreia se vedeau sori și porumbei stilizați. I-ar fi plăcut să facă podele de lemn, cum văzuse la București, dar nu mai avea bani, așa că a netezitpământul de pe jos și l-a bătucit cu lut galben, aduc de pe coastă.

                                                                                                            (Marta Petreu, Acasă, pe Câmpia Armaghedonului)

* temeteu - cimitir;

** catreț - coteț de păsări

 

Scrieți, pe foaia de concurs, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe:

a) Transcrieți, din primul enunț al fragmentului dat, un cuvânt care conține un hiat.

b) Scrieți câte un sinonim  contextual pentru fiecare dintre următoarele cuvinte din textul dat : lesne, a împodobit.

c) Formulați câte o propoziție în care cuvintele e (ultima) și, respectiv, singur din textul dat să aibă altă valoare mrgică.

d) Indicați funcția sintactică a cuvintelor subliniate în textul dat: Dar stia să construiască, după un plan din minte, orice

e) Transcrieți o propoziție subordonată din fragmentul dat, precizând ce fel de propoziție subordonată este.

f) Alcătuiți o frază în care conjuncția fiindcă să introducă o propoziție subordonată cauzală.

g) Menționați rolul utilizării cratimei în structura : i-a împodobit

h) Explicați, într-un text de 3-5 rânduri, semnificația enunțului: În vara lui 1946, când Ticu, un flăcău aproape tomnatic, de douăzeci și șase de ani, a avut bani și-a terminat-o, s-a putut mândri că în sărăcia de după război are una dintre mai bune case din sat, cu două încăperi și un cerdac în formă de L.

 

2. Redactați un eseu de minimum 500 de cuvinte în care să prezentați particularitățile unei povestiri cu referință la opera literară Hanul Ancuței, de Mihail Sadoveanu. În elaborarea eseului veți avea în vedere următoarele repere:

- numirea a două trăsături ale curentului literar idealist, identificate în opera dată;

- prezentarea a trei elemente de structură. de construcție a discursului narativ și de limbaj ale povestirii alese (de exemplu: instanțele comunicării narative, perspectivă narativă, acțiune, momentele personajelor, conflict/conflicte, incipit, final, moduri de expunere, repere spațio-temporale, tipologia personajelor, modalități de caracterizare a lor, limbajul naratorului etc.);

- comentarea unui episod/ a unei secvențe narative semnificativ(e) pentru evidențierea unei trăsături a personajului principal din povestirea aleasă.

 

Ordinea integrării relor în cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru conținutul eseului vețo primi 10 puncte. Pentru redactarea eseului veți primi 5 puncte (organizarea ideilor în scris - 1 punct; utilizarea limbii literare - 1 punct; abilități de analiză și de argumentare - 1 punct; ortografie, punctuație - 1 punct; așezare în pagină, lizibilitate - 1 pinct).

  În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 500 de cuvinte și să dezvolte subiectul propus.

 

 

Metodica predării limbii și literaturii române/comunicării în limba română (20 de puncte)

 

Următoarea secvență face parte din programa școlară pentru disciplina de studiu Comunicare în limba română - clasa pregătitoare (OMEN nr. 3418/2013):

 

 Competența specifică

1.4 Exprimarea interseului pentru receptarea de mesaje orale, în contexte de comunicare cunoscute

Exemple de activități de învățare:

- audierea unor povești citite/înregistrate/povestite de adulți/copii;

- vizionarea unor scurte secvențe din emisiuni pentru copii.

 

Conținuturi

Comunicare orală: acte de vorbire: a identifica un obiect, o persoană

Elemente de construcție a comunicării: vocabular (cuvinte cu sens asemănător sau opus); fonetică (sunete specifice limbii române, despărțirea în silabe)

 

Cerință

Într-o activitate instructiv-educativă desfășurată sub umbrela teatrului, demonstrați valoarea dialogurilor în baza cărora formați/dezvoltați competența specifică din secvența dată. Având în vedere următoarele aspecte:

a) Prezentațilitatea activității în formarea competenței specifice din secvența dată.

b) Enumerați trei suporturi tehnice de instruire conform scopului educațional.

c) Indicați două metode de predare eficiente în context și două forme de organizare a elevilor.

d) Indicați și o metodă de evaluae aplicabilă pe fondul competenței din secvența dată.

e) Agrumentați valoarea activității realizate în virtutea competenței de comunicare verbală.

 

Elemente de pedagogie școlară (15 puncte)

 

   Redactați un eseu structurat, de cel mult o pagină, în care importanța predării, ca ofertă de experiență de învățare. În elaborarea eseului veți avea în vedere următoarele aspecte:

- definirea conceptului de predare;

- deosebirea dintre strategie și stil de predare;

- descrierea succintă a trei caracteristici ale predării;

- argumentarea importanței predării, ca ofertă de experiență de învățare.