Viewing Single Post
AnnaE
#3

Rezolvare - Elemente de pedagogie școlară (15 puncte)

 

   Redactați un eseu structurat, de cel mult o pagină în care să prezentați importanța predării ca ofertă de experiență de învățare.

 

    Conform teoriei cunoscute, prin predare înțelegem transferul informațiilor catre elevi în baza unor materiale expuse verbal sau în scris, cu acuratețe. Altfel zis, predarea constă în activitatea profesorului datorită căreia se realizează transferul informațiilor către elevii săi și prelucrarea lor la nivel inteligibil.

 

    În principiu, predarea este mai mult decât un transfer; este un veritabil schimb de informații efectuat în virtutea procesului de învățământ și a comunicării didactice. Procesul este facilitat de comunicarea didactică, subtil dirijată de profesor. Când acesta din urmă „deschide„ canalul de comunicare, elevii lui devin receptivi și oferă feedback. Feedback-ul lor poate consta fie în răspunsurile așteptate, fie în varii întrebări ărgesc subiectul ori îl aprofundează. ca atare, informațiile transmise reprezintă un fond în temeiul căruia se consolidează achizițiile școlare. Internalizate și corespunzător valorificate, laolaltă, acestea devin elemente constituente ale oricărei experiențe ulterioare învățare.

 

     În continuare, delimităm două concepte ușor de confundat: strategie și stil de predare. Distincția ni se relevă dacă vedem în strategie un stil pur tactic-operativ, adoptat de învățător pentru a-si coordona demersul didactic, orientat înspre obiective și derulat cu ajutorul unor metode și mijloace, atent alese.

 

    Totodată, distincția ni se relevă dacă vedem în stilul predare o strategie a învățătorului prin care își dirijează actul didactic în propria manieră; este o combinație a trăsăturilor lui personale și profesionale, slefuite în virtutea experienței câștigate în timp.

 

   Știm că predarea face parte integrantă din procesul de învățământ, alături de învățare și de evaluare. Între cele trei acte există o strânsă legătură. De fiecare parte depinde succesul actului educațional, privit global. În contextul dat, de caliattea predării depinde, în principiu, gradul în care un elev reușește să învețe. Ne referim, desigur, la elevul neafectat de spectrul cerințelor educative speciale. Pentru el, este evident că predarea se adaptează la gradul tulburării/dificultății lui de învățare, certificat de expert.

 

   Mai departe, trecem în revistă caracteristicile predării, într-o viziune unanim acceptată. Afirmăm că predarea e caracterizată de : natura relației stabilite între cadrul didactic și elev; alternanța secvențelor dominate de latura informativă, respectiv formativă a lecției; analiza etapei de-a lungul căreia se caută răspunsuri la întrebările: Ce a fost bine formulat și realizat? Organizatoric vorbind, a fost activat întregul colectiv; Au extras elevii esențialul din materialele prezentate oral/în plan fizic? Informațiile primite au fost trecute prin filtrul verbelor de actiune? Cum se poate îmbunătăți actul de predare?

       Pe scurt, analiza în dioscuție este ceea ce în literatura de specialitate înseamnă (auto)reglarea învățării.

 

      În viziunea proprie, actul de predare este deosebit de important în procesul de învățământ. Sunt două perspective din care îl privim. Pe de o parte, predarea este o autentică oportunitate de învățare, gândită ca ofertă curriculară rezultată din trunchiul comun obligatoriu. Pe de altă parte, aceasta este o veritabilă experiență de învățare. Drept care, astfel devine școlarul mai instruit și mai deschis în fața provocărilor ce îl determină să coreleze date și situații reale de învățare. Așadar, perspectivele amintite îi dau lecției substanță, iar elevului, impulsuri motivaționale.

 

    Cuvintele cheie notate în jurul predării sunt: simbioză (între conținuturi, informații selectate și prelucrate, instrumentar), relevanță, concretețe, interactivitate, feedback descroptiv, rigoare, tact, coeziune de grup, eficiență, capacități superioare aflate într-o continuă formare - reflecție, metacogniție, argumentare pertinentă, învățare conștientă și durabilă, de pildă.