Programa titularizare pentru invatatori 2022
CONCURSUL NATIONAL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE IN INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR
PROGRAMA PENTRU LIMBA SI LITERATURA ROMANA SI MATEMATICA, ELEMENTE DE PEDAGOGIE SCOLARA, METODICA PREDARII LIMBII SI LITERATURII
ROMANE/ COMUNICARII IN LIMBA ROMANA SI METODICA PREDARII MATEMATICII/ MATEMATICII SI EXPLORARII MEDIULUI IN INVATAMANTUL PRIMAR
(INVATAMANT PRIMAR IN LIMBA ROMANA)
A. NOTA DE PREZENTARE
In contextul contemporan, unui cadru didactic i se propune, permanent, redimensionarea relatiei dintre achizitiile dobandite prin parcurgerea traseului formarii initiale si competentele generale si specifice solicitate de pragmatica procesului de invatamant, in conditiile valorizarii autoformarii si autoperfectionarii.
Programa de concurs pentru ocuparea posturilor de invatator/institutor/profesor pentru invatamantul primar este conceputa si elaborata in acord cu prevederile curriculumului programelor de formare initiala, ofertate de institutiile de invatamant specializate, precum si cu ale curriculumului pentru invatamantul primar.
Proba de concurs vizeaza valorificarea achizitiilor din domeniul limbii si literaturii romane, al matematicii, al pedagogiei si corelarea acestora cu domeniul metodicilor predarii limbii si literaturii romane / comunicarii in limba romana si predarii matematicii / matematicii si explorarii mediului in invatamantul primar. Competentele si continuturile din programa sunt proiectate intr-o viziune curriculara dinamica, sistemica, integratoare.
Cuprinzand urmatoarele discipline: Limba si literatura romana si Matematica, Elemente de pedagogie scolara, Metodica predarii limbii si literaturii romane / comunicarii in limba romana, Metodica predarii matematicii / matematicii si explorarii mediului in invatamantul primar, programa pentru Concursul national de titularizare in invatamant al invatatorilor/institutorilor/profesorilor pentru invatamantul primar vizeaza evaluarea gradului de cunoastere a continuturilor stiintifice fundamentale din domeniile numite mai sus, a tendintelor in evolutia disciplinelor, precum si a capacitatii de aplicare a acestora in proiectarea, derularea si evaluarea activitatilor didactice, in acord cu paradigmele actuale ale studierii acestor discipline.
Aspectele fundamentale vizate prin prezenta programa operationalizeaza profilul invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantul primar, urmarind:
•cunoasterea continuturilor fundamentale si a principalelor tendinte in evolutia disciplinelor Limba si literatura romana, Matematica, Elemente de pedagogie scolara, Metodica predarii disciplinei comunicare in limba romana / limba si literatura romana in invatamantul primar, Metodica predarii disciplinei matematica si explorarea mediului / matematica in invatamantul primar;
•demonstrarea competentelor necesare in proiectarea, realizarea si evaluarea activitatilor didactice;
•evaluarea abilitatilor de comunicare, empatice si de cooperare, necesare realizarii actului educational.
Structura programei este urmatoarea:
• Nota de prezentare
• Profilul competentelor invatatorului / institutorului / profesorului pentru invatamantul primar
• Tematica pentru disciplinele de concurs Limba si literatura romana, Matematica, Elemente de pedagogie scolara, Metodica predarii limbii si literaturii romane / comunicarii in limba romana, Metodica predarii matematicii / Matematicii si explorarii mediului in invatamantul primar
• Repere bibliografice
B. PROFILUL COMPETENTELOR INVATATORULUI / INSTITUTORULUI / PROFESORULUI PENTRU INVATAMANTUL PRIMAR
a) Competente de specialitate:
• utilizarea conceptelor de baza si a continuturilor stiintifice ale disciplinelor de studiu abordate in invatamantul primar;
• stabilirea de legaturi intre continuturile teoretice si aspectele practice ale disciplinelor de studiu predate in invatamantul primar;
• manifestarea interesului pentru actualizarea continuturilor in consens cu noile achizitii stiintifice ale disciplinelor de specialitate si ale unor domenii/discipline conexe.
b) Competente de comunicare si relationare:
• utilizarea conceptelor si a teoriilor moderne de comunicare: orizontala/verticala, complexa,
diversificata si specifica;
• proiectarea, conducerea si realizarea procesului instructiv-educativ, ca un act de comunicare;
• comunicarea eficienta cu elevii, parintii elevilor, alte cadre didactice, precum si cu personalul
de indrumare si control, cu membri ai comunitatii locale;
• valorificarea metacomunicarii in optimizarea relatiilor intre cadre didactice;
• exprimarea orala cursiva, expresiva in relatiile cu ceilalti parteneri educationali.
c) Competente metodologice:
• utilizarea adecvata a cunostintilor de didactica generala, de metodica de specialitate, de psihologie si pedagogie scolara / pedagogia invatamantului primar in proiectarea si desfasurarea activitatii didactice cu elevii, in acord cu prevederile programelor scolare in vigoare;
• abordarea praxiologica a teoriilor cognitive moderne, in vederea stimularii, formarii si
dezvoltarii capacitatilor de cunoastere ale elevului;
• manifestarea unei conduite metodologice flexibile si inovative in plan profesional.
d) Competente de evaluare si autoevaluare a activitatii didactice:
• utilizarea conceptelor cu care opereaza evaluarea;
• proiectarea unei evaluari eficiente, organic integrate in activitatea instructiv-educativa;
• utilizarea strategiilor adecvate de evaluare in cadrul activitatii instructiv-educative;
• manifestarea unei atitudini obiective in autoevaluarea prestatiei didactice, cu scopul cresterii calitatii actului didactic.
e) Competente psiho-sociale:
• utilizarea metodelor si a tehnicilor de autocontrol psihocomportamental;
• adoptarea unor comportamente prosociale adecvate, de adaptare eficienta si rapida la schimbarile sociale si la provocarile existente;
• manifestarea comportamentului empatic, antibullying si a „orientarii helping”;
• utilizarea unor tehnici de negociere, de gestionare a conflictelor, de mediere pentru asigurarea de influente educationale pozitive;
• asumarea rolului social pentru care a optat, in contextul unei imagini de sine adecvate propriei personalitati si propriului status profesional detinut.
f) Competente tehnice si tehnologice
• utilizarea mijloacelor tehnice si tehnologice cu scopul eficientizarii actului didactic si al inovatiei in plan profesional.
g) Competente de management al carierei
• manifestarea unor conduite (auto)reflexive si de autoresponsabilizare profesionala;
• indeplinirea unor sarcini complementare specifice profesiei (manager de proiecte educationale, examinator / examinat / concurent / supraveghetor);
• manifestarea interesului pentru evolutia in cariera.
C. TEMATICA PENTRU DISCIPLINA DE CONCURS LIMBA SI LITERATURA ROMANA LIMBA SI LITERATURA ROMANA
1. LIMBA ROMANA
• Normele actuale de ortografie si ortoepie in limba romana; aspecte functionale referitoare la: sunetele limbii romane, corespondenta litera-sunet, regulile pentru despartirea cuvintelor in silabe; structura fonologica a cuvintelor: diftongi, triftongi, hiat; accentul; omografe, omofone.
• Cuvantul - forma si sens (sensul de baza si sensul secundar; sensul propriu, sensul figurat), categorii semantice: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; paronime, regionalisme, arhaisme, neologisme; campul lexical, unitati frazeologice (expresii / locutiuni); mijloace de imbogatire a vocabularului: interne (derivarea, compunerea, conversiunea; cuvant de baza, cuvant derivat; familia lexicala), externe (imprumuturile).
• Partile de vorbire flexibile:
o verbul (clasificare, categorii gramaticale specifice, functii sintactice);
o substantivul (clasificare, categorii gramaticale specifice, functii sintactice);
o articolul (clasificare);
o adjectivul (clasificare, categorii gramaticale specifice, functii sintactice);
o pronumele; adjectivul pronominal (clasificare, categorii gramaticale specifice, functii sintactice);
o numeralul (clasificare, categorii gramaticale specifice, functii sintactice).
• Partile de vorbire neflexibile:
o adverbul (clasificare, categorii gramaticale specifice, functii sintactice);
o conjunctia (clasificare);
o prepozitia (clasificare, prepozitii care se construiesc cu genitivul, dativul, acuzativul);
o interjectia (clasificare, functii sintactice).
• Sintaxa propozitiei:
a) Partile principale de propozitie:
o subiectul (clasificare);
o predicatul (clasificare);
o acordul predicatului cu subiectul;
b) Partile secundare de propozitie:
o atributul (clasificare);
o complementul (clasificare).
• Sintaxa frazei:
o fraza;
o delimitarea propozitiilor in fraza; felul propozitiilor; expansiunea si contragerea;
o raporturile sintactice in fraza: de interdependenta, de coordonare si de subordonare in propozitie si in fraza;
o exprimarea raporturilor sintactice in propozitie si in fraza;
o tipuri de propozitii subordonate in fraza: subiectiva, predicativa, atributiva, completiva directa, completiva indirecta, circumstantiale;
o constructii incidente; constructii eliptice.
• Aspecte privind aplicarea normelor de ortografie, de ortoepie si de punctuatie in receptarea/construirea mesajului scris.
2. LITERATURA ROMANA
a) Curente literare/culturale: romantism, realism, modernism, simbolism, expresionism, neomodernism (perioada, trasaturi)
b) Genul epic: Specii narative: basmul cult, povestirea, nuvela, romanul
• Concepte operationale: constructia discursului narativ (particularitatile speciilor epice: basmul cult, povestirea, nuvela, romanul; particularitati ale constructiei subiectului in textele narative, particularitati ale compozitiei in textele narative; incipit, final, episoade/secvente narative, tehnici narative, instantele comunicarii narative (autor, narator, personaj, cititor); tipuri de perspectiva narativa, constructia personajelor (tipologie, modalitati de caracterizare), registre stilistice, limbajul naratorului – stilul direct, stilul indirect, stilul indirect liber.
• Continuturi:
- Povestea lui Harap-Alb de Ion Creanga;
- Hanu Ancutei de Mihail Sadoveanu;
- Moara cu noroc de Ioan Slavici;
- Ion de Liviu Rebreanu;
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu;
- Enigma Otiliei de George Calinescu.
c) Genul liric
• Concepte operationale: structura discursului liric (titlu, motiv literar, idee poetica, imaginar poetic, instantele comunicarii lirice: marci lexico-gramaticale ale eului liric; elemente de prozodie); figuri de stil (aliteratia, asonanta, antiteza, comparatia, epitetul, enumeratia, hiperbola, metafora, personificarea, repetitia); mesaj, relatii de opozitie si de simetrie, laitmotiv, simbol central; poezie epica, poezie lirica.
Continuturi: Conceptele operationale se vor aplica pe doua texte poetice apartinand urmatorilor autori: Mihai Eminescu, George Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Nichita Stanescu.
d) Genul dramatic: Specii ale genului dramatic: comedia, drama
•Concepte operationale: particularitati ale constructiei subiectului in textul dramatic; particularitati ale compozitiei textului dramatic (act, scena, tablou, didascalii), structura discursului dramatic (conflict dramatic, intriga, relatiile temporale si spatiale, dialogul dramatic, monologul, categorii estetice: comicul, tragicul); personajele operei dramatice
(tipologii, modalitati de caracterizare).
•Continuturi:
- O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale;
- Iona de Marin Sorescu.
Nota: Componenta Limba si literatura romana din structura probei de concurs cuprinde doua parti:
- aplicarea elementelor de limba romana pe un text literar la prima vedere selectat atat din opera scriitorilor studiati, cat si a altor autori;
- redactarea unui eseu structurat / un eseu liber / un eseu argumentativ in care sa se aplice conceptele operationale enumerate in programa pe un text literar ce apartine scriitorilor studiati, cu incadrare in curentul literar/cultural.
D. BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVA PENTRU TEMATICA DISCIPLINEI DE CONCURS LIMBA SI LITERATURA ROMANA
• *** Dictionarul scriitorilor romani, coordonator Mircea Zaciu, Editura Albatros, 2002.
• Academia Romana, 2010, Gramatica de baza a limbii romane, Bucuresti, Editura Univers
Enciclopedic Gold.
• Academia Romana, DOOM, Editia a II-a, Bucuresti, 2005.
• Anghelescu, M., 1996, Clasicii nostri, Bucuresti, Editura Eminescu.
• Anghelescu, M., Ionescu, C., Lazarescu, Gh., 1995, Dictionar de termeni literari, Bucuresti, Editura Garamond.
• Aranghelovici, C., 2007, Indreptar ortografic, ortoepic si morfologic al limbii romane, Bucuresti, Editura Saeculum vizual.
• Balota, N., 1982, Opera lui T. Arghezi, Bucuresti, Ed. Eminescu.
• Braga, C., 1993, Nichita Stanescu: orizontul imaginar, Sibiu, Editura Imago.
• Calinescu, G., 1969, Opera lui Mihai Eminescu, Bucuresti, Editura pentru Literatura.
• Calinescu, G., 2003, Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent, Bucuresti, Editura Semne.
• Ciompec, G., Dominte, C., Forascu, N., Gutu Romalo, V., Vasiliu, E., 1985, Limba romana contemporana. Fonetica. Fonologia. Morfologia, Editie revizuita si adaugita, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Pana Dindelegan, G. (coord.), 2019, Gramatica limbii romane pentru gimnaziu, Bucuresti,
Editura Univers Enciclopedic Gold.
• Crohmalniceanu, Ov.S., 1984, Cinci prozatori in cinci feluri de lectura, Bucuresti, Editura Cartea
Romaneasca.
• Llosa, M.V., 2005, Scrisori catre un tanar romancier, Bucuresti, Editura Humanitas.
• Manolescu, N., 1980-1981, Arca lui Noe, Vol. I-II, Bucuresti, Editura Minerva.
• Munteanu, G., 1980, Istoria literaturii romane. Epoca marilor clasici, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Musat, C., 1998, Romanul romanesc interbelic, Bucuresti, Editura Humanitas.
• Papadima, L., 1996, Introducere, comentarii la Comediile lui I. L. Caragiale, Bucuresti, Editura Humanitas, Colectia Tezaur.
• Petrescu, I., 2002, Eminescu. Modele cosmogonice si viziunea poetica, Pitesti, Editura Paralela 45.
• Pop, I., 1973, Poezia unei generatii, Cluj-Napoca, Editura Dacia.
• Popescu, M., 1977, Slavici, Bucuresti, Editura Cartea Romaneasca.
• Iliescu, A., 2014, Gramatica practica a limbii romane actuale, Bucuresti, Editura Corint Educational.
• Popescu, S., 2001, Gramatica practica a limbii romane, Bucuresti, Editura TEDIT FZH.
• Simion, E., 1987, Scriitori romani de azi, Bucuresti, Editura Cartea Romaneasca.
• Vianu T., 2002, Arta prozatorilor romani, Bucuresti, Ed. 100+1 GRAMAR.
• Academia Romana, 2010, Gramatica de baza a limbii romane (coord. Gabriela Pana Dindelegan), Bucuresti, Editura Univers Enciclopedic Gold.
• *** Gramatica limbii romane, 2005, Vol. I-II, Bucuresti, Editura Academiei Romane.
• *** Manualele de Limba si literatura romana pentru clasele a IX-a – a XII-a, in vigoare in anul scolar in care se sustine concursul.
E. TEMATICA PENTRU DISCIPLINA DE CONCURS MATEMATICA MATEMATICA
1. Elemente de teoria multimilor
o Notiunea de multime: element, apartenenta, reprezentarea multimilor
o Relatia de incluziune, egalitatea intre multimi
o Submultimi; determinarea unor submultimi
o Operatii cu multimi: reuniunea; intersectia; diferenta. Complementara unei multimi. Produsul cartezian. Proprietatile operatiilor cu multimi
o Relatia de echipotenta; cardinalul unei multimi
2. Multimi de numere
Multimea numerelor naturale (N); multimea numerelor intregi (Z); multimea numerelor rationale (Q); multimea numerelor irationale (ℝ\Q)
Numere naturale
o Axiomele lui Peano
o Sisteme de numeratie: sistem pozitional (scrierea in baza 10) si sistem nepozitional (scrierea cu cifre romane)
o Operatii cu numere naturale: adunarea si scaderea – proprietati, inmultirea si impartirea - proprietati, teorema impartirii cu rest; puterea cu exponent natural a unui numar natural; patratul unui numar natural, reguli de calcul cu puteri
o Divizibilitatea numerelor naturale, divizor, multiplu, criterii de divizibilitate cu: 2, 3, 4, 5, 9, 10; numere prime, numere compuse; descompunerea unui numar natural in factori primi, aflarea c.m.m.d.c., c.m.m.m.c. a doua sau mai multe numere naturale
Numere intregi
o Compararea numerelor intregi
o Operatii cu numere intregi: adunarea, scaderea, inmultirea, impartirea
Numere rationale
o Fractii ordinare: fractii subunitare, echiunitare, supraunitare; procente; fractii echivalente
o Compararea fractiilor. Introducerea si scoaterea intregilor dintr-o fractie. Aflarea unei fractii dintr-un numar si a unui numar cand se cunoaste o fractie din el
o Fractii zecimale: compararea fractiilor zecimale
o Transformarea unei fractii zecimale in fractie ordinara
o Transformarea unei fractii ordinare in fractie zecimala
o Aproximari
o Operatii cu numere rationale: adunarea, scaderea, inmultirea si impartirea fractiilor ordinare; adunarea si scaderea fractiilor zecimale cu un numar finit de zecimale nenule; inmultirea si impartirea fractiilor zecimale cu un numar finit de zecimale nenule
o Media aritmetica si media ponderata a doua sau mai multe numere rationale
Numere irationale
o Reguli de calcul cu radicali: produs, cat, scoaterea factorilor de sub radical, introducerea factorilor sub radical
o Operatii cu numere irationale (adunarea, scaderea, inmultirea, impartirea numerelor irationale care contin radicali de ordin 2)
o Radacina patrata a unui numar natural patrat perfect
o Algoritmul de extragere a radacinii patrate a unui numar natural prin descompunerea numerelor in produs de factori primi
3. Ecuatii, inecutii si sisteme de ecuatii
o Ecuatii de gradul I cu coeficienti in Z; probleme care se rezolva folosind ecuatii de acest tip
o Inecuatii de gradul I, cu coeficienti numere intregi
o Sisteme de doua ecuatii liniare cu doua necunoscute, cu coeficienti numere intregi (metoda substitutiei, metoda reducerii); probleme care se rezolva cu ajutorul sistemelor de doua ecuatii cu doua necunoscute
4. Elemente de organizare a datelor
o Reprezentarea si interpretarea unor dependente functionale prin tabele, diagrame si grafice
5. Unitati de masura pentru lungime, arie, volum, capacitatea vaselor, masa, timp, valoare
o Unitati de masura standard; multiplii si submultiplii; transformari
6. Elemente de geometrie
o Punctul, dreapta, semidreapta, segmentul, linia curba, linia franta
o Unghi: definitie, notatii, elemente; interiorul unui unghi, exteriorul unui unghi; masura unui unghi; clasificare
o Poligoane:
Triunghiul
- Definitie, elemente; clasificare; perimetru; suma masurilor unghiurilor unui triunghi
- Linii importante in triunghi: inaltimea, bisectoarea, mediatoarea, mediana (definitie, proprietati, constructie)
- Ortocentrul, centrul cercului inscris in triunghi, centrul cercului circumscris triunghiului, centrul de greutate
- Criteriile de congruenta a triunghiurilor
- Proprietati ale triunghiului isoscel; proprietati ale triunghiului echilateral
- Triunghiul dreptunghic: proiectii ortogonale pe o dreapta; teorema inaltimii; teorema catetei, teorema lui Pitagora; reciproca teoremei lui Pitagora
- Perimetrul si aria (formule de calcul)
Patrulaterul
- Patrulaterul convex; suma masurilor unghiurilor unui patrulater convex
- Paralelogramul, proprietati; paralelograme particulare: dreptunghi, romb, patrat - proprietati; trapezul - clasificare, proprietati, linia mijlocie in trapez
- Perimetre si arii: dreptunghi, romb, patrat, trapez
o Cercul: constructie, elemente
o Corpuri geometrice: paralelipidedul, cubul, piramida, cilindrul, conul, sfera (recunoastere, elemente componente, constructie); arie si volum: paralelipided, cub, piramida
7. Metode aritmetice de rezolvare a problemelor
F. BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVA PENTRU TEMATICA DISCIPLINEI DE CONCURS MATEMATICA
• Aron I., Herescu, Gh., Dumitru, A., 1996, Aritmetica pentru invatatori, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Magdas, I., 2019, Matematica. Ghid pentru pregatirea initiala si continua a profesorilor pentru invatamantul primar, Cluj-Napoca, Presa Universitara Clujeana.
• Rosu, M., 2019, Elemente de matematica pentru profesorii din invatamantul primar, Editia a 2-a, revizuita, Bucuresti, Editura Aramis.
• Rosu, M., Roman, M., 1999, Matematica pentru perfectionarea invatatorilor, Bucuresti, Editura All.
• Manualele de matematica pentru clasele a IV-a – a VIII-a valabile in anul scolar in care se sustine concursul.
G. TEMATICA PENTRU DISCIPLINA DE CONCURS ELEMENTE DE PEDAGOGIE SCOLARA
ELEMENTE DE PEDAGOGIE SCOLARA
1. Finalitatile educatiei
a) Definirea si analiza operationala a conceptelor: finalitate, ideal, scop, obiective, competente
b) Taxonomia finalitatilor. Criterii si sisteme de referinta: macro-micro (finalitati de sistem – finalitati de proces); grad de generalitate; dimensiunea personalitatii; temporalitate; masurabilitate
2. Probleme teoretice si practice ale curriculumului
a) Analiza conceptelor: curriculum, arie curriculara, continut al invatamantului, situatie de invatare, curriculum centrat pe competente
b) Tipuri de curriculum: core curriculum (de baza, trunchi comun) - curriculum la decizia scolii; obligatoriu - optional; formal - nonformal; national-local
c) Orientari si practici noi in organizarea curriculumului: interdisciplinaritate, organizare modulara, organizare de tip integrat, curriculum diferentiat si personalizat
d) Produsele curriculare: planul-cadru, programele scolare, manualele, materialele-suport (ghiduri, portofolii, culegeri, manualul profesorului, suporturi multimedia, softuri educationale etc.)
3. Procesul de invatamant - sistem si functionalitate
a) Procesul de invatamant: concept, structura, functii, dimensiuni, caracteristici, procesualitate interna, modele explicativ-interpretative. Procesul de invatamant ca interactiune dinamica intre predare, invatare si evaluare
b) Conditii si factori de crestere a eficientei procesului de invatamant. Organizarea activitatii
didactice la nivelul clasei, inclusiv in regimul simultan si in mediul virtual
4. Proiectarea didactica
a) Definirea si operationalizarea conceptului
b) Niveluri ale proiectarii didactice
c) Caracteristicile proiectarii didactice la nivel micropedagogic (planificarea calendaristica, proiectarea unitatilor de invatare, proiectarea lectiei/activitatii)
d) Instrumente de proiectare didactica
5. Strategiile didactice
a) Delimitari conceptuale, componente (metode, procedee, tehnici, forme de organizare si mijloace didactice), taxonomii
b) Metodologia didactica. Metodele didactice: definitii, clasificari, descrieri, exemplificari.
Metodologia activizanta – valente formative
c) Mijloacele de invatamant: definitie, clasificare, integrare in activitatea didactica. Noile Tehnologii de Informare si Comunicare (NTIC) si posibilitati de utilizare a lor in cadrul procesului de invatamant
6. Predarea. Orientari contemporane in teoria si practica predarii
a) Conceptul de predare; predarea ca activitate de organizare si conducere a situatiilor de invatare
b) Strategii si stiluri de predare. Relatiile intre predare, invatare si evaluare; rolul feed-backului in optimizarea predarii
c) Evaluarea/autoevaluarea comportamentului didactic al invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantul primar
7. Invatarea scolara. Orientari contemporane in teoria si practica invatarii scolare
a) Conceptele de invatare in sens larg si de invatare scolara. Forme, tipuri si niveluri de invatare
b) Orientari principale in teoriile contemporane ale invatarii si relevanta lor pentru instruirea scolara
c) Conditiile interne si externe ale invatarii scolare eficiente. Interdependenta dintre conditiile interne si externe ale invatarii. Valorificarea si optimizarea acestora in procesul didactic
8. Instruirea. Teorie, metodologie
a) Delimitari conceptuale: invatare – instruire – formare, metodologie, metoda, procedeu, mijloc didactic
b) Sistemul metodelor de invatamant
c) Forme de organizare a instruirii: frontal, grupal, individual
7. Evaluarea in procesul de invatamant si educatie
a) Definirea si analiza conceptului de evaluare didactica. Operatiile evaluarii (masurarea-aprecierea-decizia)
b) Forme / tipuri de evaluare didactica: initiala, continua/formativa, finala/sumativa
c) Metode de evaluare. Instrumente de evaluare
Tipologia itemilor (definitie, clasificare, caracteristici, avantaje si dezavantaje/limite in utilizare)
H. BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVA PENTRU DISCIPLINA DE CONCURS ELEMENTE DE PEDAGOGIE SCOLARA
• Albulescu, I., Catalano, H., (coordonatori), 2019, Sinteze de pedagogia invatamantului primar. Ghid pentru pregatirea examenelor de titularizare, definitivat si gradul didactic II, Bucuresti, Editura Didactica Publishing House.
• Albulescu, I., Catalano, H., (coordonatori), 2020, Sinteze de pedagogie generala. Ghid pentru pregatirea examenelor de titularizare, definitivat si gradul didactic II, Bucuresti, Editura Didactica Publishing House.
• Bocos, M., 2013, Instruirea interactiva. Repere axiologice si metodologice, Iasi, Editura Polirom.
• Bocos, M., Jucan, D., 2019, Fundamentele pedagogiei. Teoria si metodologia curriculumului. Repere si instrumente didactice pentru formarea profesorilor, Pitesti, Editura Paralela 45.
• Bocos, M., Jucan, D., 2018-2019, Teoria si metodologia instruirii si Teoria si metodologia evaluarii. Repere si instrumente didactice pentru formarea profesorilor, Pitesti, Editura Paralela 45.
• Catalano, H., 2018, Procesul de invatamant: directii epistemice, pragmatice si experientiale, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Cerghit, I., Neacsu, I., Panisoara I.O., Potolea D., 2001, Prelegeri pedagogice, Iasi, Editura Polirom.
• Ciolan, L., 2008, Invatarea integrata - fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Iasi, Editura Polirom.
• Cristea, S., 1998, Dictionar de termeni pedagogici, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Cristea, S., 2010, Fundamentele pedagogiei, Iasi, Editura Polirom.
• Cristea, S., 2017, Finalitatile educatiei, Bucuresti, Editura Didactica Publishing House.
• Cristea, S., 2017, Instruirea / Procesul de invatamant, Bucuresti, Editura Didactica Publishing House.
• Cristea, S., 2017, Realizarea instruirii ca activitate de predare-invatare-evaluare, Bucuresti, Editura Didactica Publishing House.
• Cristea, S., 2018, Obiectivele instruirii / procesului de invatamant, Bucuresti, Editura Didactica Publishing House.
• Cristea, S., 2019, Metodologia instruirii in cadrul procesului de invatamant, Bucuresti, Editura Didactica Publishing House.
• Cristea, S., 2019, Evaluarea instruirii in cadrul procesului de invatamant, Bucuresti, Editura Didactica Publishing House.
• Cerghit, I., 1997, Metode de invatamant, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Cucos, C., 1996, Finalitatile educatiei, in Pedagogie, Iasi, Ed. Polirom.
• Cucos, C., 2000, Pedagogie generala, Iasi, Ed. Polirom.
• Ionescu, M., Bocos, M. (coord.), 2009, Tratat de didactica moderna, Pitesti,Ed. Paralela 45.
• Ionescu, M., 2007, Instructie si educatie, Arad, Vasile Goldis University Press.
• Iucu, R.B, 1999, Managementul clasei de elevi, Bucuresti, Editura „D. Bolintineanu”.
• Iucu R. B, Manolescu M., 2005, Elemente de pedagogie, Bucuresti, Credis, Editura Universitatii din Bucuresti.
• Jinga, I., Negret, I., 1999, Invatarea eficienta, Bucuresti, Editura Aldin.
• Manolescu, M., 2005, Evaluarea scolara: metode, tehnici, instrumente, Bucuresti, Editura Meteor Press.
• Manolescu, M., 2010, Teoria si metodologia evaluarii, Bucuresti, Editura Universitara.
• Neacsu, I., 1990, Metode si tehnici moderne de invatare eficienta, Bucuresti, Editura Militara.
• Neacsu, I., 1999, Instruire si invatare, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Neacsu, I., 2015, Metode si tehnici de invatare eficienta. Fundamente si practici de succes, Iasi, Editura Polirom.
• Negret, D.I., 2008, Teoria generala a curriculumului educational, Iasi, Editura Polirom.
• Oprea, C.M., 2008, Strategii didactice interactive, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Petrescu, P., Pop, V., 2007, Transdisciplinaritatea – o noua abordare a situatiilor de invatare, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Petrovici, M.C., 2010, Niveluri ale intelegerii, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Panisoara, I. O., Manolescu, M., 2019, Pedagogia invatamantului primar si prescolar, Iasi, Editura Polirom.
• Paun, E., Potolea, D., 2002, Pedagogie. Fundamentari teoretice si demersuri aplicative, Iasi, Editura Polirom.
• Stanciu, M., 1999, Reforma continuturilor invatamantului. Cadru metodologic, Iasi, Editura Polirom.
• Stoica, A. (coord.), 2001, Evaluarea curenta si examenele, Bucuresti, Editura Prognosis.
• Stoica, A., 2003, Evaluarea progresului scolar. De la teorie la practica, Bucuresti, Editura Humanitas Educational.
• Stoica, A., Mihail, R., 2006, Evaluarea educationala. Inovatii si perspective, Bucuresti, Editura Humanitas.
• *** Programul National de Dezvoltare a Competentelor de Evaluare ale Cadrelor Didactice (DeCeE), MEN – CNCEIP, Bucuresti, 2008
• MEN, Viitorul ne uneste. Viziune asupra viitorului educatiei in Romania,
https://www.edu.ro/sites/default/files/Comunicare%20COM%20referitoare%20la%20dezvoltarea%20scolilor%20%202017.pdf.
I. TEMATICA PENTRU METODICA PREDARII DISCIPLINELOR LIMBA SI LITERATURA ROMANA / COMUNICARE IN LIMBA ROMANA
METODICA PREDARII DISCIPLINELOR LIMBA SI LITERATURA ROMANA/ COMUNICARE IN LIMBA ROMANA
I. Curriculumul la disciplinele Comunicare in limba romana / Limba si literatura romana
o Relatia interdeterminativa competente generale - competente specifice - continuturi
II. Proiectarea pedagogica a activitatilor instructiv-educative la disciplinele Comunicare in limba romana / Limba si literatura romana:
a) Etapele proiectarii pedagogice: definirea obiectivelor si a sistemului de referinta spatiotemporal: determinarea continuturilor; stabilirea strategiei optime de actiune; stabilirea criteriilor, a probelor si a instrumentelor de evaluare continua si formativa
b) Planificarea calendaristica anuala, proiectarea unitatilor de invatare, proiectarea lectiei
III. Lectia de Comunicare in limba romana / Limba si literatura romana in invatamantul primar
o Lectia - modalitate fundamentala de organizare a activitatii didactice
o Forme de organizare a colectivului de elevi
o Strategii de diferentiere si individualizare
o Metode si procedee didactice: caracteristici, utilizare in activitatile didactice: povestirea, metoda fonetica analitico-sintetica, lectura explicativa, lucrul cu manualul, explicatia, conversatia euristica, demonstratia, exercitiul, invatarea prin descoperire, problematizarea, jocul didactic, jocul de rol, dramatizarea, observarea; metode de invatare prin cooperare; metode de predare-invatare moderne, activizante si interactive, centrate pe elev
o Mijloace didactice si suporturi tehnice de instruire: modalitati de integrare in activitatea didactica
o Evaluarea nivelului de pregatire a elevilor la Comunicare in limba romana / Limba si literatura romana; forme/tipuri de evaluare a rezultatelor si a progresului scolar; metode de evaluare; tipuri de itemi utilizati in practica scolara; specificul aprecierii elevilor prin calificative; problematica specifica a descriptorilor de performanta
o Abordari intra- si interdisciplinare in lectia de Comunicare in limba romana / Limba si literatura romana; modalitati de integrare a elementelor de constructie a comunicarii in cadrul lectiilor de Comunicare in limba romana / Limba si literatura romana (fonetica, vocabular, clase morfologice, sintaxa)
IV. Aspecte metodologice privind curriculumul pentru disciplinele Comunicare in limba romana / Limba si literatura romana in invatamantul primar
1. Comunicarea orala
o Strategii de formare a campului auditiv (propozitie, cuvant, silaba, sunet)
o Strategii de formare a competentelor de comunicare: continuturi relevante, contexte de realizare, tipuri de activitati de invatare; comportamentul de ascultator/emitator
o Situatii de invatare care contribuie la sesizarea elementelor semnificative ale unui mesaj ascultat (CP - I-II si III-IV)
2. Comunicarea scrisa (receptarea mesajului scris, exprimarea scrisa)
o Procesul didactic (predare-invatare-evaluare) la disciplinele Comunicare in limba romana in clasa pregatitoare
o Strategii de predare-invatare-evaluare a citit-scrisului la clasa I (metode si procedee specifice, mijloace de invatamant, forme de organizare)
o Specificul abordarii textelor in invatamantul primar: textul narativ (elaborarea planului de idei, povestirea, personajul literar, dialogul, descrierea); textul liric; textul nonliterar; textul functional
o Organizarea textului scris in functie de scopul redactarii
- Tehnica elaborarii unui text scris: planul initial, partile componente. Contexte de realizare pentru clasele II-IV
- Scrierea functionala (bilet, felicitare, afis, invitatie, scrisoare, e-mail)
- Scrierea imaginativa (pe baza unui sir de intrebari, pe baza unui suport vizual)
- Scrierea despre textul literar (povestirea, exprimarea opiniei)
o Formarea deprinderilor de exprimare scrisa in invatamantul primar - particularitati ale predarii normelor limbii literare in clasele CP- I-II si III-IV (ortografie, ortoepie, punctuatie)
J. BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVA PENTRU METODICA PREDARII DISCIPLINEI LIMBA SI LITERATURA ROMANA / COMUNICARE IN LIMBA ROMANA
• Barbu, M., 2008, Metodica predarii limbii si literaturii romane - invatamant primar, Craiova, Editura „Gheorghe Alexandru”.
• Catalano, H., Albulescu, I., 2018, Pedagogia jocului si a activitatilor ludice, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Catalano, H., Albulescu, I., 2019, Didactica jocurilor, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Cerghit, I., Neacsu, I., Negret, I., Panisoara, I.O., 2001, Prelegeri pedagogice, Iasi, Editura Polirom.
• Cerghit, I., 2006, Metode de invatamant, Iasi, Editura Polirom.
• Craciun, C., 2018, Metodica predarii limbii romane in invatamantul primar, Editia a VI-a, Deva, Editura EMIA.
• Cretu, C., 1998, Curriculum diferentiat si personalizat, Iasi, Editura Polirom.
• Cristea, S., 2002, Dictionar de pedagogie, Chisinau, Editura Litera.
• Jinga, I., Petrescu, A., 1996, Evaluarea performantei scolare, Bucuresti, Editura Adelfin.
• Manolescu, M., 2010, Teoria si metodologia evaluarii, Bucuresti, Editura Universitara.
• Molan, V., 2014, Didactica disciplinelor „Comunicare in limba romana” si „Limba si literatura romana” din invatamantul primar (Editie revizuita, actualizata si completata. Studii critice), Bucuresti, Ed. MINIPED.
• Neacsu, I., Stoica, A., (coord.), 1996, Ghid general de evaluare si examinare, Bucuresti, M.E.N., Editura Aramis.
• Neacsu, I., 1999, Instruire si invatare, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Norel, M., 2010, Didactica limbii si literaturii romane pentru invatamantul primar, Bucuresti, Editura Art.
• Oprea, C.-L., 2009, Strategii didactice interactive, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Pamfil, A., 2016, Limba si literatura romana in scoala primara – perspective complementare, Bucuresti, Editura Art.
• Serdean, I., 1985, Metodica predarii limbii romane la clasele I-IV, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Serdean, I., 2007, Didactica Limbii si literaturii romane in invatamantul primar, Bucuresti, Editura Corint.
• *** Organizarea interdisciplinara a ofertelor de invatare pentru formarea competentelor cheie la scolarii mici, Program de formare continua de tip “blended learning” pentru cadrele didactice din invatamantul primar, proiect POSDRU/87/1.3/S/63113 (beneficiar MECTS), suport de curs, 2012.
• *** Ghid de evaluare pentru invatamantul primar, SNEE, Bucuresti, 1999.
• *** Programe scolare pentru invatamantul primar - Comunicare in limba romana / Limba si literatura romana, in vigoare in anul scolar in care se sustine concursul.
K. TEMATICA PENTRU METODICA PREDARII DISCIPLINEI MATEMATICA / MATEMATICA SI EXPLORAREA MEDIULUI
METODICA PREDARII DISCIPLINEI MATEMATICA / MATEMATICA SI EXPLORAREA MEDIULUI
I. Curriculumul la disciplinele Matematica si explorarea mediului / Matematica
o Relatia interdeterminativa competente generale - competente specifice - continuturi
II. Proiectarea pedagogica a activitatilor instructiv-educative la disciplinele Matematica si explorarea mediului / Matematica in invatamantul primar
a) Etapele proiectarii pedagogice: definirea obiectivelor si a sistemului de referinta spatiotemporal: determinarea continuturilor; stabilirea strategiei optime de actiune; stabilirea criteriilor, a probelor si a instrumentelor de evaluare continua si formativa
b) Planificarea calendaristica anuala, proiectarea unitatilor de invatare, proiectarea lectiei
III. Lectia de Matematica si explorarea mediului / Matematica in invatamantul primar
o Lectia - modalitate fundamentala de organizare a activitatii didactice
o Forme de organizare a colectivului de elevi
o Strategii de diferentiere si individualizare
o Metode de instruire: caracteristici, utilizare in activitatile didactice: lucrul cu manualul, explicatia, conversatia euristica, demonstratia, exercitiul, invatarea prin descoperire, problematizarea, jocul didactic, experimentul, observarea; metode de invatare prin cooperare; metode de predare-invatare moderne, centrate pe elev
o Mijloace didactice si suporturi tehnice de instruire: modalitati de integrare in activitatea didactica
o Evaluarea didactica la disciplinele Matematica si explorarea mediului / Matematica; forme/tipuri de evaluare a rezultatelor si a progresului scolar; metode de evaluare; tipuri de itemi utilizati in practica scolara; specificul aprecierii elevilor prin calificative; problematica specifica a descriptorilor de performanta
o Abordari intra- si interdisciplinare in lectia de Matematica si explorarea mediului/Matematica in invatamantul primar
IV. Aspecte metodologice privind curriculumul de Matematica si explorarea mediului / Matematica in invatamantul primar
o Elemente pregatitoare pentru formarea conceptului de numar natural; aspectul cardinal si aspectul ordinal al numarului natural
o Metodologii specifice disciplinei Matematica si explorarea mediului / Matematica
o Metodologia formarii conceptului de numar
o Metodologia didactica specifica predarii operatiilor matematice in multimea numerelor naturale; algoritmi de calcul cu numere naturale (adunarea, scaderea, inmultirea, impartirea cu rest 0 si cu rest diferit de 0)
o Metodologia didactica specifica predarii-invatarii ordinii efectuarii operatiilor si utilizarii parantezelor
o Metodologia didactica specifica predarii-invatarii fractiilor si a operatiilor cu fractii
o Metodologia didactica specifica predarii-invatarii unitatilor de masura pentru lungime, masa, capacitate, timp, valoare
o Metodologia didactica specifica predarii-invatarii elementelor de geometrie
o Metodologia de rezolvare si compunere a problemelor de matematica; notiunea de problema de matematica; etapele rezolvarii problemelor de matematica; valentele
formative ale activitatilor de rezolvare a problemelor de matematica; metode speciale de rezolvare a problemelor de matematica: metoda figurativa; metoda comparatiei; metoda mersului invers; metoda reducerii la unitate
V. Caracterul practic-aplicativ al matematicii; contexte de aplicare (explorare, investigare, aproximare, comparare, masurare, experimentare)
L. BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVA PENTRU METODICA PREDARII DISCIPLINEI MATEMATICA / MATEMATICA SI EXPLORAREA MEDIULUI
• Bolboaca, L., 2001, Didactica moderna, Cluj-Napoca, Editura Dacia.
• Burtea, G. (coord.), 1995, Matematica si logica pentru scolari, Bucuresti, Editura Corint.
• Cerghit, I., Neacsu, I., Negret, I., Panisoara, I.O., 2001, Prelegeri pedagogice, Iasi, Editura Polirom.
• Cerghit, I., 2006, Metode de invatamant, Iasi, Editura Polirom.
• Cretu, C., 1998, Iasi, Curriculum diferentiat si personalizat, Editura Polirom.
• Cristea, S., 2002, Dictionar de pedagogie, Chisinau, Editura Litera Educational.
• Dumitru, A. s.a., 2017, Metodica predarii matematicii pentru invatamantul primar. Dupa noua programa. CP-IV, Pitesti, Editura Carminis.
• Jinga, I., Negret, I., 1999, Invatarea eficienta, Bucuresti, Editura Aldiri.
• Jinga, I., Petrescu, A., 1996, Evaluarea performantei scolare, Bucuresti, Editura Adelfin.
• Magdas, I., 2010, Didactica matematicii pentru invatamantul primar si prescolar - actualitate si perspective, Cluj-Napoca, Editura Presa Universitara Clujeana.
• Manolescu, M., 2010, Teoria si metodologia evaluarii, Bucuresti, Editura Universitara.
• Neacsu, I. (coord.), 1988, Metodica predarii matematicii la clasele I-IV, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Neacsu, I., 1999, Instruire si invatare, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
• Paraschiva, A., Purcaru, M., 2008, Metodica activitatilor matematice si a aritmeticii pentru institutori/profesori din invatamantul primar si prescolar, Brasov, Editura Universitatii „Transilvania” Brasov.
• Petrovici, C., 2014, Didactica matematicii pentru invatamantul primar, Iasi, Editura Polirom.
• Rosu, M., Roman, M., 2007, Didactica matematicii in invatamantul primar, MEC, Proiectul pentru Invatamantul rural.
• Savulescu, D. (coord.), 2008, Metodica predarii matematicii in ciclul primar, Craiova, Editura „Gheorghe Alexandru”.
• Visoiu, F., 2013, Metode activ-participative folosite in predarea matematicii la ciclul primar, Bacau, Ed. Rovimed.
• http://www.bp-soroca.md/pdf/matematica%20in%20clasele%20primare.pdf.
• https://didactika.files.wordpress.com/2008/05/modul-recuperarea-ramanerii-in-urma-lamatematica.
pdf.
• *** Organizarea interdisciplinara a ofertelor de invatare pentru formarea competentelor cheie la scolarii mici, Program de formare continua de tip „blended learning” pentru cadrele didactice din invatamantul primar, proiect POSDRU/87/1.3/S/63113 (beneficiar MECTS), suport de curs, 2012.
• *** Ghid de evaluare pentru invatamantul primar, SNEE, Bucuresti, 1999.
• *** Programe scolare pentru invatamantul primar - Matematica si explorarea mediului/ Matematica, in vigoare in anul scolar in care se sustine concursul.