FISA DE ITEMI PENTRU PROBA DE METODICA
SI ANALIZA ACESTEIA DIN PERSPECTIVA EVALUATORULUI
A) ITEMI OBIECTIVI - testează un număr mare de elemente de continut întrun interval de timp relativ scurt, asigurând un grad de obiectivitate ridicat în măsurarea rezultatelor scolare.
B) ITEMI SEMIOBIECTIVI - pot acoperi o gamă variată de capacităti intelectuale care se doresc a fi testate, oferind în acelasi timp posibilitatea de a utiliza si materiale auxiliare utile elevilor în rezolvarea sarcinilor de lucru propuse.
C) ITEMI SUBIECTIVI (cu răspuns deschis) - sunt relativ usor de construit, principala problemă constituind-o modul de elaborare a schemei de notare a acestora, cu atât mai mult cu cât această categorie de itemi vizează demonstrarea de către elevi, în răspuns, a originalitătii si creativitătii lor.
A) ITEMI OBIECTIVI
A.1. ITEMI CU ALEGERE DUALĂ
Scrieti in dreptul enunturilor urmatoare A, pentru cele pe care le considerate adevarate si ,respective,F, pentru cele care le considerate false.
Metodele moderne de invatare nu sunt agreate de elevi.
Strategiile didactice sunt un punct foarte important in proiectarea didactica.
Evaluarea are ca scop reglarea procesului de invatamant.
A.2. ITEMI DE TIP PERECHE
Uniti cu o sageata cuvintele /enunturile din stanga cu cele corespunzatoare din dreapta :
A B
Metoda Test sumativ
Procedeu RAI
Item Exercitiul
Evaluarea
Scrie definitia evaluarii .
( Evaluarea este o componenta a procesului instructiv – educativ.
Evaluarea reprezinta totalitatea activitatilor prin care se colecteaza, organizeaza si interpreteaza datele obtinute în urma aplicarii unor tehnici, metode si instrumente de masurare, elaborate în conformitate cu obiectivele si tipul evaluarii, în functie de continutul si grupul de lucru vizat, în scopul emiterii unei judecati de valoare pe care se bazeaza o anumita decizie în plan educational. )
A.3. ITEMI CU ALEGERE MULTIPLA
Din categoria itemilor semiobiectivi fac parte itemii de tip:
a. alegere duală, răspuns scurt, alegere multiplă
b. alegere duală, eseu nestructurat, alegere multiplă
c. completare, răspuns scurt, întrebare structurată
d. întrebare structurată, completare, eseu liber
B) ITEMI SEMIOBIECTIVI
B.1. ITEMI CU RĂSPUNS SCURT/ DE COMPLETARE.
Definiti metodele de invatamant.
Itemul este …………………………………………plus ……………………………………
B.2. ÎNTREBĂRI STRUCTURATE
Prezentaţi structura unui proiect de activitate didactică în învăţământul prescolar , respectând cerinţele unei proiectări didactice eficiente, având în vedere:
a. enumerarea etapelor proiectării didactice;
b. precizarea cerinţelor unei proiectări didactice eficiente;
c. elaborarea structurii unui proiect de activitate didactică pentru activităţile de educatie muzicala.
C) ITEMI SUBIECTIVI
C.1. REZOLVAREA DE PROBLEME
Prezentaţi, în maximum o pagină, un curriculum la dispoziţia şcolii, având în vedere următoarele aspecte:
- definirea termenului de curriculum la dispoziţia şcolii;
- descrierea succintă a tipului de curriculum ales.
C.2. ITEMI DE TIP ESEU STRUCTURAT
Elaborati un eseu de 1-2 pagini în care să prezentati conceptul de proces de învătământ. În
redactare, veti avea în vedere următoarele:
- definirea conceptului de proces de învătământ;
- evidentierea a trei caracteristici ale procesului de învătământ;
- mentionarea a câte două aspecte pe care le vizează cele trei dimensiuni ale procesului de
învătământ: functională, structurală si operational.
C.3. ITEMI DE TIP ESEU LIBER
. Realizaţi un eseu de maximum o pagină cu tema Rolul profesorului evaluator în procesul de evaluare a profesorilor .
În elaborarea eseului veţi avea în vedere următoarele aspecte:
- exprimarea unui punct de vedere propriu, argumentat, cu privire la rolul profesorului în
procesul de evaluare a profesorilor ;
- precizarea a două modalităţi de abordare a evaluării ;
- descrierea succintă a celor două modalităţi de abordare a evaluării precizate.
ANALIZA FISEI DE ITEMI
Personal consider ca folosirea itemilor, fiind la indemana evaluatorului, e bine sa fie cat mai clar formulati si cat mai variati pentru a obtine o evaluare optima a evaluatului .
In primul rand fiecare evaluat are stilul propriu de invatare si redare a informatiilor ,deci diversificarea itemilor e o necesitate in evaluare astfel incat fiecare evaluat sa poate aborda in functie de stilul propriu o serie de itemi dar in acelasi timp sa fie provocat sa incerce sa-si intreaca performantele prin itemii pe care nu-I sunt pe plac sau la indemana stilului sau. Diversificarea itemilor intr-o evaluare e ceruta si de matricea de specificatii astfel incat toate punctele urmarite in ea sa poata fi atinse de la memorarea informatiilor pana la intelegerea si dezbaterea sau argumentarea lor din perspective personala.
In al doilea rand evaluarea optima se face in conditii optime ,aceasta incluzand strategii diferite ce cuprind metode diferite ,mijloace diferite si forme de evaluare diferite. Acestea duc la rezultatul scontat si evaluatul are sanse sa isi depaseasca performantele personale iar evaluatorul si-a indeplinit sarcina cu succes. Cand vorbim de succes vorbim despre a atinge obiectivele propuse vizavi de continuturile vizate si evaluatii vizati ,pentru scopul vizat –posturi sau avansarea in cariera in cazul profesorilor.Consider ca fisa mea de itemi cuprinde ideile prezentate de mine si are la baza notiuni elementare si de studio asupra metodicii la specilitatea mea. Un candidat la definitivat fiind la inceput de predare e necesar sa stapaneasca sis a invete notiunile de baza pentru ca ele conduc spre cele mai ample si mai dezvoltate .Eu am formulat mai degraba avand in vedere examenuld e definitivat aceasta fisa de itemi incercand sa sustin calitatea incepand de la lucrurile de baza ,cele mici si cele care duc la calitate.
In concluzie consider ca fisa de itemi propusa de mine ar fi un instrument necesar pentru invatare in cazul evaluatilor in cadrul examenelor fiind clar formulate si variati, rezolvarea lor ajutand evaluatul sa obtina rezultate foarte bune la examen. Le doresc SUCCES !