Viewing Single Post
AnnaE
#0

Redactați un text de maximum o pagină cu privire la procesul de învățământ

 

                   Procesul de învățământ  - Pedagogie subiect rezolvat

 

           Conceptul proces de învățământ îi dă sens oricărei activități didactice. Mai bine zis, este însăși activitatea didactică.

           În literatura specializată, prin proces de învățământ se înțelege activitatea riguros pregătită de profesor, în scopul instruirii și al evaluării, subiectul educabil. Pregătirea implică elaborarea planului de lucru. Imperios necesar, acesta cuprinde: etapele procesului instructiv-formativ, activitățile planificate și dozate în timp, conținuturile de studiat conform programei școlare urmărite, resursele (umane, procedurale, materiale), formele de organizare a efectivului.. Din parcurgerea planului trebuie să reiasă clar scopul și tipul lecției, respectiv forma sa de realizare.

 

         În aceeași literatură sunt redate dimensiunile procesului de învățământ. Potrivit teoreticienilor, acestea se întind între limitele termenilor caracteristici naturii lui. Prin prisma laturii practic-aplicative, noi distingem următoriii termeni: structural, operațional, sistematic, normativ, principial, (in)formativ, (re)creativ, interactiv, analitic, fezabil, viabil, flexibil, progresiv, anticipativ, reglator, centrat pe nevoi, și pe așteptări, progresist sau orientat spre idealul educațional, autonom. Scriem autonom în context, deoarece procesul în cauză, derulat într-o lecție anume, poate funcționa independent de procesele corelative altor lecții. Ba mai mult decât atât, procesul în cauză poate funcționa independent de sistemul de educație, deși este strâns legat de acesta.

 

         Mai departe, raportăm tema la ciclul primar de învățământ. Conform teoriei și practicii curente, cele trei elemente ale procesului sunt predarea, învățarea și evaluarea. Fiecare element poartă amprenta unor atribute regăsite și în descrierea procesului instructiv-educativ. Concret:

        ► predarea se face în temeiul planului de acțiune, sub imperiul obiectivelor operaționale; totodată aceasta se face prin mijlocirea materialului didactic; de preferință, prin mijlocirea celui concret / intuitiv pentru a se înțelege mai ușor noțiunile predate și pentru a se face mai lesne corelații între acestea;

        ► învățarea se face în clasă și acasă, prin studiu obligatoriu sau suplimentar / independent pentru aprofundarea informațiilor;

        ► evaluarea se face cu precădere în sala de clasă, în formele alese de profesor pentru activitatea respectivă (observare sistematică, probe scrise / orale / practice / mixte susținute individual sau în perechi, în echipe ori în grupuri de diverse mărimi).

 

        Din algoritmul sub care ne apare procesul de învățământ deducem interdependența creată între aceste acte determinante. Actele de predare, învățare și evaluare se află continuu, perfectibil și ascendent.

        În concluzie, procesul de învățământ, corect și sistematic derulat, asigură evoluția copilului în perimetrul educației (non)formale. dată fiind interferența dintre elementele componente, îl putem trata ca pe un proiect, a cărui ultimă fază generează nașterea altuia, orientat tot spre un scop formator.

       Drept care. de-a lungul procesului, cresc spiralat bunăstării generale permanente, cresc așteptările profesorului și ale beneficiarilor (in)direcți de servicii educative. În fond, ni se relevă complementaritatea dintre conceptele proces de învățământ, sistem de educație, funcționalitate și dezvoltare continuă. 

 

 

 

Descarcă gratuit atasamentul în format word de mai jos