AnnaE
#0

Scrieți un eseu de aproximativ o pagină despre proiectarea didactică a activităților instructiv-educative în învățământul primar.

 

                                       Proiectarea didactică a activităților instructiv-educative

 

          Proiectarea pedagogică fiind o acţiune de orientare şi pregătire a activităţii intructiv-educative, este cea dintâi condiţie de creştere a eficienţei procesului de învăţământ. În acest scop, ea trebuie realizată respectând anumite etape şi operaţii integrate în programul de instruire.

         În esență, proiectarea didactică reprezintă munca de zi cu zi a învățătorului. Pentru buna desfășurare însă, este nevoie de mult studiu prealabil, de muncă sistematică și de pricepere. Supunem atenției abordarea temei prin întrebările: Cine? Ce? Când? Cum? Unde? Cât? De ce? Spre ce altceva?

Învățătorul începe demersul procedând astfel: consultă planificarea calendaristică semestrială, proiectarea unității de învățare curente și proiectările altor unități în vederea predării integrate; citește programa școlară pentru a reține competențele pe care le reclamă lecția; citește sugestiile metodologice pentru a se edifica în privința abordării anumitor aspecte; ia act de exemplele de activități de învățare date în sfera fiecărei competențe specifice; parcurge conținuturile potrivite cu natura ansamblului de competențe; notează întrebăro pe marginea conținuturilor pentru a-și fixa obiectivele; are în vedere și acele întrebări cu caracter interdisciplinar, susceptibile să suscite și mai mult interesul elevilor; parcurge cel puțin o taxonomie (Bloom, Krathwohl, Simpson) pentru a nota verbe de acțiune adecvate; formulează obiectivele operaționale; realizează strategia de lucru - scop în care caută; metode și mijloace didactice, forme de organizare a elevilor, idei pentru prelucrarea  datelor din conținuturi, cuvinte-cheie, elemente de joc, bune practici; alege criteriile în baza cărora concepe probe evaluative și instrumente; elaborează itemii și descriptorii de performanță; hotărește durata lecției, va consemna datele ce privesc evaluarea formativă și conduitele elevilor în diferite ipostaze, calitatea și frecvența intervențiilor verbale sau scrise în acord cu cerințele, rapotarea lor la sarcinilor de lucru (îndeplinite corespunzător sau nu, timp de lucru respectat ori nu, gradul de cooperare cu colegii etc.); recitește proiectarea lecției pentru a face eventuale modificări și completări.

 

        În viziunea mea, proiectarea didactică este măsura muncii învățătorului și a măiestriei lui, lucru deloc neglijabil având în vedere importanța și calitatea prestației sale, iar prin extensie, responsabilitatea pe care o comportă prezența lui. Această laborioasă muncă reprezintă centrul de greutate al profesionalismului învățătorului; activitățile decurg în sensurile dorite de sine și de beneficiarii (in)direcți ai serviciilor educaționale. Așa apare garanția calității actului didactic, act realizat în consens cu funcțiile naturii sale: instructiv–formativă, (re)creativă, evolutivă.

 

       În concluzie, învățătorul trebuie să stăpânească: terminologia specifică, teoria curriculumului, taxonomiile, teoriile instruirii, metodica predării fiecărei discipline cuprinsă în planu-cadru de învătământ, managementul activităților didactice, al conținuturilor, al timpului de învățare și al clasei, teoria evaluarăă, psihologia școlarului mic, arta comunicării și a dezvoltării personale; în plus, arta teatrului eudcațional și metodele proprii educației nonformale.

 

        În încheiere, precizez că, proiectarea didactică are atribute ce cresc nivelul actului didactic în fața elevilor. Atributele sunt: (in)formativ, anticipativ, proiectiv, dinamic, sistemc, operațional, unitar, multidimensional, pluridimensional, pluridirecțional, semnificativ, continuu, holistic și evolutiv. Proiectarea poate fi liantul dintre actul didactic și cel teatral.

 

 

 

Descarca atasamentul in format word de mai jos