AnnaE
#0

Elaborați un eseu de o pagină cu tema Curriculum diferențiat și personalizat

 

                                              Curriculum diferențiat și personalizat

 

           Indiferent din ce sens privim curriculumul național — larg ori restrâns — și independent de caracterul său — obligatoriu sau facultativ —, ideea în sine leagă idealul educațional de finalitățile educației. Ne putem imagina o axă de-a lungul căreia se văd procesele de învățare derulate derulate în favoarea elevului, în temeiul principiilor care guvernează învățământul preunivesitar, conform legii-cadru (LEN, Capitolul IV) se aplică în acord cu nevoile ce reclamă dezvoltarea personală a elevului și cu nevoile pieței forței de muncă în baza principiului subsidiarității. Drept care, e imperis necesară adaptarea procesului instructiv-educativ la problemele / nevoile sociale și la cerințele educaționale speciale. Gândind la acestea din urmă, ne vine în minte metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învățare (TSI), a cărei origine se află în legea-cadru.

 

           Necesitatea diferențierii / personalizării curriculumului, dar și cum își găsește aplicabilitatea în plan real, având în vedere numeroasele cazuri ce impun tratarea lui în moduri aparte. 

           Din perspectiva mea, factorii care determină luarea măsurilor de învățare individualizată și personalizată sunt:

► natura copilului, privită sub următoarele aspecte: biologic, psihologic, cognitiv, socio-comportamental;

► stilul de învățare și ritmul său de lucru;

► profilul grupului de învățare din care face aprte elevul ce acuz TSI.

 

          Factorii etalați sunt problematici, lucru generator de obligații profesionale pentru cadrul didactic. În sarcina acestuia cad următoarele atribuții: să aprofundeze sintagma cerințe educaționale speciale; să studieze normele învățământului pentru elevii cu TSI și ale învățământului special / special integrat; să efectueze evaluarea psihopedagogică respectând legislația;

► în fișa de evaluare formativă, să consemneze aspectele ce permit identificarea riscurilor de dezvoltare a TSI;

► să le prevină/combată; dacă e cazul să solicite evaluarea complexă a elevului, în scopul stabilirii diagnosticului;

► să parcurgă programele școlare obligatorii pentru a nota bune exemple de activități de învățare pentru elevii cu CES;

► să adapteze conținuturile;

► să aleagă strategiile optime de predare;

► să propună măsuri și instrumente compensatorii;

► să întocmească planul de învățare individualizatîă și personalizată în baza căruia elevul intră într-un program de sprijin;

► să solicite acordul unității școlare pentru elaborarea unui curriculum aprofundat / extins;

► să regândească modurile de organizare a elevilor;

► să se autoinstruiască pentru a fi performant în: teoria curriculumului, intervenții psihologice în viața școlarului mic, teoria și metodologia evaluării copilului cu CES, psihologia educației, didactică. consiliere, cercetare;

► să se aplecce asupra teoriilor instruirii și ale învățării, tratate în lumina ultimelor studii.

 

         În realitatea școlară cotidiană, predarea diferențiată e vitală din rațiuni ce țin de nevoia de interacțiune și de particularitățile elevilor. Acestea din urmă sunt vizibil afectate de factori perturbatori tot mai intens resimțiți, factori ale căror efecte se manifestă prin atenție scăzută, indisciplina muncii ș.a.m.d.

         Personalizarea ofertei educaționale și prezentarea ei înaintea elevilor în moduri diferite dă glas dictonului O școală pentru fiecare. „Construind” o școală pentru fiecare, profesorul, de fapt, ajută elevii să se formeze în spiritul altui dicton semnificativ: A învăța să devii și să fii. Drept urmare, el tebuie să depună diligență pentru a-și instrumenta procesul didactic pe fondul atitudinal și pe cel psihologic al educabilului; adică, să pună în concordanță natura elevului, curriculumul și procesul instructiv-educativ.

 

         În concluzie, caracteristicile școlarilor alcătuiesc un mozaic. Bine instruit de profesor, mozaicul prinde și mai multă culoare, știind că elevilor le-au fost predate conținuturile după nevoi și dorințe. Ca atare, algoritmul curriculum = concept + construct își dovedește eficacitatea în condițiile create de instruirea diferențiată și, cu stil, personalizată în favoarea elevului considerat subiect central, nu obiect supus învățării mecanice.

 

 

 

Descarca atasamentul word de mai jos