Subiect rezolvat Metodică titularizare învățători
Competențe specifice |
Exemple de activități de învățare |
3.1 Localizarea unor obiecte în spațiu și a unor simboluri în diverse reprezentări |
- descrierea poziției obiectelor în spațiu, în rapot cu alte obiecte (parallel, perpendicular) - jocuri de constructii a unor ansambluri de obiecte cu forme geometrice, cu respectarea unor cerințe (de exemplu deasupra cubului să fie un cilindru, iar în stânga cubului, să fie con) |
3.2 Explorarea caracteristicilor, relațiilor și a proprietăților figurilor și corpurilor geometrice identificate în diferite contexte |
- identificarea și denumirea figurilor plane - estimarea mărimii unor suprafețe desenate pe o rețea, utilizând ca unitate de măsură pătratul cu latura de 1 cm |
Conținuturi:
Localizarea unor obiecte
- terminologia specifică: paralel, perpendicular
- coorodonate într-o reprezentare grafică sub formă de rețea
Figuri geometrice
- drepte perpendiculare, paraleleâ- poligoane: pătrat, dreptunghi, romb, paralelogram, triunghi
- cerc
Corpuri geometrice
- cub, paralelipiped, piramidă, cilindru, sferă, con (identificare, desfășurare, construcție folosind tipare sau diverse materiale)
a) Exemplificați formarea/dezvoltarea competenței 3.1 din secvența dată prin intermediul demonstrației, ca metodă didactică tradițională
b) Numiți trei forme didactice ale metodei demnostrației, menționând totdată două cerințe didactice în utilizarea metodei
c) Menționați resursele (de timp, de loc, material didactic, forme de organizare a clasei) utilizate pentru formarea/dezvoltarea competenței 3.2 din secvența dată, precizând totodată metoda, instrumetul sau modalitatea de evaluare utilizate pentru evaluarea formării/dezvoltării acestei competențe.
d) Enumerați cele patru etape ale proiectării pedagogice
e) Prezentați manualul școlar ca instrument de lucru al elevului
f) Enunțați două reguli de proiectare a itemilor de tip eseu, menționând totdată și două tipuri de eseu, utilizate în evaluările sumative.
....................................................... ....................................................... ..
Rezolvare:
a) Pentru formarea/dezvoltarea 3.1 „Localizarea unor obiecte în spațiu și a unor simboluri în diverse reprezentări”, voi folosi ca metodă didactică, în instruirea elevilor, metoda demonstarției - o metodă prin care profesorul dovedește pe bază de material concret - intuitiv, argumente logice, acțiuni practice, realitaea unui obiect, fenomen, proces sau a unor afirmații.
Pentru o demnstrație eficientă voi realiza un joc „Cartierul meu”. Activitatea se va desfășura în curtea școlii unde voi demonstra noțiunea de „paralel” și „perpendicular”. Voi descrie poziția unui copac față de alt copac; poziția unui bloc față de alt bloc; poziția copacului față de pământ; etc.
Elevii vor identifica și ei obiecte paralele și perpendiculare; vor dobândi cunoștințe; vor ști că două drepte paralele nu se întâlnesc niciodată iar cele perpendiculare formează un unghi drept; își formează abilități de localizare a obiectelor în spațiu; exersează poziții ale lor în raport cu cele din mediul înconjurător („Așază-te paralel cu copacul”; „Stai perpendicular pe alee...”, etc; își dezvoltă atitudini, ca interesul și curiozitatea pentru studiul noțiunilor de geometrie.
b) Numiți trei forme didactice ale metodei demnostrației, menționând totdată două cerințe didactice în utilizarea metodei
1. Demonstrația cu ajutorul obiectelor și fenomenelor reale
2. Demonstrația acțiunilor
3. Demonstrația comportamentelor
4. Demonstrația operațiilor
5. Demonstrația cu ajutorul materialelor
În utilizarea metodei demonstrației, două cerințe didactice ar putea fi:
- materialele demonstrative trebuie să fie adecvate și reprezentative scopului didactic urmărit
- activarea elevilor pe parcursul demonstrației prin stimulareacuriozității, distribuirea de sarcini de urmărit și executat
c) Menționați resursele (de timp, de loc, material didactic, forme de organizare a clasei) utilizate pentru formarea/dezvoltarea competenței 3.2 din secvența dată, precizând totodată metoda, instrumetul sau modalitatea de evaluare utilizate pentru evaluarea formării/dezvoltării acestei competențe.
Pentru dezvoltarea/formarea competenței specifice 3.2 „Explorarea caracteristicilor, relațiilor și a proprietăților figurilor și corpurilor geometrice identificate în diferite contexte” din secvența dată, propun o activitate de recapitulare și sistematizare a cunoștințelor cu tema „Figuri geometrice plane”.
Resurse:
Resurse de timp: 50 minute
Resurse de loc: sala de clasă
Material didactic: cartoane duplex, hârtie glasată, foarfecă, lipici
Forma de organizare: pe grupe
Forma de evaluare va avea loc printr-o probă practică. Elevii vor fi împărțiți în șase grupe. Vor desupa figurile plane învățate (triunghi, patrat, dreptunghi, romb, paralelogram) și le vor combina având ca sarcină să realizeze pe cartonul Duplex un personaj sau un obiect (robot, castel, peisaj, construcție, rachetă), apoi vor nota numărul figurilor plane folosite. Voi folosi apoi „Turul galeriei” pentru expunerea lucrărilor ca într-o galerie de artă. Grupurile de elevi se toesc prin dreptul galeriei, pentru a examina și discuta fiecare lucrare.
După „Turul galeriei” grupurile își reexaminează propiile lucrări prin comparative cu celelalte.
d) Enumerați cele patru etape ale proiectării pedagogice
1. Definirea obiectivelor și a sistemelor de referință spațio-temporal
2. Determinarea conținuturilor
3. Stabilirea strategiei optime de acțiune
4. Stabilirea criteriilor, a probelor și a instrumentelor de evaluare
e) Prezentați manualul școlar ca instrument de lucru al elevului
Manualul școlar reprezintă un document oficial de politică a educației, care asigură concretizarea programei școlare într-o formă care vizează prezentarea cunoștințelor și capacităților la nivel sistemic prin diferite unități didactice: capitole, subcapitole, gruprui de lecții, lecții.
Funcțiile pedagogice ale manualului școlar angajează capacitățile operaționale ale programelor școlare de formare-dezvoltare a personalității elevilor prin intermediul unor sarcini de instruire din ce în ce mai complexe.
f) Enunțați două reguli de proiectare a itemilor de tip eseu, menționând totdată și două tipuri de eseu, utilizate în evaluările sumative.
► Itemii de tip eseu sunt itemi obiectivi - cer elevului să construiască, să producă un răspuns liber în conformitate cu un set de cerințe date
► sarcina de lucru trebuie formulată clar, riguros și succint în termeni de performanță așteptată
► enunțul itemului trebuie însoțit de configurarea răspunsului așteptat
Doua tipuri de eseu utilizate în evaluarea sumativă sunt: - eseu structurat și eseu liber
descarca atasamentul in format word de mai jos