696 Views 1 Like 9 Comments
By Published on June 30, 2018

Cand auzi de vorba asta ...te cam tulburi, si zau daca pricep de ce, oare te identifici cu victima, poate cu criminalul, ori cu amandoi  ? ...ei, da, te cred, crimele fac parte din natura noastra umana mostenita de la animale, care si ele au mostenit-o de la reptile, pesti, protozoare, pana la prima celula de pe pamant, in care desigur existau un criminal si o victima, asa ca nu te mai mira si zi mai bine parerea ta de analist criminolog ... despre Crima si pedeapsa de Dostoievski

teatru radiofonic
https://latimp.eu/crima-si-pedeapsa-de-dostoievski-teatru-radiofonic-biografic-la-microfon-1974/


https://latimp.eu/forum/thread/24217/crima-si-pedeapsa-de-dostoievski-comentariu-literar/

desi am citit-o demult, cartea imi pare intr-adevar foarte bine scrisa literar, insa motivul pentru care a fost scrisa e destul de ridicol si inselator, pentru ca e nascocita exclusiv pentru a face indoctrinare moralist-religioasa, stiind ca Dostoievski avea uneori crize mistice ce-i tulburau grav gandirea rationala, pe scurt, un tanar student sarac ucide o camatareasa, "o fiinta ticaloasa" a carei viata o ia pentru a darui viata altora pe care el ii socoteste indreptatati sa o primeasca din sangele victimei sale, insa fiinta ucisa face parte din lumea lui dumnezeu, traieste cu voia lui, iar prin crima tanarul se revolta contra lumii creata de zeu si trebuie sa fie pedepsit, chiar daca nenorocita de camatareasa parea mai rea decat el.…iata ideologia simpla prin care ni se recomanda sa nu ne revoltam impotriva nedreptatilor vietii si legilor firii, la fel cum le spuneau popii taranilor sa munceasca si sa asculte de boieri.....asta e marea capcana a acestui roman, pe care totusi il recomand cu raceala.
 

 

 

 

1 person likes this.
Ellia
Însuși titlul sugerează, morala societății, nu trebuie neapărat religioasă, că dacă faci ceva ceva rău trebuie sa fii pedepsit, chiar daca tu consideri că nu ai făcut nimic grav. Asta în cazul adulților. Daca vorbim de copii, pedepsele aplicate sunt tot morale, noi vrem sa ne impunem educația rigidă primită de noi. De aici, din fragedă pruncie se modelează caracterul, se conturează dezvoltarea psihică, se produc inhibițiile, se nasc frustrările, pe care le cărăm cu noi toată viața. Mai pe românește și pe întelesul tuturor, tu esti crima, iar eu sau altcineva pedeapsa. Fiecare se asaza intr-o parte sau alta
problema e ca Dostoievski nu-l judeca moral-social ca un judecator...ci strict religios, crima e privita ca o razvratire impotriva zeului, in biblie, camataria nu e ceva rau, e si pilda aia cu talantii....de aceea, crima reala a lui Raskolnikov este necredinta.
Ellia
Necredința in ceea ce credeau ceilalți majoritari?
da, necredinta in crestinism, Dostoievski face propaganda religioasa prin carti, ca si Dickens si mii de alti scriitori, pentru ca in crestinism trebuie sa patimesti si sa rabzi aceasta viata pentru a primii o alta ...pe lumea ailalata, pe lumea asta trebuie doar sa crezi si sa asculti cuminte de mai-marii tai, asa dupa cum zice Pavel: dati-i cezarului ce-i al cezarului, si lui dumnezeu ce-i al lui dumnezeu.
Ellia
Dar dacă omul isi asemuie credința în altceva, decât religia? Dacă omul și-a găsit izbăvirea într-o piatră, pe care o păstrează cu sfințenie, căruia îi vorbește și i se roagă? Acela e considerat necredincios? E considerat răzvrătit, pentru că nu urmează un curs stabilit de cineva ?
da, in crestinism, acel om e un impietrit si un incurca-lume ...considerat mai periculos decat un ateu, pentru ca genereaza confuzie, ateul e tratat ca netrezit dar cu speranta de a crede, pe cand celalalt si-a ales deja o credinta falsa
Ellia
Adică nu ne putem considera mântuiți și iertați decât dacă credem in religia comuna? Dar dacă ei cred într-o religie strâmba și de fapt a celui care crede într-o piatră e cea bună? Cine ne spune care e credința cea dreaptă?
cel care are sabia, acela hotaraste, hehe....evident ca nu exista un raspuns limpede la intrebarea asta, pentru ca de fapt nimeni nu stie de capu lui, repetam si noi ce au zis altii
Ellia
cavalerii templieri, cei cu crucea rosie pe piept, au luptat cu sabia in mână pentru credinta, si au adunat averi nemasurate, multor regi le-a fost teama de ei, mai putin lui Filip cel frumos care a arestat și ars pe rug o majoritate covărșitoare a acestora, luandu-le astfel averile. Bineinteles că a venit si pedeapsa acestuia, caci dupa crima vine si pedeapsa
1 person likes this.
Ellia
Însuși titlul sugerează, morala societății, nu trebuie neapărat religioasă, că dacă faci ceva ceva rău trebuie sa fii pedepsit, chiar daca tu consideri că nu ai făcut nimic grav. Asta în cazul adulților. Daca vorbim de copii, pedepsele aplicate sunt tot morale, noi vrem sa ne impunem educația rigidă...View more
Like June 30, 2018 Edited
problema e ca Dostoievski nu-l judeca moral-social ca un judecator...ci strict religios, crima e privita ca o razvratire impotriva zeului, in biblie, camataria nu e ceva rau, e si pilda aia cu talantii....de aceea, crima reala a lui Raskolnikov este necredinta.
Like June 30, 2018 Edited
Ellia
Necredința in ceea ce credeau ceilalți majoritari?
Like June 30, 2018
da, necredinta in crestinism, Dostoievski face propaganda religioasa prin carti, ca si Dickens si mii de alti scriitori, pentru ca in crestinism trebuie sa patimesti si sa rabzi aceasta viata pentru a primii o alta ...pe lumea ailalata, pe lumea asta trebuie doar sa crezi si sa asculti cuminte de m...View more
Like June 30, 2018 Edited
Ellia
Dar dacă omul isi asemuie credința în altceva, decât religia? Dacă omul și-a găsit izbăvirea într-o piatră, pe care o păstrează cu sfințenie, căruia îi vorbește și i se roagă? Acela e considerat necredincios? E considerat răzvrătit, pentru că nu urmează un curs stabilit de cineva ?
Like June 30, 2018
da, in crestinism, acel om e un impietrit si un incurca-lume ...considerat mai periculos decat un ateu, pentru ca genereaza confuzie, ateul e tratat ca netrezit dar cu speranta de a crede, pe cand celalalt si-a ales deja o credinta falsa
Like June 30, 2018 Edited
Ellia
Adică nu ne putem considera mântuiți și iertați decât dacă credem in religia comuna? Dar dacă ei cred într-o religie strâmba și de fapt a celui care crede într-o piatră e cea bună? Cine ne spune care e credința cea dreaptă?
Like June 30, 2018
cel care are sabia, acela hotaraste, hehe....evident ca nu exista un raspuns limpede la intrebarea asta, pentru ca de fapt nimeni nu stie de capu lui, repetam si noi ce au zis altii
Like June 30, 2018 Edited
Ellia
cavalerii templieri, cei cu crucea rosie pe piept, au luptat cu sabia in mână pentru credinta, si au adunat averi nemasurate, multor regi le-a fost teama de ei, mai putin lui Filip cel frumos care a arestat și ars pe rug o majoritate covărșitoare a acestora, luandu-le astfel averile. Bineinteles că ...View more
Like June 30, 2018