AnnaE
#0

Diagrama cauzelor şi a efectului

 

Constituirea digramei cauzelor şi a efectului oferă posibilitatea punerii în evidenţă a izvoarelor unei probleme, unui eveniment sau unui rezultat. Diagramele sunt folosite de grup ca un proces creativ de generare şi organizare a cauzelor majore (principale) şi minore (secundare) ale unui efect.

 

Regulile de organizare şi etapele de realizare a diagramei cauzelor şi a efectului sunt următoare:

 

1. Se împarte clasa în echipe de lucru;
2. Se stabileşte problema de discutat care este rezultatul unei întâmplări sau unui
eveniment deosebit – efectul. Fiecare grup are de analizat câte un efect.
3. Are loc dezbaterea în fiecare grup pentru a descoperi cauzele care au condus la
efectul discutat. Înregistrarea cauzelor se face pe hârtie sau pe tablă.
4. Construirea diagramei cauzelor şi a efectului astfel:
– pe axa principală a diagramei se trece efectul;
– pe ramurile axei principale se trec cauzale majore (principale) ale efectului corespunzând celor

 

6 întrebări: CĂND?, UNDE?, CINE?, DE CE?, CE?, CUM? (s-a întâmplat);
– cazele minore (secundare) ce decurg din cele principale se trec pe câte o ramură mai mică ce se deduce din cea a cauzei majore;

 

5. Etapa examinării listei de cauze generate de fiecare grup:
– examinarea patternurilor;
– evaluarea modului în care s-a făcut distincţie între cauzele majore şi cele minore şi a plasării lor corecte în diagramă, cele majore pe ramurile principale, cele minore pe cele secundare, relaţionând şi/sau decurgând din acestea;
– evaluarea diagramelor fiecărui grup şi discutarea lor;

 

6. Stabilirea concluziilor şi a importanţei cauzelor majore: