MIJLOACELE DE INVATAMANT
Sunt unelte didactice. Materialul didactic reprez ansamblul de obiecte, produse, documente si instrumente naturale si de substitutie folosite in actul de predare-invatare.
Exemplu: roci, plante, animale, piese, diapozitive, unelte, reprezentari grafice, instrumente logico-mat.
Mijloacele de invatamant reprezinta ansamblul de aparate sau sisteme tehnice care mijlocesc folosirea materialelor didactice in scop instructiv-educativ.
Ex: casetofon, retroproiector, tv, simulator, pc.
Mijloacele de invatamant isi aduc contributia la perfectionarea procesului de invatamant prin intermediul ilustrarii si explicarii intuitive-logico-matematice. Are loc si perfectionarea metodelor didactice prin intermediul implicarii bazei materiale si a instrumentelor logico-matematice.
Functiile mijloacelor de invatamant:
-functia cognitiv-formativa (documente didactice ),
-functia de legare a procesului de invatamant cu realitatile socio-profesionale
-functia de educatie estetica si moral civica
-functia de dezvoltare multidimensionala si integrala a personalitatii.
Clasificarea mijloacelor de invatamant:
1. Mijloace de invatamant naturale-reale si originale:
-naturale propriu-zise:colectii de roci, minerale, ierbare, insectare, stative de substante chimice
-naturale confectionate pentru nevoile activitatilor social utile:obiecte, piese, dispozitive, mecanisme, aparate, sisteme informatice.
2. Mijloace de substitutie:
-obiectuale(fizice) :mulaje, corpuri geometrice, machete,
-obiecte iconice(figurative):
a)reprezentari imagistice (grafice): fotografie, desene, schite, diagrame.
b)reprezentari grafice complexe: planse, harti, glob pamantesc, tabele.
c)reprezentari audio-vizuale: discuri, casete, folii pentru retroproiector, diapozitive, imagini pe calculator, filme didactice, emisiuni didactice.
3. Mijloace de invatare logico-matematice (modele ideale):
-concepte, judecati, rationamente, formule si simboluri matematice diverse, algoritmi speciali de recunoastere, de rezolvare de probleme.
4. Mijloace de invatamant actionale:
-modele experimentale didactice
-modele lucrative –lucrari de laborator
-modele simulative prin folosirea simularilor
-modele lucrative informatice efectuate cu ajutorul calculatorului.
5. Mijloace de invatamant mixte: carti, indrumare, culegeri
6. Mijloace de invatamant informatice: calculatoarele personale, softuri educationale.
7. Mijloace de invatamanat de evaluare a cunostintelor:
-modele de evaluare orala
-modele de evaluare scrisa
-modele si mijloace de evaluare informatice
Sistemul de invatamant pe clase si lectii
Se aplica, cu toate innoirile necesare, in învatamantul preuniversitar din Romania. Acest sistemul a aparut in Europa in secXVI, iar fondatorul lui este pedagogul Jan Amos Comenius – Komensky, in sec XVII in „Didactica Magna”.
Caracteristicile sistemului de învatamant pe clase si lectii sunt:
-organizarea elevilor se face pe grupe de 25-30 de elevi, numite clase;
-durata organizarii in învatamantul general este bine determinata (4 ani pentru fiecare ciclu: scoala primara, gimnaziu, liceu; pentru scoala profesionala durata variaza intre 1-4 ani);
-scolarizarea, sub aspectul curriculumului, este fundamantata de planurile de învatamant si programele analitice.
Activitatile bilaterale si interactive desfasurate de elevi si profesori pe durata orei scolare se numesc lectii.
Organizarea pe clase si lectii reprezinta „sistemul traditional” de invatamant
Critici la adresa acestuia:
– lipsa de adcvare a patricularitatilor individuale ale elevilor;
– autoritarismul relatiei profesor–elev;
– organizarea continuturilor pe discipline care fragmeanteaza realitatea, impiedicand interpreatarea corecta si intelegerea situatiilor de viata reala.