Metoda ciorchinelui
Metoda ciorchinelui reprezintă modelul sau ansamblul organizat al procedeelor sau modurilor de realizare practică a operaţiilor care stau la baza acţiunilor parcurse în comun de profesori şi elevi şi care conduc în mod planificat şi eficace la realizarea scopurilor propuse. Este o tehnică menită să încurajeze elevii să gândească liber şi să stimuleze conexiunile de idei. Este o modalitate de a realiza asociaţii de idei sau de a oferi noi sensuri ideilor însuşite anterior. Este o tehnică de căutare a drumului spre propriile cunoştinţe evidenţiind propria înţelegere a unui conţinut.
Etapele metodei:
- Pe mijlocul foii se scrie un cuvânt sau o propoziţie (nucleu)
- Elevii sunt invitaţi să scrie cuvinte sau sintagme care le vin în minte în legătură cu tema propusă
- Cuvintele sau ideile vor fi legate prin linii de noţiunea centrală
- Elevii lucrează în grupe
- Fiecare grupă prezintă “ciorchina” proprie
- Se analizează fiecare “ciorchină” şi se efectuează una comună pe tablă dirijată de profesor
- După rezolvarea sarcinii de lucru, elevii vor folosi noţiunile şi legăturile create pentru a dezvolta idei despre conceptul propus.
– Prin acest exerciţiu se încurajează participarea întregii clase.
– Poate fi folosit cu succes la evaluarea unei unităţi de conţinut dar şi pe parcursul predării, făcându-se apel la cunoştinţele dobândite de elevi.
– Este o metodă antrenantă care dă posibilitatea fiecărui elev să participe individual, în perechi sau în grup.
– Solicită gândirea copiilor, deoarece ei trebuie să treacă în revistă toate cunoştinţele lor în legătură cu un termen – nucleu, reprezentativ pentru lecţie, în jurul căruia se leagă toate cunoştinţele lor.
– Se scrie un cuvânt/tema în mijlocul tablei.
– Se cere elevilor să noteze toate ideile/sintagmele care le vin în minte legate de cuvânt/tema şi se trasează linii între acestea şi cuvântul/tema iniţială.
– Ciorchinele este o metodă care se poate aplica în etapa de evocare sau reflecţie, în realizarea sensului şi în evaluare.
– Se poate folosi metoda ciorchinelui şi în secvenţe de recapitulare a noţiunilor teoretice.
– Prin întrebări, cadrul didactic dirijează gândirea elevilor, notează şi schematizează cunoştinţele teoretice.
Avantaje:
- Nu se critică ideile propuse
- Stimulează conexiunile dintre idei
- Iese în evidenţă modul propriu de a înţelege o temă anume
- Realizează asociaţii noi de idei sau relevă noi sensuri ale ideilor
- Caută căi de acces spre propriile cunoştinţe
- Poate fi utilizată ca metodă liberă sau cu indicare prealabilă a categoriilor de informaţii aşteptate de la elevi.
- Prin acest exerciţiu se încurajează participarea întregii clase.
- Poate fi folosit cu succes la evaluarea unei unităţi de conţinut dar şi pe parcursul predării, făcându-se apel la cunoştinţele dobândite de elevi.