AnnaE
#0

ADJECTIVUL

 

Adjectivul este partea de vorbire flexibila care exprima insusirea (calitatea) unui obiect. 
Insoteste un substantiv cu care se acorda in gen, numar si caz.

 

Adjectivul poate exprima: insusirea, proprietatea unei fiinte sau a unui obiect: frumos, bun, inteligent, greu, usor, drag, tanar etc.
Materia din care este alcatuit: osos, fibros, lemnos, metalic, aurifer etc.
Originea: oltean, frantuzesc, studentesc, taranesc, vienez, american etc.

 

 

Felul adjectivelor:

 

a) – propriu-zise: frumos, bun, curajos etc.

b) – provenite din: – verbe la participiucitit, citita, scris, scrisa.

– verb la gerunziumaini tremurande, cosuri fumegande, ochi lacrimanzi etc.

– pronumeAcel (acest) elev a castigat (adjectiv pronominal demonstrativ)
 

Fiecare elev (alt, oricare) – adjectiv pronominal nehotarat.
 

Nici un copac (nici o) – adjectiv pronominal negativ
 

– (adjectiv pronominal interogativ).
 

Stiu / care copii sunt cuminti. / – adjectiv pronominal relativ rol de element relational, functia sintactica de atribut adjectival.
 

Copiii mei sunt cuminti – adjectiv pronominal posesiv.

 

 

Dupa terminatie, adjectivele sunt:

 

a) – variabile – cu doua terminatiibun-buna, buni-bune, moale-moi
cu o terminatieverde- verzi

b) – invariabilegri, maro, cumsecade, eficace, motrice, propice

 

 

Dupa forma, adjectivele sunt:

 

a) – simple, formate dintr-un singur cuvantfrumos, inalt, bun

b) – compusecumsecade, binecrescut, galben-auriu, alb-galbui, tehno-stiintific, franco-roman etc.

c) – locutiuni adjectivale:
 

(om) cu dare de mana – instarit, bogat
 

(om) cu scaun la cap – chibzuit
 

(om) cu noroc – norocos
 

(om) cu minte – intelept
 

(om) cu capul in nori – aiurit, zapacit, neatent
 

(om) fara teama si prihana – pur, neprihanit etc.

 

 

GRADELE DE COMPARATIE

 

Exprima gradul (masura) in care o insusire caracterizeaza un obiect in raport cu aceeasi insusire a aceluiasi obiect sau a altui obiect.
 

Gradele de comparatie sunt:

 

– Pozitivul – enunta calitatea sau insusirea fara a o compara: copil bun, elev silitor, fata frumoasa.
 

- Comparativul: – de superioritatemai bun, mai silitor, mai frumoasa

 de egalitate: la fel de bun (tot asa de), tot atat de silitor, la fel de frumoasa.

– de inferioritatemai putin bun, mai putin silitor, mai putin frumoasa.

 

Al doilea termen de comparatie se introduce prin adverbele de compartie: “ca”, “decat”, “intocmai ca”, “asa ca”, “la fel de”, “tot asa de”.
 

El este mai putin bun ca (decat) acesta.
 

Tu esti la fel de inteligent ca mama ta.
 

Tu esti mai silitor decat sora ta. 

 

 

Superlativul este de doua feluri: relativ si absolut.

 

a) Superlativul relativ – arata ca insusirea unui obiect (fiinte) se afla la gradul cel mai inalt sau cel mai scazut comparata cu aceeasi insusire sau cu o alta. Superlativul relativ se realizeaza din forma comparativului de superioritate sau inferioritate precedat de articolul demonstrativ: “cel”, “cea”, “cei”, “cele”.

ex : El este cel mai bun dintre elevi. (din clasa)

 

Al doilea termen al comparatiei se introduce prin prepozitiile: “dintre”, “intre”.

ex: Este omul cel mai bun intre oameni. Este elevul cel mai silitor dintre toti.

 

Al doilea termen al comparatiei poate lipsi.
 

ex: Tu esti cea mai frumoasa.

 

b) Superlativul absolut – arata ca insusirea este in cel mai inalt grad fara a fi comparata cu o alta insusire.
Se construieste cu ajutorul adverbului “foarte”, mai rar cu adverbul “tare”.

ex:Ea este foarte frumoasa.
Tu esti tare harnic. 

 

Pe langa aceste adjective, exista o serie de locutiuni adjectivale care pot reda superlativul absolutcu totul si cu totul, nespus de, uluitor de, nemaipomenit de, extraordinar de, din cale-afara de etc.

 

Unele adjective nu pot avea grad de comparatie, fie pentru faptul ca insusirea exprimata nu poate fi comparata, fie ca, la origine, ele sunt deja comparative sau superlative.

 

Adjective fara grad de comparatie: interior, inferior, superior, major, gigant, exterior, anterior, optim, ultim, urias, suprem, intreg, mort, complet, oral, unic, vesnic, general, perfect, principal, desavarsit, endocrin etc.

 

 

FUNCTIILE SINTACTICE ALE ADJECTIVULUI

 

Atribut adjectivalAm citit o carte interesanta.
Nume predicativZiua era frumoasa.
Complement indirectDin galben s-a facut rosu./ Din sarac a ajuns bogat.
 

Element predicativ suplimentar: Cararea cobora chinuita. (nominativ)
Eu te stiu de inteleapta. (acuzativ)

 

Complement circumstantial de timpDe tanara era recunoscuta drept un talent.
Te cunosc de mica.

 

Complement circumstantial de mod: El era mai mult indraznet decat istet.
 

Complement circumstantial de cauza: Toata lumea o evita de rea.
Tu stai acasa de bolnava.

 

Complement de relatie: De cuminte, e cuminte,
Dar de gura-i cat o sura.

 

Complement circumstantial de concesie: Chiar bolnav si tot va veni la scoala.

 

De retinut :

 

Prin pozitia antepusa fata de substantivul pe care il determina, adjectivul preia articolul acestuia:

 

Copilul frumos – Frumosul copil
Un elev harnic – Un harnic elev

 

Adjectivul isi poate schimba valoarea gramaticala devenind: substantiv (prin substantivizare) – Frumosul merge pe apa. (articol hotarat)
Cel frumos merge pe apa(articol demonstrativ)
 

Un frumos ca el rar intalnesti. (articol nehotarat)
adverb:

Tu canti frumos(adverb de mod, complement de mod).

AnnaE
#1

Adjectivul –  Sa recapitulăm

 

Adjectivul este partea de vorbire flexibilă care exprimă însuşirea unui obiect.

Clasificare

După înţeles

1. Adjective propriu-zise:
a) variabile (îşi modifică forma după genul, numărul şi cazul substantivului):
– cu o terminaţie şi două forme flexionare: mare, dulce, verde, rece, subţire (vânt rece, apă rece, ochi reci, ploi reci)
– cu două terminaţii şi două forme flexionare: greoi, dibaci, vioi, amărui (băiat vioi, fată vioaie, copii vioi, priviri vioaie)
– cu două terminaţii şi trei forme flexionare: viu, lung, molâu, lumesc (păr lung, stradă lungă, stâlpi lungi, clipe lungi)
– cu două terminaţii şi patru forme flexionare: alb, celebru, uman, apusean (actor celebru, maximă celebră, tenori celebri, cărţi celebre)
b) invariabile (cu aceeaşi formă indiferent de gen, număr, caz): bleu, precoce, gri, roz

 

2. Adjective provenite din alte părţi de vorbire (prin schimbarea valorii gramaticale):
– pronominale (posesive, de întărire, nehotărâte, demonstrative, negative, relative, interogative)
– participiale: tema scrisă
– gerunziale: putere crescândă
– adverbiale: asemenea oameni

 

După formă
1. Simple: frumos, blând
2. Compuse: cumsecade, nord-american

 

Grade de comparaţie
1. Pozitiv: înalt
2. Comparativ:
a) de superioritate: mai înalt
b) de egalitate: la fel de înalt
c) de inferioritate: mai puţin înalt

 

3. Superlativ:
a) relativ:
– de superioritate: cel mai înalt
– de inferioritate: cel mai puţin înalt
b) absolut:
– de superioritate: foarte înalt
– de inferioritate: foarte puţin înalt
Adjective fără grad de comparaţie: superior, inferior, anterior, maxim, minim, optim, complet, viu, mort, veşnic, principal, deplin, unic.

 

Funcţii sintactice
1. Subiect (numai când este substantivizat): Leneşul mă enervează.
2. Nume predicativ: Ziua era frumoasă.
3. Atribut adjectival: Am citit o carte interesantă.
4. Complement indirect: Din roşu s-a făcut palid.
5. Complement circumstanţial de timp: Îl cunosc de mic.
6. Complement circumstanţial de mod (cu adverb comparativ): El era mai mult îndrăzneţ decât alţii.
7. Complement circumstanţial de cauză: Nu le-a primit de rele ce erau.

 

Locuţiunea adjectivală

Locuţiunile adjectivale sunt grupuri de cuvinte cu sens unitar, având valoarea unui adjectiv.

 

Clasificare
1. Locuţiuni adjectivale variabile: peste picior, tras de păr, tot unul şi unul
2. Locuţiuni adjectivale invariabile: de seamă, de treabă, fel de fel, cu capul în nori

AnnaE
#2

Fișă de lucru- Adjectivul

 

  1. Scrie în tabel  adjectivele din caligrama.

 

Cu două forme

Cu trei frome

Cu patru forme

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         Copacul
        scorburos,batran,singuratic
   drept,falnic,infrunzit,ramuros,umbros
       fermecator,misterios,visator
                   mare,verde
               
       
                                                          

    stă în grădină

                            

 

 

 

 

 

 

2.Formează adjective de la cuvintele date cu ajutorul sufixelor :

    -os :  caldură-                                  -esc: frate-                                              -nic:  casă-

             a luneca-                                          împărat-                                                  grabă-

             ochi-                                                nebun-                                                      zadar-

3.Găsește în careul de mai jos adjectivele care denumesc culori și încercuiește-le.

H

B

M

O

V

Z

S

N

A

L

B

L

E

U

I

O

B

G

R

I

Y

N

C

V

O

T

O

V

A

I

W

C

R

N

K

A

K

I

L

O

D

X

C

R

E

M

I

R

O

G

R

E

N

A

L

A

A

D

I

T

A

M

A

I

4.Realizează acordul adjectivelor din paranteze cu substantivele ale căror însuşiri le arată.

 

     “Pe  prispă  torcea o fată (frumos) ……………………... Haina (alb şi lung)   ………………………………. părea un nor de raze şi umbre, iar părul ei (aurie) …………………. era împletit în cozi (lungă) …………………. O cunună de mărgăritare era aşezată pe fruntea ei (neted) …………………...”

5. Subliniază forma corectă de scriere a adjectivelor din enunţurile de mai jos:

    1. Razele aurii / auriii ale soarelui mângâie pământul reavăn.
    2. Propriii / proprii nepoţi nu îi respectă, deşi bunicii înşişi i-au crescut.
    3. Călca uşor pe covorul de frunze rugini / ruginii.
    4. Argintii / argintiii fulgi de nea plutesc în văzduh.

6.Analizează adjectivele din enunțul următor (fel, forme, caz, funcție sintactică, grad de comparație)

a) Copilul agitat este din clasa fratelui meu.

b)Fata moşului era foarte harnică.

c)Acest băiat ia numai note mari.

d)Harnicul elev are întotdeauna de câștigat.

 

7. Alcătuiește un text de  aproximativ zece rânduri intitulat Gând de primăvară, în care să utilizezi adjective la diferite grade de comparaţie.

 

Fișă de lucru- Adjectivul

 

  1. Scrie în tabel  adjectivele din caligrama.

 

Cu două forme

Cu trei frome

Cu patru forme

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         Copacul
        scorburos,batran,singuratic
   drept,falnic,infrunzit,ramuros,umbros
       fermecator,misterios,visator
                   mare,verde
               
       
                                                          

                                     s

                                     t

                                     ă

                             în grădină.

 

 

 

 

 

 

2.Formează adjective de la cuvintele date cu ajutorul sufixelor :

    -os :  caldură-                                  -esc: frate-                                              -nic:  casă-

             a luneca-                                          împărat-                                                  grabă-

             ochi-                                                nebun-                                                      zadar-

3.Găsește în careul de mai jos adjectivele care denumesc culori și încercuiește-le.

H

B

M

O

V

Z

S

N

A

L

B

L

E

U

I

O

B

G

R

I

Y

N

C

V

O

T

O

V

A

I

W

C

R

N

K

A

K

I

L

O

D

X

C

R

E

M

I

R

O

G

R

E

N

A

L

A

A

D

I

T

A

M

A

I

4.Realizează acordul adjectivelor din paranteze cu substantivele ale căror însuşiri le arată.

 

     “Pe  prispă  torcea o fată (frumos) ……………………... Haina (alb şi lung)   ………………………………. părea un nor de raze şi umbre, iar părul ei (aurie) …………………. era împletit în cozi (lungă) …………………. O cunună de mărgăritare era aşezată pe fruntea ei (neted) …………………...”

5. Subliniază forma corectă de scriere a adjectivelor din enunţurile de mai jos:

    1. Razele aurii / auriii ale soarelui mângâie pământul reavăn.
    2. Propriii / proprii nepoţi nu îi respectă, deşi bunicii înşişi i-au crescut.
    3. Călca uşor pe covorul de frunze rugini / ruginii.
    4. Argintii / argintiii fulgi de nea plutesc în văzduh.

6.Analizează adjectivele din enunțul următor (fel, forme, caz, funcție sintactică, grad de comparație)

a) Copilul agitat este din clasa fratelui meu.

b)Fata moşului era foarte harnică.

c)Acest băiat ia numai note mari.

d)Harnicul elev are întotdeauna de câștigat.

 

7. Alcătuiește un text de  aproximativ zece rânduri intitulat Gând de primăvară, în care să utilizezi adjective la diferite grade de comparaţie.