Factori fundamentali ai formarii personalitatii umane (curs VI)
Sunt trei factori : EREDITAREA, MEDIUL SI EDUCATIA
Psihicul uman si personalitatea se edifica la confluenta dintre actiunea mediului si biologic.
Devenirea fiintei umane este influentata de o sumedenie de factori care pot fi directi sau indirecti, sociali sau naturali, interni sau externi, permanenti sau episodici.
Din aceasta sumedenie de factori care influenteaza dezvoltarea personalitatii unii sunt constanti, profunzi si esentiali.
Din factorii care au constanta, profunzime si esentialitate se desprind ereditatea, mediul si educatia
EREDITATEA
Reprezinta premisa naturala a dezvoltarii psiho-individuale, reprezinta proprietatea organismelor vii de a transmite urmasilor un mesaj genetic, specificat prin gena.
Ca atare ereditatea este o mostenire, o zestre genetica si nu o simpla transmitere de insusiri ale parintilor.
Din perspectiva biologica entitatea trebuie vazuta ca ansamblul insusirilor stabile, fixate genetic si transmite urmasilor sub forma unor anumite organizari fizice sau biochimice.
Exemplificam : schema corporala – seamana cu a mamei-tatei-bunicilor
– organele de simt – acestea se transmit la copii de la parinti
– marimea capului
– aspecte legate de sange (grupa sanguina)
– plasticitatea sistemului nervos central (SNC)
– particularitatile anatomi-fiziologice
Genele nu trebuie considerate bune sau rele la copil ci trebuie vazute din perspectiva actiunii lor cu mediul, din perspectiva interactie genotip ( ansamblul genelor care interactioneaza cu mediul). Adica, un copil nu trebuie considerat de gena “rea” numai pentru ca unul din parinti au avut devieri de comportament(crime, furturi etc), trebuie vazut cum interactioneaza acesta cu mediul si format.
Genotipul in intersectarea cu mediul va creea un ansamblu nou de insusiri si caractere ce se va numi fenotip
( ansamblu de însușiri și caractere care se manifestă în mod vizibil la un individ și care este determinat de baza ereditară și de condițiile de mediu)
Este foarte important sa cunoastem ereditatea, sa cunoastem zestrea genetica intrucat reprezinta premisa naturala a devenirii fiintei umane OMUL.
MEDIUL
Reprezinta cadrul socio-uman al dezvoltarii psiho-individuale
Ereditatea sau posibilitatile ereditare interactioneaza totdeauna cu mediul si in aceste conditii acesta poate fi vazut ca un modelator permanent al vietii (locul de munca, prietenii, familia, strada).
Premisele ereditare sunt indispensabile dezvoltarii psihice a omului dar sa nu uitam ca mediul ne ofera multitudinea materialelor de constructie. Mediul este destul de complex dar poate fi structurat in mediul natural si in mediul socio-cultural, de asemenea trebuie sa evidentiem ca mediul este cadrul in care omul se naste, se dezvolta si traieste, adica, este componenta exogena (bagajul, zestrea genetica) pe cand ereditatea este componenta endogena(adica in interior).
EDUCATIA
Reprezinta factorul fundamental/determinal al formarii si dezvoltarii personalitatii umane
Trebuie sa realizeze echilibrul optim intre premisa si cadru, intre endogen si exogen, intre zestrea genetica si mediul in care traim.
Nu trebuie sa uitam totusi ca in afara premiselor si conditiilor nu poate sa apara educatia.
Totusi educatia intervine ca un operator special ca un organizator de proces cu functii conducatoare ale dezvoltarii personale.
E foarte important sa retinem ca educatia in sens larg reprezinta o influenta exercitata asupra copilului.
Educatia inseamna influenta intentionata constienta asupra individului
curs VI – Prof.Dr.Universitar Tudor Marin (grupa I)