Managementul organizatiei scolare
Ce este scoala ? Schola (latina) ; Scholeion (greaca)
Scoala este o instituie care ofera spatii de invatare (medii de invatare);
– o institutie care pune la dispozitie spatii si profesori, astfel incat acestia sa transfere un complex de atitudine, cunostinte si informatii
– prin urmare scoala reprezinta un “univers” special/aparte in care ne “descoperim” (sau nu)
– poate fi spatiul necesar in care incepem sa ne cunoastem
– poate fi chiar spatiul in care invatam primii pasi pentru marea intalnire cu noi insine?!
Orice scoala din lume are aceasta menire. Induce celor care trec prin ea o cultura pozitiva, proactiva, o energie creatoare astfel incat cei care o capteaza se autopropulseaza in sferele superioare ale societatii educate. Sau din contra!
Este indusa o (sub) cultura toxica, superficiala generatoare de “nimic”
Scoala este o :
– institutie
– organizatie
– spatiul educational
– un ansamblu de procese interconectate, interdependente
– un sistem de sisteme (S. Lupasco)
– ceva unde ar trebui sa ne simtim bine
Scoala din perspectiva societatii romanesti
– de regula scolile s-au dezvoltat in apropierea bisericilor pana la inceputul anilor ’50
– prin urmare influenta bisericii si-a pus amprenta pe evolutia educativa
– dupa anii ’50 universul scoala-biserica aproape s-a rasturnat si a aprut un nou model in peisajul romanesc
– industrializarea fortata, supradimensionata a izolat biserica, care-si pierde autoritatea asupra scolii;
– noii “zei” vin din descoperirile stiintifico-tehnice si scoala isi construieste un nou traseu : pragmatic, industrial, tehnologic, dupa legi stabile si clare care au tinut sistemul educational pe o traiectorie constanta pana la inceputul anilor ’90 cand a intervenit “ruperea” de ritm care a permis foarte greu implementarea unor reglementari noi pentru sistem.
– de abia in anii ’95 – ’97 s-a reusit elaborarea a doua legi care sa contureze o functionalitate semistabila pana in anul 2011, cand a fost elaborata Legea educatiei nationale nr.1/2011
– acesta este actul fundamental dupa care sistemul educational functioneaza si astazi.