Planul strategic al organizatiei scolare
Organizatia scolara trebuie sa-si construiasca un referential intern realist si adecvat la valorile culturale dar si socio-economice in care evolueaza, pentru a deveni un centru de “lumina”, in primul rand pentru comunitatea care a generat-o.
Denumiri utilizate in sistem : PDI, PAȘ, PDȘ..etc.
PAȘ = plan de actiune al scolii
PDȘ = plan de dezvoltare al scolii
ETAPE IMPORTANTE PENTRU CONSTRUCTIA PLANULUI STRATEGIC
1. Echipa de management (in scoala acesta este consiliul de administratie) stabileste necesitatea elaborarii unui astfel de plan avand in vedere doua repere fundamentale.
Contextul legislativ-normativ cu uramatoarele aspecte :
Ce suntem in acest moment?
Ce tip de scoala ?
Ce niveluri de invatamant scolarizam?
Care este legala pentru toate nivelurile de invatamant scolarizate ?
Cum stam fata de cerintele standardelor nationale privind scolarizarea acestor nivele de invatamant ?
Contextul socio-economic in care scoala evolueaza :
Care ?
Cine sunt Clientii nostri?
Ce resurse avem?
Ce dorim sa facem pentru clientii nostri/partile interesate (misiunea scolii)
Ce dorim sa devenim in viitor (viziunea scolii)?
Ceea ce dorim sa devenim in viitor reprezinta o viziune comuna cu cea a partilor interesate?
Ce posibilitati avem pentru a atrage resursele necesare?
Se utilizeaza analiza SWOT !
2. Echipa de management realizeaza analiza SWOT, prelucreaza rezultatele si elaboreaza misiunea si viziunea organizatiei.
Exemplu de misiune a unui furnizor de educatie : “Oferim servicii educationale de calitate intr-un climat de securitate, la standarde inalte pentru toti elevii/studentii nostri”
Exemplu de viziune a unui furnizor de educatie : “Scoala noastra va deveni cea mai reprezentativa din zona de sud a Capitalei”
3. Elaborarea obiectivelor/tintelor strategice
Declaratii ale echipei de management referitoare la ceea ce doreste sa realizeze organizatia pe durata planului strategic reflecta ceea ce s-a stabilit prin misiunea si viziunea organizatiei in urma analizelor SWOT. Elaborarea obiectivelor strategice reprezinta un proces amplu si sofisticat care necesita o inalta calificare in domeniul analitic si al logicii.
Aspecte privind tintele/obiectivele strategice
Numarul tintelor trebuie sa fie mic, rezonabil ales, in consecinta cu resursele organizatiei.
Tintele trebuie sa fie relevante
Tintele trebuie sa reflecte capacitatea organizatiei de a evolua spre “imaginea” stabilita prin viziune
Sunt estimate resursele instrumentale de masurare privind realizarea tintelor, indicatori, stabilirea benchmarks-urilor din domeniu etc.
Sunt elaborate proceduri de revizuire si de acftiuni corective/de imbunatatire a tintelor stabilite.
Exemple de oboective strategice
Exemplul 1
“Tot personalul didactic din scoala va avea acces si va utiliza resursele informatice si media la desfasurarea lectiilor de curs”
Exemplu 2
“Fiecare disciplina studiata in cadrul scolii va avea un cabinet specific, cu dotarile corespunzatoare, astfel incat toti elevii vor avea acces si vor studia in cabinetul respectiv”
4. Elaborarea planurilor “operationale” privind realizarea tintelor stabilite
Planul operational cuprinde informatii detaliate prin care sunt dirijati oameni astfel incat sa poata indeplini sarcinile de zi cu zi. Planul operational trebuie sa raspunda la urmatoarele intrebari.
Ce ? – strategii si sarcini ce trebuie intreprinse
CIne ? – persoanele care au responsabilitatea indeplinirii fiecarui sarcini/strategii
Cand ? – termenele in care strategiile/sarcinile trebuie realizate
Cat de mul ? – care sunt resursele(materiale, financiare etc) necesare pentru finalizarea strategiilor/activitatilor respective.
Atentie !!!
Sunt foarte multe situatii in care planul operational elaborat pentru realizarea unei tinte stabilita prin planul strategic, este confundat cu planul managerial anual elaborat de catre directorul scolii/consiliul de administratie.
Planul managerial anual al conducerii scolii poate cuprinde integral sau partial, planul operational stabilit prin planul strategic dar si alte actiuni care pot fi comandate din exterior.
5. Elaborarea procedurilor corespunzatoare actiunilor stabilite in cadrul planului operational
Procedura : Pasii stabiliti pentru parcurgerea unui proces dar si modul in care acesti pasi sunt parcursi astfel incat procesul sa indeplineasca cerintele clientului stabilit.
Procedura(ISO 9000:2005) : (3.4.5.) mod specific de desfasurarea unei activitati sau a unui proces.
Cum se elaboreaza o procedura ?
Structura : a) denumirea – titlul/obiectul, la ce se refera procedura respectiva
b) definitii, prescurtari, simboluri/coduri
c) documente de referinta – documente care stau la baza elaborarii procedurii
d) scopul si domeniul de aplicare a procedurii – scopul pentru care a fost alcatuit si domeniul (zona sau compartimentul) de aplicare
e) cine – persoana/persoanele, competente care trebuie sa aplice procedura respectiva;
responsabilitatile privind aplicarea procedurii
f) perioada de aplicare a procedurii
g) pasii corespunzatori de aplicare a procedurii (diagrama flux – cu etape si actiuni de ordine logica/cronologica)
h) inregistrari si anexe – editia procedurii, documente (formulare pentru inregistrare) anexe la procedura respectiva
i) rezultate – evaluare, procesul de aplicare, eficienta aplicarii.
Un SMC (sistemul de management al calitatii) implementat dupa rigorile standardelor ISO 9001, presupune obligativitatea elaborarii a 6 proceduri (obligatorii)
1. controlul documentelor
2. controlul inregistrarilor
3. auditul intern
4. controlul produselor neconforme
5. actiuni corective
6. actiuni preventive