AnnaE
#0

Conversatia este o metoda didactica stimulativa , deoarece ofera posibilitatea elevilor de a participa la realizare .

 

Conversatia –  consta intr-o suita de intrebari ale profesorului urmate de raspunsurile elevilor . Prin folosirea gandirii elevii gasesc solutii , raspunsuri la intrebari , apelul la cunostintele acumulate permite posibilitatea de a se crea o legatura mentala intre informatiile dobandite anterior si cele care se vor dobandi .

 

Converastia poate fi de mai multe tipuri :

Conversatia euristica – porneste de la cunostintele anterioare pentru a ajunge la altele noi prin solicitarea inteligentei , spontaneitatii si curiozitatii .

Conversatia examinatoare – este folosita ca metoda de evaluare orala .

Conversatia de consolidare si sistematizare – elevul asculta  intrebarile profesorului  readucandu-si aminte , regandind si reorganizand cele invatate . Aceasta metoda este folosita cu precadere la lectiile de recapitulare .

 

Conversatia trebuie sa respecte anumite conditii pentru ca rezultatul sa fie pozitiv si anume :

  1. Claritatea si precizia in formularea intrebarilor .
  2. Respectarea logicii punerii intrebarilor.

– Sa nu sugeram  raspunsul prin intrebarile pe care le punem .

– Sa fie solicitata inteligenta .

– Sa stimuleze curiozitatea si spiritual critic .

– Sa nu solicite sau sa accepte raspunsuri monosilabice de tip ,,da sau nu “

– Intrebarile care trebuiesc puse , nu trebuie sa puna dificultate elevilor .

– Tonul folosit de profesor  sa nu fie autoritar , acceptandu-se si formele de raspuns alternative .

– Sa formuleze o noua intrebare numai dupa ce s-a primit raspunsul la cea anterioara

– Intrebarile puse de profesor trebuie sa aibe rolul de a stimula ,analiza , sintetiza, comparatia ,abstractizarea ,generalizarea .

 

In activitatea didactica sunt folosite mai multe forme ale conversatiei intre care :

Discutia – care este un schimb reciproc de idei si informatii.

Dezbaterea – este mai complexa decat discutia , deoarece priveste subiecte controversate in care nu s-a format inca un raspuns oficial .

Conversatia inversata – in care elevii pun intrebarile si profesorul ofera raspunsul .

Metoda conversatiei – este folosita pentru ca permite elevilor sa participle la realizarea lectiei , dar nu trebuie folosite in exces , deoarece riscam indepartarea de la subiectul principal si ruperea fluxului coerent al informatiei . Raspunsurile elevilor trebuie sa fie clare , corecte , complexe   si argumentate .

 

Demonstratia –  este metoda prin care profesorul in baza unui suport de tip harta , plansa, textul istoric,etc. sau pe baza unor argumente logice ,demonstreaza realitatea unei afirmatii sau a unui fapt istoric .