Formele metodelor de evaluare de tip alternative
- Portofoliul reprezinta o colectie semnificativa a muncii copilului exprimand eforturile depuse si progresele inregistrate intr-un anumit domeniu sau din perspectiva carierei de elev in invatamantul obligatoriu .
Continutul portofoliului este variat : eseuri ,desene , proiecte , scheme fotografii tematice ,pagini de jurnal , teste , impresii scrise , chestionare ,referate . ( portofoliul nu este sac fara fund , adica pui ce vrei , ci continutul sau trebuie sa fie in concordanta cu tipul portofoliului).
Din perspectiva scopului urmarit se diferentiaza tipurile de portofolii ,de exemplu :
- Portofoliu tematic
- Portofoliul de dezvoltare
- Portofoliu de competente
In conformitate cu legea deduc. nationale (len)nr. 1 /2011 apare sintagma portofoliu standardizat care trebuie sa surprinda , compararea rezultatelor scolare privind elevul sau gruplul de apartenenta pentru cercetare respective .
- Portofoliul tematic are ca obiectiv principal stimularea participarii elevilor la invatare la dezvoltarea curiozitatii, la dezvoltarea spiritului investigative prin realizarea de colectii pe anumite teme .
- Portofoliul de dezvoltare inregistreaza etapele semnificative in evolutia dezvoltarii cognitive a unor elevi cu sau fara rapoarte la grupul de apartenenta . De regula portofoliul de dezvoltare ajuta la evaluarea progresului scolar povestind evolutia elevului .
- Portofoliul de competente vizeaza cu precadere monitorizarea tipurilor competente formate din perspectiva produselor realizate de elev in activitatea sa .
Caracteristicile portofoliului ca instrument de evaluare sunt :
- Permite o evaluare longitudinala din perspectiva procesului sau produsului realizat de elev.
- Deschis catre obiectivele transdisciplinare croscuriculare .
- Personalizeaza evaluarea la elev/grup .
- Permite utilizarea de criterii flexibile .
- Dezvolta capacitatea de autocontrol al elevilor .
- Dezvolta comunicarea (cadru didactic – elev , elev-elev , elev-grup).
- Proiectul reprezinta o metoda de evaluare sumativa , solicita manifestarea activa intr-o situatie noua a cunostintelor si abilitatilor elevilor , elevului . Se poate centra pe realizarea unor produse practice scrise sau combinate si cu abordari interdisciplinare .
Inainte de a realiza un proiect este bine sa se stabileasca : rolul cadrului didactic , momentul de interventie al acestuia , sarcinile de la care trebuie sa se porneasca .
- Referatul individualizeazaevaluarea dezvaluind de regula interesele , apitudinile elevului .
Referatelele se pot centra pe : informarea documentara , profunzimea temei alese , cercetarea unui fenomen ce trebuie sa fie nou pentru elev .
De regula referatele se bazeaza pe obiective de integrare competente . Acesta are conotatie mare formative , deoarece cercetarea aprofundata a unei teme stimuleaza conexiunile si creativitatea .(referatul trebuie sa fie legat de activitatea voluntara si de regula individuala a elevului , deci cunoastere profunda ).
- Observarea sistematica a comportamentului copilului tine in esenta de cadrul didactic oferindu-i acestuia gradul de implicare al elevului in procesul de invatamant .
In realizarea observatiei sunt necesare cateva aspect :
- Identificarea esantioanelor semnificative de comportament referitoare la fenomenul pe care il observam .
- Selectarea unui numar rezonabil de comportamente ce vor fi observate .
- Conceperea unor modalitati clare , eficiente de inregistrare a observatiilor .
Tehnici de observare :
- Checklist , inventar de comportamente in raport de care observatorul poate sa indice prezenta sau lipsa lui .
- Chestionare de evaluare al unor trasaturi de personalitate
- Scale de evaluare , masoara prezenta sau absenta unui comportament cat si gradul in care este prezentat .
- Scale de atitudine .