AnnaE
#0

Formele metodelor de evaluare de tip alternative

  1. Portofoliul reprezinta o colectie semnificativa a muncii copilului exprimand eforturile depuse si progresele inregistrate intr-un anumit domeniu sau din perspectiva carierei de elev in invatamantul obligatoriu .

Continutul portofoliului este variat : eseuri ,desene , proiecte , scheme fotografii tematice ,pagini de jurnal , teste , impresii scrise , chestionare ,referate . ( portofoliul nu este sac fara fund , adica pui ce vrei , ci continutul sau trebuie sa fie in concordanta cu tipul portofoliului).

Din perspectiva scopului urmarit se diferentiaza tipurile de portofolii ,de exemplu :

  1.  Portofoliu tematic
  2. Portofoliul de dezvoltare

 

  • Portofoliu de competente

 

In conformitate cu legea deduc. nationale (len)nr. 1 /2011 apare sintagma portofoliu standardizat care trebuie sa surprinda , compararea rezultatelor scolare privind elevul sau gruplul de apartenenta pentru cercetare respective .

  1. Portofoliul tematic are ca obiectiv principal stimularea participarii elevilor la invatare la dezvoltarea curiozitatii, la dezvoltarea spiritului investigative prin realizarea de colectii pe anumite teme .
  2. Portofoliul de dezvoltare inregistreaza etapele semnificative in evolutia dezvoltarii cognitive a unor elevi cu sau fara rapoarte la grupul de apartenenta . De regula portofoliul de dezvoltare ajuta la evaluarea progresului scolar povestind evolutia elevului .

 

  • Portofoliul de competente vizeaza cu precadere monitorizarea tipurilor competente formate din perspectiva produselor realizate de elev in activitatea sa .

 

 

Caracteristicile portofoliului ca instrument de evaluare sunt :

  • Permite o evaluare longitudinala din perspectiva procesului sau produsului realizat de elev.
  • Deschis catre obiectivele transdisciplinare croscuriculare .

 

  • Personalizeaza evaluarea la elev/grup .
  • Permite utilizarea de criterii flexibile .
  • Dezvolta capacitatea de autocontrol al elevilor .
  • Dezvolta comunicarea (cadru  didactic – elev , elev-elev , elev-grup).

 

  1.  Proiectul reprezinta o metoda de evaluare sumativa , solicita manifestarea activa intr-o situatie noua a cunostintelor si abilitatilor elevilor , elevului . Se poate centra pe realizarea unor produse practice scrise sau combinate si cu abordari interdisciplinare .

 

Inainte de a realiza un proiect este bine sa se stabileasca : rolul cadrului didactic , momentul de interventie al acestuia , sarcinile de la care trebuie sa se porneasca .

  1. Referatul  individualizeazaevaluarea dezvaluind de regula interesele , apitudinile elevului .

   Referatelele se pot centra pe : informarea documentara , profunzimea temei alese , cercetarea unui fenomen ce trebuie sa fie nou pentru elev .

 

De regula referatele se bazeaza pe obiective de integrare competente . Acesta are conotatie mare formative , deoarece cercetarea aprofundata a unei teme stimuleaza conexiunile si creativitatea .(referatul trebuie sa fie legat de activitatea voluntara si de regula individuala a elevului , deci cunoastere profunda ).

  1. Observarea sistematica a comportamentului copilului tine in esenta de cadrul didactic oferindu-i acestuia gradul de implicare al elevului in procesul de invatamant .

In realizarea observatiei sunt necesare cateva aspect :

  • Identificarea esantioanelor semnificative de comportament referitoare la fenomenul pe care il observam .
  • Selectarea unui numar rezonabil de comportamente ce vor fi observate .

 

  • Conceperea unor modalitati clare , eficiente de inregistrare a observatiilor .

 

 

Tehnici de observare :

 

  • Checklist , inventar de comportamente in raport de care observatorul poate sa indice prezenta sau lipsa lui .
  • Chestionare de evaluare al unor trasaturi de personalitate
  • Scale de evaluare , masoara prezenta sau absenta unui comportament cat si gradul in care este prezentat .
  • Scale de atitudine .