Viewing Single Post
AnnaE
#0

Definitie – totalitatea resurselor materiale concepute si realizate, pentru a servi profesorul in activitatea de predare si elevul in activitatea de invatare

 

Functiile mijloacelor de invatamant :

 

1. Functia de comunicare – mijloacele de invatamant au proprietatea de atransmite diverse informatii, cu ajutorul carora elevii asimileaza mai usor cunostintele, inteleg mai rapid notiuni, concepte, derularea unor fenomene si desfasurarea unor evenimente.

 

2. Functia ilustrativ-demonstrativa – mijloacele de invatamant vin sa sustina si sa imbunatateasca comunicarea verbala, orala si scrisa, sa dovedeasca un adevar, un fapt, o afirmatie care sa permita elevilor sa-si formeze anumite deprinderi, sa dovedeasca anumite comportamente

 

3. Functia formativ-educativa – mijloacele didactice care ajuta elevii in organza si sistematizarea informatiilor, contribuie la dezvoltarea operatiilor gandirii, a imaginatiei, a memoriei, la activizarea atentiei, la stimularea curiozitatii stiintifice, la formarea unor priceperi si deprinderi intelectuale.

 

4. Functia stimulativa – mijloacele de invatamant care determina cresterea motivarii elevilor pentru invatare. Multe dintre ele, fiind captivante si atragatoare, declansand impresii puternice, stari afective, momente de buna dispozitie.

 

5. Functia de rationalizare a efortului in activitatea de predare – invatare

– mijloacele de invatamant care faciliteaza activitatea de invatare a elevilor prin realizarea unor sarcini mult mai repede si mai usor

 

6. Functia de evaluare a randamentului scolar – mijloacele de invatamant care dau posibilitatea de a diagnostica si aprecia mai rapid si mai obiectiv progresele inregistrate de elevi la invatare.

 

Clasificarea mijloacelor de invatamant

 

Mijloacele de invatamant informative si ilustrativ-demonstrative – sunt importante prin faptul ca reprezinta o sursa de informatie, care ajuta la transmiterea cunostintelor, la exemplificarea sau ilustrarea notiunilor, la intelegerea unor fenomene.

 

Materiale intuitive naturale : plante si animale vii sau conservate (insectare, ierbare, preparate, diorame), colectii de roci, substante chimice, obiecte tehnice (ampermetru, voltmetru, termometru), aparate si instrumente de laborator, unelte, masini etc.

 

Materiale elaborate sau construite special (substitute tridimensionale): –

mulaje, machete, corpuri geometrice, forme de relief miniaturizate, aparate si masini demontabile, filme, casete audio si audiodvizuale, cd-uri. Aceste materiale imita sau reproduc obiecte sau fenomene reale sau foarte complexe, facandu-le accesibile observarii.

 

Materiale sau reprezentari figurative (substitute bidimensionale) : – ilustratii, fotografii, albume, planse, tablouri, documente, harti, atlasuri, diapozitive, filme casete audio, cd-uri diverse jocuri etc.

Aceste materiale redau imaginea lucrurilor reale, perceperea lor este insotita, de obicei, de trairi afective, determina interes si curiozitate, asigura mentinerea atentiei mai mult timp.

 

Reprezentari simbolice ; grafice, scheme, formule matematice, chimice, planse cu text scris etc.

– cele mai multe simbolizeaza date reale si concentreaza o mare cantitate de informatie

– cu cat elevii cunosc mai bine aceste simboluri, cu atat vor putea sa citeasca sau sa calculeze mai bine, sa descifreze desene, planuri, sa descrie fenomene fizice sau chimice, sa interpreteze mai usor unele evenimente.

– reprezentarile simbolice contribuie la dezvoltarea operatiilor gandirii (abstractizare, concretz, generalizare), la dezvoltarea capacitatii de a rezolva probleme.

 

Mijloace de invatamant pentru formarea si exersarea priceperilor si deprinderilor : jocuri de constructii, jocuri de creatie, truse de piese demontabile, alfabetare, aparate si instrumente de laborator, materiale si aparate pentru educatie fizica, instrumente muzicale, softuri, calculatoare etc.

– acestea asigura exersarea operatiilor intelectuale si dezvoltarea unor deprinderi practico-aplicative, tehnice, fizice, artistice, specifice diferitelor domenii ale cunoasterii.

 

Mijloace de invatamant pentru rationalizarea timpului : harti de contur, sabloane, stampile didactice etc.,

 

Mijloace de invatamant pentru evaluarea rezultatelor scolare : fise, teste, softuri, simulatoare.