AnnaE
#0

Jurnalul

 

Este o metodă de evaluare, utilizată destul de des în spaţiul nord-american, în care sunt menţionate sarcinile de învăţare, paşii parcurşi, dificultăţile şi reuşitele copiilor, elemente esenţiale din activitatea desfăşurată. Educatoarea completează în jurnal informaţiile obţinute de la copii, iar aceştia pot realiza desene, simboluri.

 

„Jurnalul metacognitiv“ constă în evaluarea copilului la sfârşitul zilei cu privire la conţinutul învăţării, rezultatele obţinute în activităţile individuale sau comune, în termeni de reuşite şi dificultăţi întâmpinate, relaţiile şi calitatea acestora cu colegii pe parcursul îndeplinirii sarcinilor de învăţare. Poate lua forma unui dialog între copil şi educatoarea sau între copil şi colegii de grupă. Se formulează întrebări de genul: „Ce ai învăţat să faci astăzi?“, „Ce ţi s-a părut reuşit în activitatea ta de azi?“, „Ce dificultăţi ai întâmpinat?“, „Cine te-a ajutat?“, „Pe cine ai ajutat?“, „Cum te-ai simţit astăzi?“, „Ce activităţi ai vrea să repeţi?”, etc .

 

Metodele alternative de evaluare au valoare formativă, prin faptul că oferă posibilitatea copilului de a arăta ce ştie, dar mai ales ce ştie să facă; atât educatoarea, cât şi preşcolarii au o imagine permanent actualizată asupra performanţelor copiilor, asigură un demers interactiv actului de predareînvăţare, raportându-se la nivelul psihologic al preşcolarilor, prin individualizarea sarcinii de lucru.

 

În concluzie, toate aceste metode complementare de evaluare asigură o alternativă la formele tradiţionale, îmbogăţind practica evaluativă. Metodele tradiţionale de evaluare nu sunt înlăturate definitiv, ci sunt completate şi susţinute în procesul evaluării de metodele alternative. Deoarece ambele tipuri de metode prezintă atât avantaje, cât şi limite / dezavantaje, este necesară îmbinarea lor, opţiunea pentru o anume metodă de evaluare fiind determinată de vârsta copiilor, de volumul de cunoştinţe, de categoria de activitate şi, în mod deosebit, de obiectivele urmărite. „Perfecţionarea oricărei evaluări provine din adecvarea ei la obiectivele pentru care este făcută.”(Gemeniene Meyer- 2000)