Viewing Single Post
AnnaE
#0

CAPITOLUL  I

VIATA RELIGIOASA A EGIPTULUI ÎN PERIOADA   GRECO-ROMANA

I.1. Noua ideologie politico-religioasa

Egiptul faraonic va cunoaste o  decadere începând cu mileniul I  

î. Hr.,  ceea ce va determina invaziile si ocupatiile  libiana  nubiana, assiriana,  persana, greco-macedoneana si, în cele din urma, romana. Desi fiecare dintre aceste dominatii prezenta anumite particularitati, pâna  în epoca  lui   Alexandru cel Mare Egiptul îsi va pastra, în esenta, vechile structuri si  mentalitati.

Începând cu anul 332 î. Hr. societatea faraonica va suferi modificari profunde,  însa nu putem accepta parerea conform careia venirea grecilor ar fi  însemnat sfârsitul civilizatiei egiptene  antice.

 

Schimbarile care au loc odata cu inaugurarea dominatiei greco-macedoniene au ca rezultat, printre altele, formarea unei societati noi, cea a  imigrantilor greco-macedonieni, care vor detine puterea politica. De asemenea, administratia cunoaste noi  valente, greaca  devine limba  oficiala a  tarii, iar noua capitala, Alexandria, devine centrul spiritual al lumii medite-raneene, fiind în principal de esenta  greaca. Chôra  îmbraca obiceiuri si mentalitati grecesti, dar acestea sunt mai putin pregnante  comparativ cu Ale-xandria, regiunea Deltei si a Fayyum-lui.

 

Din  anul 30 î. Hr., odata cu ocupatia romana, statutul Egiptului se va  schimba considerabil , devenind o provincie dependenta direct de împarat

Înca din  Textele Piramidelor se desprinde ideea sacralizarii  puterii regale. Faraonii erau socotiti fiii si succesorii zeilor. Ca atare,  suveranul în via-ta era reprezentantul divinitatii pe pamânt, respectiv  Horus. Dupa moarte faraonul se identifica cu zeul Lumii de Apoi,  Osiris

Suveranul era un intermediar între zei si pamânteni,  conducând teritoriul si supusii în conformitate cu  Maat. Cei care-l validau  pe faraon drept succesor al zeilor erau  reprezentantii clerului. Ei au  jucat rolul hotarâtor în recunoasterea oficiala a lui Alexandru cel Mare ca „rege al Egiptului de Sus si de Jos“.

 

Probabil,  vestitul conducator de osti a  fost încoronat dupa vechiul ritual  egiptean. În calitatea lui de  suveran legitim al celor „Doua Tari“ si prin urmare „fiu al zeului Amon“ a  fost primit de preotii templului de la Siwa,  admis în sanctuar, ceea ce nu era permis   unui muritor de  rând.

Ptolemeu, fiul lui Lagos, când era înca satrap al Egiptului, se bucura de bunavointa  preotilor, datorita pietatii personale si a generozitatii sale fata de zeii Egiptului. În anul 305 î. Hr., când va fi încoronat rege si va întemeia o  noua dinastie, cea ptolemaica, clerul  i-a recunoscut  autoritatea   legitima asupra întregii tari. De la  Ptolemeu V Epiphanes ceremonia  încoronarii va avea loc din nou în vechea capitala religioasa a Egiptului,  Memphis, iar actul în sine nu va însemna o „egiptianizare“ a  puterii. Conform Decretelor de la Canopus si Memphis, din a doua jumatate a secolului III î. Hr., statuile suveranilor au fost plasate în templele egiptene, fiind obiectul unor activitati  cultice.

 

Vechea ideologie  faraonica a ramas în esenta  neschimbata. Regele îsi asuma obligatiile cultice, îsi exercita calitatea de „stapân al Maat“-lui prin asigurarea protectiei regatului si a locuitorilor sai. Pe  lânga aceasta doctrina veche, potrivit careia faraonul era un garant al ordinii  universale, dar si al stabilitatii propriului regat,  apare o noua ideologie de origine greaca.  În  epoca constituirii statelor elenistice a fost  elaborata o noua imagine a regalitatii de catre filosofii greci, sub influenta  stoicismului. Aceasta schimbare a fost marcata de personalitatea si  cariera lui   Alexandru cel Mare. Astfel, suveranul reprezenta  încarnarea tuturor virtutilor, întruchipând  justitia,  vitejia,  filantropia,  pietatea care-i confereau  originea  divina.

 

Prin urmare,  începând cu secolul  III î. Hr., pe teritoriul  Egiptului   existau doua ideologii  complementare. Una era  de esenta  faraonica, adica regele era garantul  echilibrului lumii, idee exprimata în special  în textele templelor. Cealalta era  de natura greaca, conform careia  suveranul era posesorul tuturor  virtutilor, ceea ce îsi gaseste expresia în cultul regal, fiind în strânsa legatura cu propaganda regala, care se manifesta prin intermediul: epitetelor  oficiale adoptate de catre  suveran, elementelor iconografice  specifice  si scrierilor cu caracter propagandistic.

În epoca imperiala  propaganda era mai putin  necesara datorita faptului ca centrul puterii se situa în afara granitelor Egiptului, iar suveranii îsi faceau rareori aparitia în  aceasta  provincie.

 

I.2. Atitudinea  clerului

Epoca greco-romana cunoaste schimbari treptate ale statutului clerului, care în cele din urma se transforma într-o categorie sociala resemnata în fata noilor stapâni ai Egiptului, respectiv romanii.

La vremea cuceririi macedonene clerul reprezenta înca o casta bine organizata, fiind, în general, considerat detinatorul „puterii“ si mai ales al întelepciunii. De regula, se poate constata ca la sfârsitul secolului IV   î. Hr.  organizarea si functionarea clerului ramân identice cu cele din epoca  fara-onica.  Templele care functionau în calitate de centre cvasi-autonome erau cele care au încercat sa pastreze vechea mentalitate faraonica prin intermediul textelor înscrise pe peretii  lor. De altfel, aceasta  tendinta de izolare a preotilor a fost observata si de unii autori clasici care au vizitat Egiptul.

 

Revirimentul Memphis-lui, în calitate de cea de-a doua  „capitala“ a Egiptului, a atras dupa sine si consolidarea pozitiei familiilor de mari preoti  ai zeului Ptah, ceea ce caracterizeaza prima jumatate a secolului III-  sfârsitul secolului I î. Hr. Preotii au îndeplinit functii sacerdotale, administrative si  militare.

Analizând situatia clerului din diferite zone ale Egiptului putem constata o diferentiere neta între statutul si modul de viata proprii unui înalt  functionar al unui sanctuar important (vezi cazul lui  Petosiris, sfârsitul secolului IV î. Hr.) si statutul unui preot dintr-un mic  templu local.

Alexandru si urmasii sai au adoptat fata de clerul local o atitudine de  toleranta, mai ales datorita faptului ca acesta reprezenta un sprijin ideologic important.

O  serie de documente cum ar fi: „Stela satrapului“ si mai ales Decretele sinodurilor (secolul III- începutul secolului II î. Hr.) releva buna-vointa noilor stapâni ai Egiptului fata de religia  traditionala. Marea majoritate a Ptolemeilor a desfasurat o intensa activitate edilitara, construind, marind, sau restaurând o serie de lacase de cult

 

 Totusi, putem constata uneori o anumita  reticenta a clerului fata de Ptolemei. Spre exemplu, o inscriptie biografica a  unui mare preot al lui Ptah din Memphis, datând din secolul I î. Hr., îl  numeste pe Ptolemeu XII „regele ionienilor“ a carui „resedinta se afla  pe malul marii  grecesti“. Anumite scrieri cu un pronuntat caracter  profetic, cum ar fi:  Cronica demotica si  Satira olarului, care au fost elaborate, probabil, de preotii din Egiptul de Sus si de Mijloc din epoca  elenistica, manifesta o  ostilitate vadita fata de grecii „necredinciosi“ si suveranii  lor.

Puterea economica a templelor reprezenta un  pericol  pentru faraonii lagizi, care n-au putut confisca „terenurile zeilor“. Singura  posibilitate de a frâna îmbogatirea clerului superior si  ascensiunea  acestuia, a fost desemnarea a unor înalti functionari regali care-i  controlau veniturile începând cu secolul III î. Hr. Preotii nu au  acceptat  o colaborare neconditionata cu noii stapâni ai tarii, desi  sinodul lor a  cedat în fata suveranilor ptolemaici. În sprijinul celor  afirmate  aducem un exemplu elocvent.  Decretul de la Memphis atesta faptul ca  statuia suveranului, plasata în toate templele Egiptului, urma sa fie  adorata de  egipteni; mai mult, documentul îi califica pe locuitorii din Lykopolis „necredinciosi“ deoarece s-au razvratit împotriva tânarului  faraon,  Ptolemeu V Epiphanes.

 

Cu  siguranta, reprezentantii clerului s-au supus noii puteri din considerente  economice.

Începând cu secolul II î. Hr. se constata o oarecare încordare între cler si  putere, motiv pentru care Ptolemeii au acordat o serie de beneficii în  favoarea  templelor.  Decretul de la Memphis mentioneaza plata unor contributii regale la adresa templelor, care au fost amânate pâna  atunci din cauza  problemelor interne datorate mortii lui Ptolemeu IV Philopator. De  asemenea, în timpul secolului II î. Hr. faraonul a renuntat de mai multe ori la  strângerea unor impozite si taxe. În acest context, între 121118 î. Hr., au fost emise o serie de ordonante ale lui Ptolemeu VIII Euergetes II  prin intermediul carora templele au fost scutite de impozitele anterioare  datorate puterii, garantând în acelasi timp dreptul clerului de a-si  administra  „domeniile sacre“.

 

Politica conciliatoare a Ptolemeilor fata de reprezentantii templelor se datora  unor miscari de protest. Astfel, începând cu anul 206 î. Hr. grecii au fost  alungati din Theba de un egiptean pe numele de  Harmakhis, acesta din  urma fiind  încoronat ca suveran al regiunii. Inscriptiile îi recunosc  calitatea de faraon,  ilustrata si de fraza „Harmakhis cel care traieste vesnic, îndragit de Isis si de catre Amonrasonther, marele zeu“. Dupa sase ani de domnie, îi va  succeda un alt rege indigen,  Ankhmakhis , iar grecii cu mari dificultati vor  reusi, în august 186 î. Hr., sa elibereze Theba prin intermediul gene-ralului Comanus. Ptolemeu V este recunoscut din nou  suveran, iar un decret al preotilor din Philae, din acelasi an, a felicitat faraonul  pentru ca a pus capat  anarhiei.

Începând cu secolul I î. Hr.  raporturile dintre lagizi  si cler cunosc noi dimensiuni, care se vor  reflecta si în extinderea  dreptului de azil acordat templelor. Principalele „motive“ invocate de  preoti pentru acest deziderat au fost: faptul ca templele adaposteau imaginile  famililor regale si ca atare cultul era celebrat în favoarea acestora si mai ales extinderea violentei fata de lacasurile  sfinte. Acordarea dreptului de  azil templelor a avut loc în intervalul 97/6-57/6 î. Hr., fiind vizate cu precadere Theadelphia  si  Euhemeria din Fayyum. Actul în sine reflecta o slabiciune a puterii lagizilor si în acelasi timp o  întelepciune a acestora, dându-si seama ca pot controla populatia numai  prin intermediul lacaselor de cult, fata de care ofera concesii  importante.

 

Nu detinem date suficiente în legatura cu  situatia clerului si a templelor din epoca imediat anterioara cuceririi  romane, însa marea majoritate a cercetatorilor nu exclude posibilitatea ca  regina Cleopatra VII sa fi determinat ruinarea clerului si a  templelor.

Octavian a confiscat terenurile apartinând  lacasurilor sfinte, ceea ce a dus la pierderea autonomiei financiare a  clerului, dar le-a oferit în schimb un fel de stipendium imperial care consta  în grâu sau bani. În cel mai bun caz, clerul avea sansa de a  folosi, contra unor sume considerabile, terenuri care cândva le-au  apartinut. Mai mult, în anul 20 d. Hr.,  ideologul a devenit supraveghetorul  preotimii egiptene, purtând titlul de „marele preot al Alexandriei si al  întregului Egipt“.

 

Libertatea templelor a fost considerabil  îngradita datorita faptului ca au  fost obligate sa prezinte anual o  evidenta a tuturor preotilor împreuna cu averile lor. Dreptul de azil a fost  restrâns, iar liberatea de a se reuni probabil a fost interzisa, deoarece, pâna în  momentul de fata, nu cunoastem sinoduri din epoca imperiala. Membrii  clerului trebuiau sa plateasca anumite sume pentru a-si exercita functiile  ecleziastice, ceea ce aducea beneficii însemnate statului roman. Venitul  preotilor, dar si al templelor era modest. Preotii au fost în general remunerati pentru colaborare cu noua  putere. Ca atare, templele au ramas un refugiu si un loc de pastrare a  traditiilor religioase si culturale indigene. „Casele Vietii“, care elaborau  principalele opere teologice, continua sa  existe, iar preotii din cauza  faptului ca si-au pierdut rolul privilegiat în  societatea civila s-au refugiat în  lumea „misterioasa“ a  templelor.

I.3. Religia faraonica traditionala

Înaltarea unor sanctuare, între secolele III î. Hr. – II d. Hr., dedicate principalilor zei ai tarii (Hathor, Horus, Khnum, Isis, Osiris, etc.)   atesta, printre altele, si vitalitatea  religiei traditionale în timpul stapânirii greco-romane.

Aceste edificii sunt si marturii în privinta templelor egiptene,   pastrându-se traditia de edificare a lor. Aparent, un templu ridicat sub Augustus sau Traian nu difera mult de cele din timpul lui Amenhotep III sau Ramses II, însa o analiza aprofundata ne dezvaluie diversitatea  lor. Templele sunt consecinta bunavointei regilor lagizi si a împaratilor romani fata de religia egipteana, începând cu Ptolemeu I Soter si pâna la Decius (mijlocul secolului III d. Hr.). Templul era considerat a fi o imagine a lumii, fiind transpozitia arhitecturala a ordinii cosmice, dar era perceput si în calitate de „casa“ a zeului, adica constructia care adapostea statuia  divinitatii.  A fonda un templu era echivalent cu a crea lumea din nou.

Marile sanctuare ale epocii greco-romane sunt situate în urmatoarele asezari:

  1. Dendera

Denumita de greci  I,, localitatea este situata pe malul  vestic al Nilului, între Abydos si Luxor, fiind unul dintre cele mai vechi  centre de cult ale zeitei Hathor. Complexul arheologic actual cuprinde urmatoarele edificii: fântânile  romane (situate pe lânga poarta de  nord a incintei sacre si, probabil,  datând din intervalul secolelor II- IV d. Hr.), poarta de acces dinspre N. (decorat sub Domitian si Traian), „mammisi“ -ul roman („locul de  nastere al zeului“, purtând numele regale ale lui Traian si Antoninus Pius), „mammisi“-ul lui Nektanebo I (cel  mai vechi edificiu pastrat), „sanatoriul“ (construit sub acelasi faraon autohton, cladirea fiind considerata a  avea pute-ri magico-medicale), capela  barcii sacre (din epoca lui Ptolemeu VIII Euergetes II), lacul sacru, templul zeitei Isis (început probabil sub Nektanebo I si terminat de catre Ptolemeu X Alexander I ) si, în cele din  urma, marele templu al zeitei Hathor (construit între 54 î. Hr- 161 d. Hr.).  

 

Printre particularitatile sanctuarului  putem include prezenta unui   chiosc hathoric, pe acoperisul templului,  destinat ritualului „uniunii cu discul solar“, precum si a unor  cripte,  amenajate pe trei niveluri în peretele sudic, care au servit ca depozite  pentru obiecte de cult si poate pentru   arhive.

Cele  mai interesante texte liturgice au fost consacrate comemorarii mortii si  renasterii lui Osiris. Aceasta sarbatoare, care s-a celebrat toamna („Sarbatoarea Khoiak“) dispunea de un ritual complex, incluzând crearea „gradinii lui Osiris“, înmormântarea statuii zeului, apoi ridicarea stâlpului  djed, care simboliza renasterea  divinitatii.

  1. Esna

Localitatea este situata la S. de Luxor, pe malul vestic al Nilului, fiind numita de catre greci Latopolis. Sub domnia lui Ptolemeu VI Philopator (180-145 î. Hr.) a început  construirea unui templu dedicat zeului Khnum. Din pacate,  actualmente s-a conservat numai sala hypostila, care dateaza din a doua  jumatate a secolului I (intervalul domniilor lui Claudius si Vespasian),  dar sunt vizibile si cartuse ale lui Decius.

La Esna, Khnum avea calitatea de divinitate creatoare, fiind asociat cu mai  multe zeite, mai ales cu Neith. Fiul lor, Heqa, a fost elogiat de textele  unui  mammisi, edificiu astazi disparut.

Sala hypostila poseda multe texte mitologice si liturgice. Tematica principala a acestora o reprezenta creatia (adica „ridicarea cerului“), conform careia omenirea a fost modelata de zeul olar,  nascându-se prin intermediul „celor sapte cuvinte creatoare“ ale zeitei Neith

  1. Edfu

Asezarea, denumita de greci  Apollonospolis megale, este situata la sud de Esna, pe malul V. al Nilului. La 23 august 237 î. Hr. , în timpul domniei lui  Ptolemeu III Euergetes I, a avut loc ceremonia fondarii unui templu dedicat zeului Horus, care  nu a fost terminat decât în 57 î. Hr. Edificiul este cel mai bine conservat  templu egiptean antic.

 

Constructia se remarca prin   existenta unor încaperi speciale pentru adapostirea obiectelor de cult si a  unor capele destinate zeilor asociati cu Horus. Cândva, dispunea si de o  biblioteca, care nu s-a conservat, însa textele hieroglifice ale salii  hypostile prezinta inventarul acesteia.  Peretii templului au fost gravati cu texte care ne fac cunoscute marile ceremonii religioase si ne ofera informatii  privind cultele practicate. În acest context, se remarca „Sarbatoarea  victoriei  lui Horus“

 

Ceremoniile religioase care au  avut loc în cadrul acestui ansamblu monumental sunt expresii ale  ideologiei regale egiptene. Horus a fost înca de la începuturile civilizatiei  faraonice divinitatea protectoare a suveranului.Victoria zeului asupra  lui Seth este o imagine a trimfului regal asupra fortelor haosului.  

S-a presupus ca  egiptenii care au elaborat ritualurile templului de la Edfu au identificat inamicul  sethian cu Ptolemeii aflati la conducere, asteptând sosirea lui „Horus  cel adevarat“, cel care va elibera Egiptul de sub stapânirea straina. Desi pare atractiva, aceasta ipoteza a fost combatuta.

  1. Kom Ombo

Situat la N. de Assuan, pe malul  estic al Nilului, Ombos este un an-samblu monumental cu un caracter neobisnuit:  templul a fost consacrat soimului Haroeris si crocodilului Sobek.

În epoca ptolemaica, importanta  asezarii a crescut: Ombos a devenit metropola primei nome a Egiptului de Sus, iar constructia templului a demarat sub  Ptolemeu VI Philometor, terminându-se pe vremea Severilor (primele decenii ale sec. III d. Hr.).

Templul se conformeaza unui plan traditional, însa totul este dublat astfel: curtea, sala hypostila, sala sarbatorilor, sala ofrandelor, sala Eneadei sunt traversate de doua axe mediane,  salile vecine comunica între  ele  prin doua porti.  Cele doua sanctuare au intrari separate si nu comunica între ele, iar întreg ansamblul  arhitectonic este înconjurat de un perete  dublu de  piatra.

Cei doi zei,  stapâni ai templului, au propria lor „familie“ divina: ca atare,  exista  triadele  Sobek-Hathor-Khonsu si  Haroeris-Tasentneferet („Sora  cea buna“) -  Panebtaui („Stapânul celor Doua Pamânturi“). Tânarul zeu Panebtaui dispunea de un  mammisi, destinat ceremoniilor nasterii divine.

Sistemul  teologic de la Kom Ombo este extrem de complex. Textele si reliefurile care acopera peretii templului se refera la liturghii cultice,  iar ritualul  difera oarecum de cel al altor temple din aceeasi epoca. În schimb,  compozitiile cu caracter mitologic, evocând zeii din Ombos  si legendele  lor, contin doctrinele oficiale ce constituie theologia specifica  templului, în care se confrunta si se completeaza doua tendinte: una cu  caracter universal si alta cu caracter local

5) Philae

 

Ansamblul monumental de la Philae, dedicat zeitei Isis, a fost edificat începând cu Ptolemeu II Philadelphos pâna la Hadrian inclusiv, însa  anumite vestigii  dateaza înca din timpul  domniei lui Nektanebo I.

Spre deosebire de celelalte temple din epoca greco-romana, complexul de la Philae  si-a pastrat  debarcaderul, precum si porticurile de acces, elemente  importante ale arhitecturii  sacre, deoarece statuile divine au  fost îmbarcate pe Nil pentru a-si efectua   voiajul de la un sanctuar la altul.

Pe lânga templul principal al zeitei Isis se mai întâlnesc si alte edificii: un templu dedicat zeitei Hathor, altul lui Imuthes (zeul vindecator asimilat cu grecul Asklepios), un templu ridicat în onoarea zeului  nubian Arensnuphis si  mammisi-ul unde s-a celebrat nasterea fiului  zeitei Isis, Harpokrates. Unul dintre elementele remarcabile ale acestui  ansamblu este  kyosc-ul, edificat sub Traian.

Textele înscrise pe peretii templui zeitei Isis  si  mammisi-ul ne ofera o imagine edificatoare cu privire la atributiile  acesteia, recunoscuta la acea  vreme ca o zeita  universala.

 

În epoca greco-romana  complexul a reprezentat un loc de pelerinaj pentru  locuitorii Egiptului,  pastrându-se nenumarate inscriptii si graffiti.

Marile sanctuare cum ar fi Dendera, Edfu sau Philae erau centre cu o  intensa activitate teologica si  cultica, care au atras numerosi vizitatori de  pretutindeni.  Se pare ca au  fost cazuri izolate, atât pentru perioada greco-romana, cât si pentru  etapele anterioare ale civilizatiei egiptene. În marea  lor majoritate templele  erau mici sanctuare locale, care aveau un cler  mai putin numeros, la fel ca si numarul credinciosilor. Papirii grecesti  ne informeaza despre  aceste temple si dispunerea lor în  chôra. Astfel,  în oraselul Philadelphia din Fayyum, în timpul secolului III î. Hr., au  existat zece temple, care au  fost dedicate zeilor greci sau elenizati, cum ar  fi Sarapis, Demeter,  sau chiar regina Arsinoe Philadelphos divinizata. Au fost însa si temple  ridicate în onoarea zeilor egipteni Isis, Thueris, Poremanre (adica Amenemhat III); templul denumit  Hermaion a fost  dedicat atât lui Hermes, cât si  lui Thoth.

Într-un alt orasel din Fayyum, Theadelphia, în timpul sec. I î. Hr.,

au  existat sapte sanctuare, dintre care patru aveau drept de a acorda azil; ele au  fost dedicate zeitei Isis, lui Herakles si zeului crocodil,  Pneferos.

Kerkeosiris, tot din Fayyum, cu o populatie de 1500 de locuitori, dispunea  în sec. II î. Hr. de  cincisprezece temple, dintre care treisprezece erau dedicate divinitatilor  egiptene.

 

În  schimb, la Dush (  Kysis ),  în oaza Kharga, nu exista în intervalul secolelor I- II d. Hr. decât un  singur templu de piatra.

Aceste edificii nu  aveau dimensiunile si particularitatile arhitecturale ale marilor sanctuare,  însa  unele dintre ele beneficiau de un plan original, cum este cazul  templelor zeului crocodil de la Karanis si Narmuthis din Fayyum.

În  epoca greco-romana, activitatea desfasurata de  Casele Vietii în ca-drul  templelor era  destul de intensa. Inventarul Bibliotecii templului din Edfu  ne ofera o imagine asupra activitatilor desfasurate de preotii sanctuarului, prin  intermediul textelor: liturgice („Cartea desfasurarii cultului“),  teologice („A cunoaste toate formele secrete ale zeului“), tehnice („Instructiuni cu  privire la decorarea unui perete“), astronomice („Cunoasterea aparitiei  periodice a astrelor“) si cu caracter magic („Cartea de a înlatura  demonul, de a îndeparta crocodilul“, „Cartea de a proteja  prin  intermediul magiei regele în palatul sau“, „Formule de înlaturare a  ochiului rau“). Unele temple con-tineau tratate medicale, liste geografice (v. P. Jumilhac ) si chiar texte litera-re (v. o învatatura provenita de la Tebtynis )

 

Asa cum era de  asteptat, cucerirea greaca face posibila si existenta unor centre de  raspândire a culturii, cum ar fi cazul marilor institutii de   la Alexandria (Museul  si  Biblioteca), iar în metropolele din  chôra, si chiar în  asezarile mai  mici, unde au fost instalate comunitati grecesti,   s-au creat  gimnazii.

Egiptenii au  avut acces la limba si cultura greaca, arhivele de la Narmuthis, recent  publicate de  E. Bresciani, fiind dovada unui bilingvism  (demotico-grecesc). Au existat situatii în care preotii egipteni s-au adresat  propriilor  zei prin intermediul limbii grecesti; este cazul celor patru imnuri ale  templului de la Narmuthis, redactate în secolul I î. Hr. în onoarea  zeitei Isis  si a familiei sale, zeul crocodil Sokonopis si zeulcopil Ankhoes. Intentia redactorului textelor, probabil un preot al templului , era de a face cunoscute grecilor, numele si binefacerile zeilor egipteni,  însa aceste  texte reprezinta o exceptie, deoarece templele vor fi centre în care se vor  conserva traditiile religioase si culturale, fata de o cultura  greaca  dominanta.

În Epoca  greco-romana, ca si în perioadele precedente, textele antice au fost  copiate  în „Casele Vietii“. O parte dintre textele mitologice sau teolo-gice  ne sunt  cunoscute prin intermediul unor copii tardive; este cazul  Mitului Ochiului Solar, care s-a conservat prin intermediul mai multor  variante demotice  si a unei variante în limba  greaca. Un alt exemplu este  si „Cartea de a cunoaste manifestarile lui Re “ (P. Bremner-Rhind),  copiata în secolul IV î. Hr., de pe un text mult mai vechi.

 

Preocuparile sacerdotale nu s-au marginit numai la copierea unor texte antice. În temple s-a desfasurat o reala activitate teologica, care implica  reflectii  asupra miturilor, naturii zeilor, preum si elaborarea unor noi sinteze, cu  menirea de a  adapta diferite traditii, la particularitatile unui zeu  oarecare. Astfel, un papirus de la Berlin, redactat în demotica la sfârsitul  secolulu I î. Hr., prezinta o sinteza cosmogonica, oferind lui Ptah rolul central în  actul de creatie, coroborând traditia memphita cu traditia hermopolitana a  celor opt zei primordiali, precum si cu alte doctrine. Textele  cosmogonice de la Esna prezinta o imagine complexa a  actului de creare a Lumii de catre Neith si Khnum. La Kom Ombo  textele templului foloseau numeroase traditii straine localitatii în cauza,  prin intermediul carora divinitatile de la Ombos au fost încorporate  în sistemul heliopolitan. Aceste texte nu pot fi privite ca fantezii,  speculatii sau  jocuri de cuvinte, ci mai degraba constituie reflectii asupra  structurii divinului si a multiplelor sale forme, fiind încercari ale  coroborarii traditiilor mitice regionale cu „traditiile universaliste“ (dupa  A. Gutbub). Acestea din urma reprezinta un ansamblu de teme si notiuni  care se regasesc în fiecare sanctuar (mai ales în textele rituale) si care, pe  buna dreptate, corespund unor structuri generale ale religiei  egiptene.

Aceasta activitate teologica, care conserva si  reînnoieste gândirea mitica, cunoaste o evolutie aparte, mai ales sub domniile lui Domitian si Traian, ce reflecta tendinta de conservatorism a clerului  egiptean, care a con-tribuit substantial la mentinerea limbii, gândirii si a vechilor  traditii.  

 

La  mijlocul secolului V î. Hr.,  Herodot nota (II. 42) ca  singurii zei adorati în întregul Egipt au fost Isis si Osiris, ceea ce s-a  accentuat în Epoca greco-romana.

Religia Egiptului a ramas preponderent politeista. Divinitati ca Hathor, Horus, Thoth sau Sobek, care posedau marile sanctuare   amintite au atras  numerosi credinciosi, însa  continuau sa existe si sub aspectele lor locale, caz în care cultul lor nu se extindea în afara templului propriu-zis. În acest sens, vom oferi exemplul lui Sobek  cel care, independent de marele sanctuar de la Kom Ombo, a fost  adorat într-o serie de temple locale, în regiunea Fayyum,  sub nume  diferite, acestea fiind simple  conotatii geografice ale zeului, astfel:  Pneferos („Cel cu o fata agreabila“) la Theadelphia si Karanis;  Soknopaios („Sobek stapânul insulei“) la Soknopeones;  Soknebtunis („Sobek stapânul din Tebtynis“) la Tebtynis,  Sokonopis la Narmuthis,  Sokanobkonnis la Bacchias, etc. Aceste nume trimit la una si aceeasi divinitate,  zeul crocodil, exprimând atasamentul adoratorilor fata de o  manifestare particulara a divinitatii, respectiv cea de divinitate a propriului lor  oras.

 

Existenta unor culte locale aflate în continua ascendenta  nu împiedicau afirmarea anumitor  divinitati, care au preluat atributele  altor zei; incontestabil, Isis a fost  una dintre aceste  zeite.

Isis a fost una dintre vechile divinitati ale Egiptului, care începând cu Regatul Vechi a fost cunoscuta în calitate de „mama divina“, aceasta fiind  functia ei primordiala. Totusi, în universul  religios al Egiptului ea nu era decât o zeita a Deltei. Treptat, ea a fost  inclusa aproape în toate marile „sisteme“ religioase ale Egiptului si mai  întâi în ciclul osiriac si Eneada din Heliopolis. Începând cu mileniul I  ea a reusit sa acapareze aproape toate functiile marilor zeite atât din Egipt, cât si din afara granitelor sale71. Începând cu Epoca Ptolemaica  în cinstea ei au fost edificate marile sanctuare   Behbeit el-Hagar din Delta (unde primele edificii se leaga de numele lui Nektanebo II)  si   Philae.                   

 

Zeita beneficia  de lacasuri de cult  în toata  zona Vaii Nilului: la Assuan (unde poseda un sanctuar  construit sub Ptolemeu III si IV), la Deir Sheluit (decorat sub Hadrian si Antoninus Pius), la  Coptos (unde ea este prezenta în templul lui Min în  calitate de sotie divina), la Dendera (unde templul ei era în incinta  celui  dedicat zeitei Hathor), la Hermopolis,  Oxyr-hynchos,  Memphis, etc.

În unele  cazuri lacasurile ei de cult  erau simple capele de tara, având un numar redus de credinciosi. Uneori, serviciul cultic era asigurat de un singur preot, care era în  acelasi timp  si proprietarul Isieion -lui sau; deci, Isis în afara de templele care i-au  fost dedicate, era prezenta în cadrul numeroaselor sanctuare ca  zeita  synnaos („asociata, în acelasi sanctuar“).

Zeita cunoaste  o extindere progresiva a functiilor, iar asimilarea ei cu marile  zeite (Hathor, Neith, Selqis, Satis, Opet, Sekhmet, etc.) o transforma în Epoca ptolemaica si romana în zeita universala.  Ca atare, fiind mama lui Horus, cea care îl va proteja  de Seth, ea se va încarna în zeita mama. De asemena, fiind sotia lui Osiris, pe care-l va reînvia, ea va deveni o  zeita a mortilor, protectoare a Vietii de Apoi. Asimilata cu Renenutet, zeita recoltei, ea va simboliza fertilitatea pamântului arabil. Isis a  îndeplinit si functia de protectoare a regalitatii, astfel devenind   „suverana  zeilor“.

 

Acest caracter universal al zeitei se regaseste si în textele  grecesti, iar cultul ei se va raspândi si în afara granitelor Egiptului, ea  simbolizând, în ochii strainilor, vechea civilizatie egipteana.

Situatia lui Osiris este putin diferita. Fiind mult mai cunoscut la început,  rolul sau era legat de cel al regalitatii, iar dupa traditia veche, el ar fi  domnit ca rege al Egiptului . De altfel, el  a fost si  zeu al fertilitatii, iar  Textele Piramidelor ni-l prezinta ca pe un zeu care a cunoscut atât moartea,  cât si renasterea.

Cel  mai vechi oras de cult al sau a fost probabil  Busiris  din Delta si din Regatul Mijlociu,  Abydos a jucat un rol de seama printre locurile sale cultice,  deoarece acolo s-ar fi gasit mormântul  sau. S-au conservat putine temple care i-au fost dedicate, însa a fost  prezent  în numeroasele sanctuare ale altor divinitati.  

 

În Epoca ptolemaica  si romana una dintre cele mai importante sarbatori  religioase se lega de moartea si renasterea lui Osiris (v. Herodot, II. 62). În textele egiptene  aceasta sarbatoare a fost numita  „Sarbatoarea din  luna Khoiak“,  deoarece ea a avut loc în timpul lunii a patra a anotimpului inundatiei. Se  presupune ca aceasta sarbatoare ar fi fost în strânsa legatura cu puterea  regala si modalitatea de transmitere a acesteia.

Caracterul universal al  adorarii lui Osiris în Egipt, în timpul Epocii greco-romane, este dat de  rolul sau în credinta funerara. Fiecare defunct avea  ocazia sa devina „un Osiris“, cu conditia de a fi îndeplinit riturile osiriace,  respectiv  copierea  textelor din Cartile Mortilor, si depunerea statuetelor lui Osiris în  morminte, pentru a asigura protejarea celui defunct.

Cu toata acestea, nu se poate spune ca în Egipt se tindea spre   mono-teism, deoarece asistam mai degraba la un sincretism specific, prin intermediul caruia nici o divinitate nu-si pierdea identitatea.

 

I.4. Zei si culte noi

Cultele grecesti au patruns  pe teritoriul Egiptului faraonic cu mult timp  înainte de venirea la putere a Ptolemeilor, odata cu instalarea colonistilor greci pe teritoriul Deltei, în regiunea Memphisului si în zona Vaii Nilului, din a doua jumatate a secolului VII î. Hr.  

Conform unei relatari a lui Herodot,  Psammetik I a apelat la mercenarii greci pentru înlaturarea assirienilor, instalându-i în punctele strategice, mai ales din zona orientala a Deltei.

Dupa Herodot (II, 78-79), la începutul secolului VI, faraonul Amasis a oferit grecilor orasul Naukratis, asezarea devenind o  enclava greaca  pe teritoriul egiptean, fiind  administrata de magistrati greci, iar locuitorii au practicat propriul lor cult. Aceste afirmatii sunt întarite prin descoperirea vestigiilor templelor Aphroditei, Herei din Samos, lui Apollo, etc.

 

La Memphis, eleno-memphitii posedau un templu consacrat lui Zeus Basileus, iar caromemphitii un templu dedicat lui Zeus din Labraunda.

În  epoca lui Herodot, se pare ca echivalentele grecesti pentru zeii egipteni  erau deja bine stabilite si sunt dupa cum urmeaza: Dionysos = Osiris; Demeter = Isis; Apollo = Horus; Artemis = Bastet; Zeus = Amon; Athena = Neith; Aphrodita = Hathor; Hermes = Thoth; Hephaistos = Ptah; Typhon = Seth, etc., cu exceptia lui Poseidon si Dioscuri. Acest sistem de echivalente a ramas în vigoare si în Epoca greco-romana. Numai  parcurgând  documentatia papirologica se poate sti daca un nume grecesc se referea la divinitatea greaca sau la echivalentul ei egiptean, ca atare,  fiecare caz trebuie  judecat în particular, tinând cont de context.

La  sfârsitul seccolului IV si începutul secolului III, se poate vorbi de o  raspândire a cultelor grecesti, în special în orasele Alexandria, Ptolemais  si regiunea Fayyum, ca urmare a patrunderii masive a grecilor în Egipt. În Ale-xandria principalele culte existente erau cel al lui Sarapis, care  beneficia de un important  sanctuar  si  cel al   zeitei Isis, care avea  mai multe sanctua-re (la capul Lochias, pe insula Pharos, unde sub numele de  Isis Pharia era venerata în calitate de protectoare a marinarilor si a navigatiei).

 

Strabon, cel care a  vizitat Alexandria în timpul lui Augustus, mentiona templul lui Poseidon si  Paneion-ul din centrul orasului (v. XVII.10).

Dintre cultele grecesti,  cele mai raspândite în Alexandria elenistica erau cele ale lui Demeter si Dionysos, cu toate ca nu s-a descoperit templul lor. Sabatorile în  cinstea zeitei Demeter se numeau Thesmophoria si   Demetria. Dionysos, împreuna cu Herakles, au fost considerati stramosii dinastiei  ptolemaice, iar începând cu domnia lui Ptolemeu II Philadelphos s-au celebrat sarbatori fastuoase în onoarea  lor. În oraselele din Fayyum (Tebtynis, Theadelphia, Karanis, Magdola) ei au fost la fel  venerati, împreuna cu  zeul  cavaler trac, Heron

Cucerirea romana n-a modificat acest aspect, cultele grecesti au ramas în  vigoare, însa au aparut sporadic si o serie de culte romane, cum ar fi  cele ale lui Iupiter, Hercule, Mercur, etc. Cu exceptia lui  Iupiter Capitolinus, care beneficia de un templu la Arsinoe, se pare ca romanii stabiliti  în Egipt n-au practicat cultul altor zei în mod oficial. Ulterior, a devenit cult oficial si cel al lui Antinoos, favoritul lui Hadrian, cel care   s-a  înecat în Nil în anul 130, dupa care a fost  divinizat

Echivalente între zeii romani si cei egipteni au  fost foarte rare, cum ar fi cazul lui  Iupiter-Hammon-Khnubis, atestat  printr-o inscriptie descoperita  la Philae. Acest fenomen se explica  prin faptul ca romanii nu s-au stabilit în  numar mare în Egipt, iar  elementele grecesti ori elenizate au stat la baza  administratiei  romane.

 

Grecii si  romanii n-au exclus cultele  egiptene si n-au ezitat sa le practice, însa  egiptenii nu au avut o  atitudine pozitiva fata de zeii cuceritorilor. Cu  toate acestea, modalitatea   greaca de reprezentare a zeilor a influentat-o pe  cea  egipteana.

Pentru a  explica cultul regal elenistic este necesar sa subliniem influenta orientala si  în particular cea achemenida. În orasele grecesti, oamenii, morti sau vii, au fost considerati sacri, chiar daca nu erau zei, si ca atare beneficiau de  manifestari cultice.  Fiecare oras îsi arata respectul fata de fondatorul  decedat, fapt pentru care si  Ptolemeu I Soter practica la Ptolemais un cult al fondatorului (ktistes). De asemenea, generalii victoriosi puteau  beneficia de un cult, fiind venerati în calitate de binefacatori si eli-beratori. Astfel, în gândirea politica a secolului IV   î. Hr. s-a dezvoltat  ideea unor calitati divine sau semi-divine ale sefilor, asemanati zeilor (isotheoi  ), fara a fi  însa considerati  zei.

 

Ptolemeu I Soter a instituit în onoarea lui Alexandru sacrificii si jocuri gimnice, încredintând practicarea cultului unui  preot eponim, al carui nume a servit pentru datarea documentelor  grecesti, dar si  demotice.

Ptolemeu II Philadelphos a instituit un cult în onoarea  tatalui defunct (cultul filial). Istoricul Calixene (secolul III î. Hr.) relata   marea procesiune  dionisiaca pe care Ptolemeu II a organizat-o la Alexandria  în 271/270 cu ocazia celei de-a treia Ptolemaia,  destinata  consolidarii prestigiului dinastiei în fata tuturor grecilor, deoarece era un  agôn isolympios. Procesiunea dionysiaca, care atasa zeul Dionysos de dinastie, era înca o modalitate de a sublinia caracterul divin al  regelui. Ptolemeu II Philadelphos a asociat cultului tatalui sau si pe cel al  mamei sale, Berenike I.

Un alt cult instituit de catre Ptolemeu II Philadelphos a fost cultul „dinastic“, care se refera la zeii „frate-sora“ (theoi adelphoi), respectiv Ptolemeu II si Arsinoe II.  Papirusul el-Hibeh 199 atesta acest cult din

272/1, chiar  înainte de moartea lui Arsinoe II, care a fost asimilata cu Aphrodita si a  devenit sub aceasta forma patroana imperiului maritim al lagizilor. Daca bazele cultului dinastic au fost puse de catre Ptolemeu II, inaugurarea oficiala a acestuia i se datoreaza lui Ptolemeu IV Philopator.

Cultul imperial a fost o continuare a cultului dinastic ptolemaic, dar cu  diferente notabile. Prin urmare, împaratii primelor doua secole, în marea  lor majoritate, n-au acceptat , decât cu rezerve, onorurile aduse persoanei lor ca putere divina. Augustus a acceptat onorurile divine, cu conditia ca  acestea  sa se adreseze în acelasi timp si zeitei Romei. Cultul imperial  s-a dezvoltat rapid în Egipt, astfel ca, în timpul domniei lui Augustus, anul 6 d. Hr. apare „Caesar, împarat, fiul lui Zeus liberatorul, Augustus“. Luna egipteana  Athyr (28 octombrie-26 noiembrie) a devenit frecvent  Neos Sabastos (No-ul August) în onoarea lui Tiberius, succesorul lui Augustus. Preotesele epo-nime ptolemaice au disparut, dar a fost  creat un corp de preoti ai cultului imperial. De exemplu, la Euhemeria din Fayyum este amintit, în 32 d. Hr., un „preot al lui Tiberius Cesar Augustus“. Trebuie mentionat faptul ca sarbatorile cultului imperial  erau  celebrate la date  fixe.  

Spirit erudit, Plutarch n-a  fost strain de realitatile Egiptului greco-   roman,  mai ales de  aspectele vietii  religioase. În acest capitol am scos în evidenta,  înainte de  toate,  trasaturile activitatilor religioase ale Egiptului elenistic,  deoarece  principalele  surse utilizate de gânditorul din

Chaeroneea     pentru    a   concepe    sa constituie lucrari ale personalitatilor din acea perioada. Desigur,  pe  lânga alte  citate preluate de la clasicii secolelor VIIV î. Hr., Plutarch  n-a ignorat nici  religia sincretista a Egiptului roman timpuriu.

 

download pdf..........