AnnaE
#0

EXERCIȚII -  PRONUME

 

  1. Încercuiește varianta corectă:

 

  1. Formele neaccentuate ale pronumelui personal se pot găsi în cazurile:

 

  1. Nominativ și dativ;
  2. Dativ și acuzativ;
  3. Acuzativ și genitiv.

 

  1. Pronumele personal de politețe are forme pentru:

 

  1. Numai pentru persoana a II-a;
  2. Pentru toate persoanele;
  3. Pentru persoanele a II-a și a III-a.

 

  1. Construcțiile: Domnia Voastră, Alteța Sa, Măria Ta sunt:

 

  1. Formule reverențioase;
  2. Pronume personale;
  3. Substantive.

 

  1. Formele mie, ție sunt:

 

  1. Neaccentuate;
  2. Accentuate.

 

  1. Pronumele din enunțul Cartea de la dumneavoastră a fost interesantă are funcția sintactică de:

 

  1. Complement;
  2. Atribut.

 

  1. În enunțul Aseară am trecut pe la ea să-i dau cartea pe care mi-a împrumutat-o există:

 

  1. Trei pronume personale;
  2. Patru pronume personale;
  3. Două pronume personale.

 

  1. Pronumele personal se poate folosi:

 

  1. Doar în cazul acuzativ;
  2. Doar în cazul dativ;
  3. Și în cazul acuzativ și în dativ.

 

  1. Pronumele din enunțul Efortul lor a fost răsplătit este în cazul:

 

  1. Genitiv;
  2. Dativ;
  3. Nominativ.

 

  1. Cuvântul voi poate fi:

 

  1. Doar pronume personal;
  2. Pronume personal și verb auxiliar;
  3. Doar verb auxiliar.

 

  1. În enunțul Am sunat-o pe Corina, am mers împreună într-o librărie și am cumpărat o carte și două dicționare, cuvântul o este în ordine:

 

  1. Articol, pronume, numeral;
  2. Pronumele, articol, numeral;
  3. Pronume, numeral, numeral.

 

  1. Analizați formele pronominale (pronume sau adjective pronominale) din enunțurile de mai jos:

 

  1. El nu a venit la mine.
  2. Ai noștri au câștigat meciul.
  3. I-am spus „Bună seara!“ și am plecat.
  4. Cartea mea este pe masă.
  5. Tu! Soare, câte raze ai?
  6. Scrisoarea este a ei.
  7. Gigel se îmbracă la modă.
  8. Părinții noștri au hotărât să plece la munte.
  9. Te-am asteptat, dar n-ai mai venit.
  10. Acesta a întârziat.
  11. Dumneata erai?
  12. Cealaltă carte am pierdut-o.
  13. Își spunea că nu trebuie să facă acest lucru.

 

  1. Numeşte valoarea morfologică a cuvintelor subliniate în enunţurile de mai jos:

 

  • Şi-a cumpărat bicicletă.
  • Citeşte romane şi poezii.
  • Elevul cel harnic e apreciat de toţi.
  • Cel din curte e Dan.
  • O cunosc de mică.
  • Cunosc o fată din Reghin.
  • O, iar ai întârziat!
  • Cumpără două caiete, un creion şi o radieră.
  • O să ajut la curăţenie.
  • Dumneavoastră veți veni la concert?
  • Ne ceartă.
  • Ne amintim cu drag de el.
  • Lui îi vorbeşte.
  • Lui Dan îi vorbeşte.
  • De ziua lui va primi o bicicletă.
  • Pe ai tăi i-am cunoscut la ședința cu părinții.
  • Al meu este roșu.
  • Maria și Gigel au aceleași gusturi.
  • Încrederea în sine l-a ajutat în viață.
  • Nu știu numărul ei de telefon.

 

  1. Completează spaţiile libere cu următoarele cuvinte, după caz: acelaşi, aceiaşi, aceleaşi, aceeaşi.   

 

  1. Vedeam pe stradă __________trecători,   ________clădire, ___________ tarabe, ________     piaţă, micuţă şi curată.
  2. Eu am ______ haină, _________ lucruri, _________ prieteni.

 

  1. Alcătuiește enunțuri în care cuvintele lui și o să aibă valori morfologice diferite.

 

  1. Scrie în spaţiul punctat din faţa propoziţiilor din coloana A litera corespunzătoare exemplului din coloana B.                                                                                                                                             

 

  1.                                                                                                           B.

       ……. 1. pron. personal, cazul D.                                                            a) cartea acestuia;

       ……. 2. pron. demonstrativ (atribut pronominal);                         b) mâna-i;

       ……. 3. pronume reflexiv;                                                                       c) s-a gândit;

       ……. 4. adjectiv pronominal posesiv.                                                   d) sora sa.

 

  1. Subliniază pronumele personale din următoarele enunţuri:

 

  1. Eu pregătesc o prăjitură.
  2. Tu ai văzut-o în faţa casei mele.
  3. Ea cumpără o varză şi doi morcovi.
  4. L-am văzut zâmbindu-i şi m-am întristat.
  5. Ne-ai dat culegerea?

 

  1. Rescrie enunţurile următoare transformând pronumele personal în pronume personal de politeţe:

 

  1. Tu eşti coleg cu prietenul meu.
  2. Voi să veniţi aici.
  3. Ei sunt prietenii mei.     
  4. Ea mă aşteaptă.
  5. El îmi place mult.           

 

  1. Identifică pronumele reflexive și indică funcția sintactică și cazul acestora:

 

  1. Impresia despre sine e confuză.
  2. Se vede pe sine în oglindă.
  3. Se gândește la sine.
  4. Și-a așezat cartea lângă sine.
  5. Își cumpără caiete.

 

  1. Alcătuiește enunțuri în care pronumele date să devină adjective pronominale: al meu, ai noștri, ale sale, aceasta, acela, cealaltă, aceeași, aceiași.