Ce este școala românească ? Instituție sau organizație ?
Sistemul educțional românesc este alcătuit, (conform textului legii) din unități si instituții de învățământ. Sistemul național de învățământ preuniversitar este alcătuit din unități de învățământ,fiecare,având o anumită identitate juridică,denumită personalitate juridică.
Toate celelalte unități care nu au această personalitate juridica sunt subordonate primei categorii. Astfel, avem de raspuns la următoarea întrebare: Instituțiile de învățământ (instituții si unități) sunt si organizații sau doar instituții ?
În primul rând trebuie sa stabilim această realitate,privind entitățile educaționale din sistemul național de învățământ,deoarece calitatea acestuia se realizează la nivelul fiecăreia dintre entitățile respective.
Ce este școala ?
“Școala este o instituție publică, proprietate de stat sau privată, unde se învață disciplinele prevăzute într-un plan de învățământ. Conceptul de școală provine de la cuvântul latin „schola” derivat și el din greaca antică “scholein”, de la “schole”. Termenul grec era înțeles la început drept “timp liber”, pentru că mai apoi sa evolueze, de la timp liber, cuvântul a ajuns sa descrie “locul în care era petrecut timpul liber”, adică locul în care se țineau discuții filosofice sau științifice, în timpul liber, pentru a descrie mai apoi “locul de lectură”. (sursa: Wikipedia.org)
Conform DEX online școala este : “O Instituție de învățământ public,unde se predau elementele de bază ale principalelor discipline...”
Sau : “Totalitatea elevilor si a cadrelor didactice dintr-o asemenea instituție de învățământ”
Sau : “Curent,mi;care ;tiin’ific[,literar-artistic[,care grupeaza în jurul ei numerosi adepti; baza teoretică a acestei mișcări
Școala este locul unde primim o educație si asimilăm prin învățare multe informații despre viață, despre societatea in care trăim, lumea inconjurătoare. Aici poate fi locul unde deprindem noi abilități si unde învățăm să comunică.
Nicolae Iorga spunea : “Școala ce mai bună este aceea în care înveți înainte de toate, a învăța”
J.A.Comenius (pedagog ceh din secolul al XVII-lea – întemeietorul pedagogiei moderne) spunea ca :”Întreaga viață este o școală”.
De fapt ce înseamna școala ?
Școala înseamna trei lucruri deodată: o casă care odata deschide frenetic porțile cunoașterii, o carte care odata descifrată rămâne veșnic si un dascăl receptiv la toate intrebările dilematice ale generațiilor pe care le educă. Școala este leaganul inițierii in tainele cunoașterii, muncă, dăruire, pasiune,educatie si cultură, dar si bucurie si nostalgie dupa ce se va fi incheiat.
Toate aceste definitii ne arata ca școala este o:
- instituție care oferă spații de invățare;
- instituție care pune la dispoziție spații si profesori,astfel incăt aceștia sa transfere un complex de atitudine,cunoștințte și informații,sa dezvolte abilități
Școala reprezintă un “univers” special/aparte în care ne “descoperim”. Sau poate nu….
Poate fi spațiul în care începem să ne cunoaștem. Poate fi chiar spațiul în care învățăm primii pași pentru “marea intalnire cu noi înșine”.
Orice școala din lume are aceasta menire. Induce celor care trec prin ea o cultură pozitivă, proactivă, o energie creatoare astfel incât cei care o captează se autopropulsează in sferele superioare ale societății educate. Sau din contră!
Este indusa o (sub) cultura toxica, superficiala generatoare de “nimic”
Școala este o :
– instituție
– organizație
– spațiul educațional
– un ansamblu de procese interconectate, interdependente
– un sistem de sisteme (S. Lupasco)
– ceva unde ar trebui sa ne simțim bine
Școala din perspectiva societății romănești
– de regulă școlile s-au dezvoltat în apropierea bisericilor până la începutul anilor ’50
– prin urmare influența bisericii și-a pus amprenta pe evoluția educativă
– după anii ’50 universul școala-biserica aproape s-a răsturnat și a apărut un nou model în peisajul românesc
– industrializarea forțată, supradimensionată a izolat biserica, care-și pierde autoritatea asupra școlii;
– această nouă ideologie vine din descoperirile științifico-tehnice și școala își construiește un nou traseu : pragmatic, industrial, tehnologic, după legi stabile și clare care au ținut sistemul educațional pe o traiectorie constantă până la începutul anilor ’90 când a intervenit “ruperea” de ritm care a permis foarte greu implementarea unor reglementări noi pentru sistem.
– de abia în anii ’95 – ’97 s-a reușit elaborarea a doua legi care să contureze o funcționalitate semistabilă până în anul 2011, când a fost elaborată Legea educației naționale nr.1/2011
– acesta este actul fundamental după care sistemul educațional funcționează și astăzi.
Concluzie
Avem doua definiții la care ne putem raporta în investigația noastră de a afla daca școala este instituție sau organizație.
- Conform DEX, definiția instituției ne arată că:”Este o forma de organizare a unor
raporturi social-politice,juridice – parte a suprastructurii” sau “organ sau unitate(de stat) care ]ndepline;te funcții administraive,economice,politice,cultural-educative,care cuprinde un anumit domeniu de activitate”
- Tot conform DEX definiția organizației ne arată că reprezintă “un grup de persoane
fizice, juridice sau de stat, având o organizare de sine stătătoare, au un patrimoniu propriu (în vederea realizării unui scop) si personalitate juridică (instituție, intreprindere).
Aceste două definiții ne arată ca școala este mai mult o instituție decât o organizație