Asigurarea calității în educație
Educatia,din punct de vedere etimologic,reprezintă influențarea sistematică și conștientă a dezvoltării facultăților intelectuale,morale și fizice ale copiilor și tineretului precum și totalitatea metodelor folosite în acest scop.Calitatea în educație se referă totalitatea însușirilor esențiale ale sistemului de educațional și reprezintă „valoarea pe care societatea o acorda serviciilor educaționale și educației în ansamblul ei”.
Definiția de clienții/beneficiarii serviciilor educaționale ca un ansamblu de caracteristici ale unui program prin care sunt îndeplinite așteptările lor ,calitatea educației :
- să fie construită pe valori împărtășite ,pe baza unor experiente și rezultate valoroase;ea nu trebuie produsă la comanda prin efectul unei legi sau act normativ
- să fie produsă de oameni pentru oameni,responsabilitatea revenind nu doar școlii, ci întregii societăți
- să fie asigurată printr-un sistem explicit de principii,criterii,standarde și indicatori
- să fie oferită de instituții responsabile și promovată de liderii educaționali
- să respecte autonomia individuală având la baza autonomia instituțională
- să fie orientată pe rezultate
- să se realizeze în dialog și prin parteneriat
- să fie centrată pe beneficiarii serviciilor educaționale asigurând participarea actorilor educaționali și valorizând resursele umane
- să se bazeze pe inovație și pe diversificare înțelegând interdependenta dintre furnizorii și beneficiarii implicati în oferta educatională
Asigurarea calitătii în învățământul preuniversitar este reglementată într-un cadru legal prin legi și acte normative. Managementul calitătii în educație reprezintă nu doar știința organizării și conducerii calității în sistemul educațional ci și activitatea desfașurată în acest sens.
Calitatea educatiei este asigurată de : - actorii educaționali (elevi părinti,cadre didactice,conducerea scolii ) având rol în producerea /generarea si realizarea educației de calitate
- Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii care are rol in asigurarea calitătii si în evaluarea internă a calității educatiei
- Agentia Română de Asigurarea Calitătii în învățământul preuniversitar care are rolul de evaluare externă a calității educației.
Terminologia Managementului calității utilizată în mediile educaționale din Europa nu este consensualizată la nivel european, fiecare stat fiind liber să adopte terminologia pe care o dorește.
ENQA - care a elaborat referențialul ESG utilizat pentru evaluarea agențiilor de asigurarea a calității în învățământul superior, ar fi trebuit să elaboreze și un atât de necesar și util Glosar al asigurării calității în educație, dar datorită dificultăților de consensualizare la nivel european în toate limbile implicate a abandonat tentativa și nu a recomandat statelor membre ale UE adoptarea terminologiei specifice, deja consensualizate, din standardul ISO 9000, considerând probabil, în mod eronat - evident că standardele familiei ISO 9000 s-ar aplica exclusiv în mediul de afaceri și că procedând astfel s-ar promova democrația și autonomia universitară.
ARACIS a încercat să elaboreze un GLOSAR al asigurării calității educației, în limba română dar datorită dificultăților implicate a abandonat și ea tentativa.
ARACIP nu și-a propus așa ceva întrucât pentru ea contează doar terminologia inclusă în Legea 87/2006 !
De menționat că în spațiul extra-european și pe web circulă mai multe asemenea glosare în limba engleză - destinate educației în general - incluzând termeni și definiții apropiate sau identice cu cele din standardul ISO 9000 (NG Drăgulănescu, R.Chină și alții - Asigurarea calității educației - o abordare proactivă - 2014).
OUG nr.75/2005:
1. Managementul calității - Nu există o definiție a acestui concept în actul normativ!
2. Asigurarea calității - Este realizată printr-un ansamblu de acțiuni de dezvoltare a capacității instituționale de elaborare,planificare și implementare de programe de studiu,prin care se formează încrederea beneficiarilor că organizația furnizoare de educație satisface standardele de calitate.
Asigurarea calitatății exprimă capacitatea unei organizații furnizoare de a oferi programe de educație, în conformitate cu standardele enuntate. Ea este astfel promovată încât să conducă la îmbunătățirea continuă a calității educației.
3. Controlul calității educației : „în instituțiile de învățământ preșcolar,primar,gimnazial,profesional,liceal și postliceal presupune activități și tehnici cu caracter operațional,aplicate sistematic de o autoritate de inspecție desemnată pentru a verifica respectarea standerdelor prestabilite”.
Managementul calității este un demers alcătuit din 4 părți esențiale:
1. Planificarea calității
2. Controlul calității
3. Asigurarea calității
4. Îmbunătățirea calității
Cele 4 etape se succed în ordinea menționată,aceasta fiind ordinea firească în care poate fi abordat managemantul calității.