AnnaE
#0

Rezolvare subiecte educatori 2013

Subiectul I

Pentru realizarea celor doua obiective am ales  tema “Craciunul” , iar ca metode povestirea si turul galeriei. Povestirea este o metoda de învatamant ce poate fi folosita cu foarte mare succes in invatamantul prescolar si care consta în expunerea orala, vie, plastica, sub forma de naratiune sau descriere prin intermediul careia sunt infatisate fapte, evenimente, intamplari indepartate în spatiu si timp, fenomene ale naturii etc. pe care copiii nu le pot cunoaste altfel. Scopul folosirii acestei metode consta în asigurarea unui bagaj de imagini intuitive, reprezentari care pot ajuta la anumite generalizari. Faptele,iantamplarile alese în acest sens trebuie să fie edificatoare, cu profunde semnificatii, iar limbajul expresiv sa contribuie la trezirea de emotii, sentimente, sa le dezvolte imaginatia, creativitatea.

 

Povestirea o voi folosi pentru a le prezenta copiilor informatiile despre obiceiurile si traditiile de Craciun sub forma de poveste in jurul bradului pe baza unor imagini cu anotimpul iarna, cu nasterea Domnului, cu bradul impodobit, cu Mos Craciun si cu colindatori, astefl copiii reusind sa inteleaga mai usor textul care li se povesteste (prin crearea unei atmosferi de poveste). Metoda turul galeriei o voi folosi in a doua etapa a lectie, pentru a lucre in grupe si pentru a lua parte la activitati de joc, fiecare grupa avand un nume specific sarbatorii (bradutul alb, bradutul verde, bradutul auriu etc.) si aceasi plansa de realizat, care la sfarsit va fi expusa pe pereti ca intr-o galerie de arta, pentru a fi prezentata si comentata de copii in timp ce se plimba prin fata lor.

 

In prima etapa a lectiei, povestirea se va realiza  frontal,deoarece  aceasta forma presupune   relatia educatoarei cu intreaga grupa de copii,lucrandu-se in acelasi timp cu toti copii, astfel avand toti acces la aceleasi informatii sub indrumarea si dirijarea acesteia pe tot parcursul prezentari obiceiurilor si traditiilor de Craciun.Alt avantaj consta în faptul ca, din punct de vedere intelectual, se realizeaza o omogenitate a grupei, cu care se lucreaza, deci continutul si metodele vor fi adecvate particularitatilor tuturor copiilor din grupa.

 

Cea de-a doua activitate se va realizea pe grupe. Se vor forma grupe de cate 5 copii pentru a colabora la realizarea  unei planse cu imagini specifice de craciun. Aceasta forma de organizare are mai multe avantaje: pune  copiii in situatii concrete de munca in echipa, dezvolta abilitatea copiilor de a coopera cu colegii in realizarea mai rapida a sarcilor de lucru ,pot invata unii de la altii, dezvolta abilitatea de a comunica si de a se integra in grupa.

 

 Mijloacele folosite pentru realizarea povestirii in prima etapa sunt imagini de iarna, pentru a identifica anotimul in care se sarbatoreste Craciunul, imagini cu nasterea Domnului pt a constientiza ce se sarbatoreste, imagini cu bradul impodobit, colindatori si Mos Craciun pentru a afla care sunt obiceiurile si traditiile de Craciun.Pentru activitatea pe grupe se va folosi o plansa sub forma de brad in care copiii vor lipi imaginile representative pentru aceasta sarbatoare, alese dint-o multime cu imagini representative si pentru alte sarbatori(Paste, Martisor etc.) cu scopul de  a constientiza care sunt imaginile, obiceiurile si traditiile specifice aceastei sarbatori si pentru a realiza un bradut impodobit cu aceste imagini.

 

Pentru realizarea activitatii, intreaga clasa va fi impodobita specific  acestei sarbatori, in clasa se va afla si un bard de Craciun in jurul caruia se vor aseza toti copiii pentru a le fi prezentate informatiile referitoare la tema, cu scopul de a le insufla spiritual sarbatorilor si atmosfera de poveste cu ajutorul metodei ‘povestirea’. In urmatoarea etapa a lectiei, copiii vor trece la cate un atelier de lucru , unde vor lucra pe grupe petru impodobirea unei planse taiata sub forma de brad, cu imagini reprezentative pentru aceasta sarbatoare, la final, copiii isi vor expune lucrarile pe pereti pt a fi admirate si comentate de colegi, pentru a se trage concluzii si pentru a se face lamuriri cu privire la alegerea imaginilor corecte, doar celor specific Craciunului.

Argumetarea unui punct de vedere referitor la o afirmatie din curriculul pt invatamant prescolar: se exprima parearea, adica suntem de acord cu afirmatia conforma careia………, in primul rand pt ca(un argument) …….si in al doi-lea rant pt ca………(argument 2), iar la final o concluzie.

 

Subiectul II

 

 Activitatea de invatare face parte din DLC, activitate de educare a limbajului, care se va face pe baza imaginilor cu fructe si lugume, pronuntand corect cuvintele si distingand sunetele ce le compun.

Forma de evaluare adecvata pentru secventa data este evaluarea continua, iar functia ei principal este cea de ameliorare si reglare a procesului instructiv-educativ.

 

Metoda de evaluare potrivita pentru secventa data, tinand cont de comportamentele vizata,  este cea scrisa. Evaluarea scrisa apeleaza la suporturi concretizate în fise de munca independenta. Functia principală a evaluarii prin probe scrise   este aceea de a oferi educatoarei  informatii privind calitatea activitatii realizate si efectele acesteia exprimate în nivelul de pregatire al copiilor. Ea semnaleaza situatiile în care unii copii nu au dobandit capacitatile, subcapacitatile, abilitatile etc. preconizate la un nivel corespunzator si, in consecinta, este necesara aplicarea unor masuri recuperatorii.

Ca avantaje majore: permite raportarea rezultatelor la un criteriu unic de validare; permite examinarea unui număr mai mare de copii pe unitatea de timp;face posibila compararea rezultatelor, data fiind identitatea temei pentru toti copii;

 

 Dezavantaje majore: Implică un feedback mai slab, eventualele erori sau raspunsuri incomplete neputand fi operativ eliminate/corectate prin interventia educatoarei;nu este posibila orientarea/ ghidarea copiilor prin intrebari suplimentare catre un raspuns corect si complet;

 

O metoda alternative de evaluare care poate fi  folosita la prescolari, este metoda RAI( Raspunde-Arunca-Interogheaz), care presupune ca prescolarii sa se evalueze intre ei prin intermediul unui joc, ajutati de o minge.Copiii arunca o minge de la unul la altul cu scopul de a se interoga intre ei, iar cei care nu stiu raspunsul la o intrebare, sunt eliminati din joc, revenindu-i celui care a intrebat sarcina de a raspunde .Jocul poate continua pana sunt eliminati toti copiii sau pana se termina intrebarile.

 

O prima diferenta intre evaluarea traditionala si cea alternative, este aceea ca una este facuta de educatoare , iar cea lalta este facuta de copii. Un avantaj al metodei este acela ca este perceputa de copii ca un joc, spre deosebire de cea traditional, unde copiii simt ca este vorba de evaluare, un alt avantaj ar fi ca erorile se pot corecta pe loc, fiind vorba de o evaluare orala, spre deosebire de cea scrisa. Copiii sunt responsabilizati, deoarece au rolul de a alege singuri intrebarile, spre deosebire de evaluarea traditional scrisa. Dar si aceasta are o multime de avantaje in compartie cu cea alternative: intrebarile au acelasi grad de dificultate si sunt formulate corect si corespunzator cu tema data, fiind formulate de educatoare, sunt avantajati copiii emotive care se exprima mai greu in public, spre deosebire de metoda RAI care presupune o evaluare orala.

Instrumentul de evaluare este testul scris, copiii primind fiecare o fisa cu imagini in care sunt legume si fructe si  sarcinile de lucru pe care le va citi educatoarea. Exemple de itemi :

  1. Din ce sunete este format cuvantul ilustrat in imagine ?(cirese , visine .)
  2. Traseaza linii  de la sunetul ‘m’ la fructele din imagini care incep cu acest sunet.(mar, para)
  3. Incercuieste  sunetul initial al cuvantului din imagine (nuca / alune)
  4. Subliniaza cu o linie   sunetul final al cuvantului din imagine? (rosie / ardei)
  5. Marcheaza sunetul interior al cuvantului din imagine ( cartof / morcov)