AnnaE
#0

CUPRINS

 

 

 

DESPRE AUTORI

PREFAŢĂ

INTRODUCERE. Lumea vastă a psihomitologiei

1. CAPACITATEA CEREBRALĂ. Mituri despre creier şi percepţie

MITUL 1. MAJORITATEA OAMENILOR ÎŞI FOLOSESC NUMAI 10% DIN CAPACITATEA CEREBRALĂ

MITUL 2. UNII OAMENI SE AFLĂ SUB DOMINANŢA EMISFEREI STÂNGI, ALŢII SUB DOMINANŢA EMISFEREI DREPTE

MITUL 3. PERCEPŢIA EXTRASENZORIALĂ (PES) ESTE UN FENOMEN ŞTIINŢIFIC DOVEDIT

MITUL 4. PERCEPŢIILE VIZUALE SUNT ÎNSOŢITE DE MICI RADIAŢII IEŞITE DIN OCHI

MITUL 5. MESAJELE SUBLIMINALE POT CONVINGE OAMENII SĂ CUMPERE ANUMITE PRODUSE

CAPITOLUL 1: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

2. DIN LEAGĂN PÂNĂ ÎN MORMÂNT. Mituri despre dezvoltare şi îmbătrânire

MITUL 6. MUZICA LUI MOZART CREŞTE INTELIGENŢA SUGARILOR

MITUL 7. ADOLESCENŢA ESTE, INEVITABIL, O PERIOADĂ A FRĂMÂNTĂRILOR PSIHICE

MITUL 8. MAJORITATEA OAMENILOR TREC PRINTR-O CRIZĂ LA MIJLOCUL VIEŢII (PE LA 40–50 DE ANI)

MITUL 9. BĂTRÂNEŢEA ESTE ÎN MOD TIPIC ASOCIATĂ CU CREŞTEREA INSATISFACŢIEI ŞI CU SENILITATEA

MITUL 10. ATUNCI CÂND AFLĂ CĂ SUNT PE MOARTE, OAMENII TREC CU TOŢII PRINTR-O SERIE DE STADII PSIHOLOGICE

CAPITOLUL 2: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

3. O REAMINTIRE A LUCRURILOR TRECUTE Mituri despre memorie

MITUL 11. MEMORIA UMANĂ FUNCŢIONEAZĂ CA UN CASETOFON SAU O CAMERĂ VIDEO ŞI ÎNREGISTREAZĂ CU ACURATEŢE EVENIMENTELE PE CARE LE TRĂIM

MITUL 12. HIPNOZA ESTE FOLOSITOARE PENTRU RECUPERAREA AMINTIRILOR UNOR EVENIMENTE UITATE

MITUL 13. INDIVIZII REFULEAZĂ ÎN MOD OBIŞNUIT AMINTIRILE EXPERIENŢELOR TRAUMATIZANTE

MITUL 14. MAJORITATEA OAMENILOR AFECTAŢI DE AMNEZIE UITĂ TOATE DETALIILE VIEŢILOR LOR ANTERIOARE

CAPITOLUL 3: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

4. SĂ-NVEŢI UN CAL BĂTRÂN ÎN BUIESTRU. Mituri despre inteligenţă şi învăţare

MITUL 15. TESTELE IDE INTELIGENŢĂ (IQ) SUNT NEREPREZENTATIVE PENTRU ANUMITE GRUPURI DE OAMENI

MITUL 16. DACĂ SUNTEŢI NESIGUR DE RĂSPUNSUL DUMNEAVOASTRĂ ATUNCI CÂND DAŢI UN TEST, ESTE MAI DINE SĂ RĂMÂNEŢI LA BĂNUIALA DUMNEAVOASTRĂ INIŢIALĂ

MITUL 17. TRĂSĂTURA DEFINITORIE A DISLEXIEI 0 REPREZINTĂ INVERSAREA LITERELOR

MITUL 18. STUDENŢII ŞI ELEVII ÎNVAŢĂ CEL MAI BINE ATUNCI CÂND STILURILE DE PREDARE SE POTRIVESC CU STILURILE LOR DE ÎNVĂŢARE

CAPITOLUL 4: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

5. STĂRI ALTERATE. Mituri despre conştiinţă

MITUL 19. HIPNOZA ESTE O STARE APARTE DE „TRANSĂ”, CE DIFERĂ DE STAREA DE VEGHE

MITUL 20. CERCETĂTORII AU DEMONSTRAT CĂ VISELE AU UN ÎNŢELES SIMBOLIC

MITUL 21. OAMENII POT ÎNVĂŢA DIVERSE LUCRURI, CUM AR FI O LIMBĂ STRĂINĂ, ÎN TIMP CE DORM

MITUL 22. ÎN TIMPUL EXPERIENŢELOR „ÎN AFARA CORPULUI”, CONŞTIINŢA OAMENILOR PĂRĂSEŞTE CORPURILE ACESTORA

CAPITOLUL 5: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

6. AM SENTIMENTUL CĂ… Mituri despre emoţie şi motivaţie

MITUL 23. TESTUL POLIGRAF („DETECTORUL DE MINCIUNI”) REPREZINTĂ UN MIJLOC PRECIS DE DETECTARE A SCORNELILOR

MITUL 24. FERICIREA ESTE DETERMINATĂ, ÎN MARE PARTE, DE CIRCUMSTANŢELE EXTERNE

MITUL 25. ULCERELE SUNT CAUZATE ÎN PRINCIPAL SAU ÎN ÎNTREGIME DE STRES

MITUL 26. O ATITUDINE POZITIVĂ POATE OPRI CANCERUL

CAPITOLUL 6: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

7. ANIMALUL SOCIAL. Mituri despre comportamentul interpersonal

MITUL 27. OPUSELE SE ATRAG: CEL MAI REPEDE NE ÎNDRĂGOSTIM DE OAMENII CARE SUNT DIFERIŢI DE NOI

MITUL 28. UNDE-S MULŢI, PUTEREA CREŞTE: CU CÂT ASISTĂ MAI MULŢI OAMENI LA UN INCIDENT, CU ATÂT ESTE MAI MARE ŞANSA CA CINEVA SĂ INTERVINĂ

MITUL 29. BĂRBAŢII ŞI FEMEILE COMUNICĂ ÎN MODALITĂŢI COMPLET DIFERITE

MITUL 30. ESTE MAI BINE SĂ NE EXPRIMĂM FURIA FAŢĂ DE ALŢII, DECÂT SĂ O ŢINEM ÎN NOI

CAPITOLUL 7: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

8. CUNOAŞTE-TE PE TINE ÎNSUŢI. Mituri despre personalitate

MITUL 31. COPIII CRESCUŢI ÎN ACELAŞI FEL VOR AVEA, LA MATURITATE, PERSONALITĂŢI ASEMĂNĂTOARE

MITUL 32. FAPTUL CĂ O TRĂSĂTURĂ POATE FI MOŞTENITĂ GENETIC ÎNSEAMNĂ CĂ NU O PUTEM SCHIMBA

MITUL 33. STIMA DE SINE SCĂZUTĂ REPREZINTĂ O CAUZĂ MAJORĂ A PROBLEMELOR PSIHICE

MITUL 34. MAJORITATEA OAMENILOR CARE AU FOST ABUZAŢI SEXUAL ÎN COPILĂRIE DEZVOLTĂ TULBURĂRI DE PERSONALITATE SEVERE LA VÂRSTA ADULTĂ

MITUL 35. REACŢIILE OAMENILOR LA PETELE DE CERNEALĂ NE SPUN FOARTE MULTE DESPRE PERSONALITĂŢILE LOR

MITUL 36. SCRISUL DE MÂNĂ DEZVĂLUIE TRĂSĂTURILE NOASTRE DE PERSONALITATE

CAPITOLUL 8: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

9. TRIST, NEBUN ŞI RĂU. Mituri referitoare la boala mentală

MITUL 37. ETICHETĂRILE PSIHIATRICE PROVOACĂ RĂU PENTRU CĂ STIGMATIZEAZĂ OAMENII

MITUL 38. DOAR OAMENII CU DEPRESII MAJORE SE SINUCID

MITUL 39. OAMENII CU SCHIZOFRENIE AU O PERSONALITATE MULTIPLĂ

MITUL 40. INDIVIZII CRESCUŢI DE PĂRINŢI ALCOOLICI PREZINTĂ UN SET DISTINCT DE SIMPTOME

MITUL 41. DE CURÂND, AMERICANII AU TRECUT PRINTR-O EPIDEMIE MASIVA DE AUTISM INFANTIL

MITUL 42. CÂND E LUNĂ PLINĂ, CREŞTE NUMĂRUL INTERNĂRILOR LA PSIHIATRIE, DAR ŞI CEL AL INFRACŢIUNILOR

CAPITOLUL 9: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

10. CU MINTEA LA TRIBUNAL. Mituri despre psihologie şi lege

MITUL 43. MAJORITATEA OAMENILOR BOLNAVI MENTAL SUNT VIOLENŢI

MITUL 44. REALIZAREA PROFILULUI PSIHOLOGIC AL CRIMINALULUI AJUTĂ LA REZOLVAREA CAZURILOR

MITUL 45. UN MARE PROCENT DE INFRACTORI FOLOSESC CU SUCCES, ÎN PROCESE, APĂRAREA BAZATĂ PE ALIENAREA MENTALĂ

MITUL 46. ÎN MOD NORMAL, TOŢI OAMENII CARE MĂRTURISESC O INFRACŢIUNE SUNT VINOVAŢI DE EA

CAPITOLUL 10: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

11. CAPACITĂŢI ŞI PASTILE. Mituri despre tratamentul psihologic

MITUL 47. JUDECATA EXPERTULUI ŞI INTUIŢIA SUNT CELE MAI BUNE MIJLOACE DE LUARE A DECIZIILOR CLINICE

MITUL 48. ABSTINENŢA REPREZINTĂ SINGURUL SCOP REALIST ÎN TRATAMENTUL ALCOOLICILOR

MITUL 49. TOATE PSIHOTERAPIILE EFICIENTE FORŢEAZĂ OAMENII SĂ CAUTE „CAUZELE” PROFUNDE ALE PROBLEMELOR LOR ÎN COPILĂRIE

MITUL 50. TERAPIA ELECTROCONVULSIVĂ („PRIN ŞOCURI”) REPREZINTĂ UN TRATAMENT PERICULOS ŞI BRUTAL

CAPITOLUL 11: ALTE MITURI DE EXPLORAT

SURSE ŞI LECTURI RECOMANDATE

POST-SCRIPTUM. Adevărul este mai straniu decât ficţiunea

ZECE DESCOPERIRI PSIHOLOGICE CARE SUNT GREU DE CREZUT, DAR SUNT TOTUŞI ADEVĂRATE

GÂNDURI DE ÎNCHEIERE: CUM SĂ CONTINUAŢI DISTRUGEREA MITURILOR

APENDICE

BIBLIOGRAFIE

 

 

„Ştiinţa trebuie să înceapă cu miturile şi cu criticile aduse miturilor.”

 

SIR KARL POPPER (1957)

DESPRE AUTORI

Scott O. Lilienfeld este profesor de psihologie la Emory University în Atlanta. Autor a peste 200 de articole, capitole şi cărţi, a primit în 1998 distincţia „David Shakow Early Career” pentru contribuţiile sale deosebite la psihologia clinică din partea Asociaţiei Americane de Psihologie (APA). A fost preşedinte al Society for a Science of Clinical Psychology şi membru al Association for Psychological Science. Este editor al Scientific Review of Mental Health Practice. Ariile principale de cercetare ale dr. Lilienfeld sunt tulburările de personalitate, clasificarea şi diagnosticarea psihiatrică, pseudoştiinţa în sănătatea mentală şi predarea psihologiei.

 

Steven Jay Lynn este profesor de psihologie şi director al Clinicii de Psihologie de la State University of New York din Binghamton. Dr. Lynn deserveşte 11 comisii editoriale şi are 270 de publicaţii ştiinţifice, inclusiv 16 cărţi. Este fost preşedinte al diviziei de hipnoză terapeutică din cadrul APA şi a fost distins de University of New York cu premiul rectorului pentru activităţi ştiinţifice şi creative. Este membru APA şi al Association for Psychological Science, iar cercetarea sa a fost finanţată de Naţional Institute of Mental Health. Ariile sale majore de cercetare includ hipnoza, memoria, imaginaţia şi disocierea psihică.

 

John Ruscio este conferenţiar de psihologie la College of New Jersey. Interesele sale ştiinţifice includ metodele cantitative în cercetarea psihologică şi caracteristicile pseudoştiinţei care ne ajută la delimitarea hotarelor ştiinţei psihologice. A publicat mai bine de 50 de articole, capitole şi cărţi, inclusiv volumul Critical Thinking in Psychology: Separating Sensefrom Nonsense; deserveşte comisiile editoriale ale Journal of Abnormal Psychology şi Psychological Assessment; este editor asociat la Scientific Review of Mental Health Practice.

 

Regretatul Bany L. Beyerstein a fost profesor de psihologie la Simon Frasier University şi membru prezident la British Columbia Skeptics Society. A fost coeditor al The Write Stuff (1992), editor asociat la Scientific Review of Alternative Medicine şi coautor al multor articole din Skeptical Inquirer şi din alte reviste de specialitate. Dr. Beyerstein a fost membru al consiliului de la Drug Policy Foundation (Washington) şi membru fondator al Canadian Foundation for Drug