AnnaE
#0

STRUCTURA, CONŢINUTUL ŞI EVALUAREA PORTOFOLIULUI PROFESIONAL

 

    ART. 10. - (1) Portofoliul profesional este alcătuit de fiecare candidat, pe parcursul unui semestru.

    (2) Portofoliul profesional personal este particularizat pentru una din clasele/grupele din norma didactică a candidatului și evaluează nivelul de competență didactică a acestuia, urmărind adaptarea pregătirii psihopedagogice la specificul clasei/grupei selectate. În elaborarea portofoliului profesional personal, candidatul respectă precizările formulate în programa de pedagogie și elemente de psihologie școlară în vigoare, corespunzătoare funcției didactice ocupate.

    (3) Portofoliul profesional personal cuprinde:

  1. curriculum vitae
  2. o scrisoare de intenție, având între 200 și 400 de cuvinte, în care se prezintă motivația participării la examenul de definitivat, obiectivele și așteptările proprii în formarea personală ca profesor, autoaprecierea activității/experienței câștigate pe parcursul semestrului, autoaprecierea portofoliului profesional și propuneri de ameliorare;
  3. un raport de progres școlar, însoțit de următoarele documente suport:
  1. planificările: anuale, semestrială și pe unități de învățare;
  2. minimum 10 proiecte didactice, pentru tipuri de lecții diferite;
  3. instrumente de evaluare (un test predictiv, cu baremul aferent, rezultatele testării, măsuri);
  4. catalogul profesorului;
  5. resursele didactice adaptate nivelului clasei/grupei.

d)  Autoevaluarea portofoliului profesional, conform Grilei de evaluare precizate în anexa nr. 4.

    (4) Evaluarea portofoliului profesional personal este realizată conform Grilei de evaluare precizate în anexa nr. 4, în ziua în care este efectuată cea de-a doua inspecție de specialitate, de către comisia constituita în baza prevederilor art. 9 alin. (6).  

   (5) Portofoliul profesional personal este notat cu note între 1 și 10. Nota acordată nu poate fi contestată.

 

 

Structura orientativă a unui portofoliu

DOMENIUL

CONŢINUT

OBS

 

 

 

 

 

Date personale

Curriculum vitae

 

 

Fişa postului

 

 

Fişa de evaluare anuală

 

 

 

Structura anului şcolar;

 

 

 

Încadrarea (clase, număr de ore);

 

 

     Curriculum

Orarul (cei care lucrează cu clase simultane vor întocmi orarul astfel încât să rezulte modul de cuplare a disciplinelor; pe orar se vor specifica orele de desfăşurare a lecţiilor);

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Proiectare / evidenţă/ evaluare

 

 

A.1. Proiectare

Planificare calendaristică semestrialî/ anuală;

 

 

 

Proiectarea unităţilor de învăţare;

 

 

 

 

 

 

 

Programe şcolare pentru discipline opţionale noi (unde este cazul);

 

 

 

Proiectarea pregătirii suplimentare a elevilor capabili de performanţă;

 

 

 

Proiectarea pregătirii elevilor ce prezintă dificultăţi în învăţare;

 

 

 

Crearea de softuri educaţionale în specialitate (unde este cazul)

 

 

A.2.

Rezultate deosebite obţinute în pregătirea elevilor în raport cu standardele curriculare de performanţă;

 

 

Evidenţă

 

 

 

 

Performanţe în pregătirea elevilor la concursurile de profil/olimpiade, alte

 

 

 

concursuri;

 

 

 

Rezultate la examene naţionale (unde este cazul);

 

 

 

 

 

 

 

Rezultatele evaluării predictive;

 

 

 

Rezultatele evaluărilor periodice;

 

 

 

Graficul de desfăşurare a tezelor semestriale (unde este cazul);

 

 

 

 

 

 

 

Iniţierea şi aplicarea unor proiecte de predare a disciplinei prin utilizarea TIC în cadrul şcolii, dacă există condiţiile tehnice necesare

 

 

 

. în cadrul şcolii, dacă există condiţiile tehnice necesare;

 

 

 

Evidenta elevilor capabili de performanta ;

 

 

 

Evidenta elevilor care prezintă dificultăţi in învăţare ;

 

 

 

Orarul săptămânal si al pregatirilor suplimentare;

 

 

 

Caiet de evaluare (se înregistrează ritmic calificativele, conform obiectivelor prevăzute de programa şcolară) ;

 

 

 

A.3. Instrumente

Descriptori de performanță

 

 

de evaluare şi notare

 

Tipuri diferite de itemi de evaluare;

 

 

 

 

 

Evaluarea alternativă (titlurile proiectelor, portofoliilor realizate de elevi) ;

Fişe de evaluare formativă, fişe de lucru;

 

 

 

 

Teze (unde este cazul).

 

 

 

 

 

 

A.4. Resurse

Cărţi, culegeri, texte, fişe etc.;

 

 

materiale proprii

Dischete, CD-uri, DVD-uri, casete, video, casete audio, folii retroproiector, etc.;

 

 

 

Atragerea de finanţări pentru activităţi în specialitate.

 

 

A.5. Documente

Programe şcolare ;

 

 

curriculare necesare

Ghiduri metodologice de aplicare a programelor şcolare (unde este cazul)

 

 

 

Precizări metodologice cu privire la predarea specialităţii (M.E.N., I.S.J.)

 

 

 

(unde este cazul);

 

 

 

Programele pentru examenele naţionale (unde este cazul)

 

 

 

 

 

 

 

Subiectele pentru examene naţionale (unde este cazul).

 

 

A.6. Activitati

Mese rotunde, dezbateri, întâlniri;

 

 

extracurriculare desfăşurate în cadrul specialităţii

Excursii, drumeţii;

 

 

 

 

 

Activităţi desfăşurate în vederea realizării echităţii în educaţie.

 

 

 

 

 

Managementul clasei

 

Caietul personal al învăţătorului/ dirigintelui (se înregistrează observaţiile asupra comportamentului elevilor în cei 4 ani);

Fişe psihopedagogice – se completează în clasa a IV-a și a VIII a ;

Tabelele nominale cu elevii care au nevoie de pregătire suplimentară ;

Dosarul privind protecţia elevilor (procese – verbale, materiale prezentate) ;

Dosarul privind oferta de discipline opţionale (lista disciplinelor propuse, procese – verbale, tabele nominale etc.) ;

Dosarul privind activitatea cu părinţii (graficul activităţilor, materiale prezentate, procese verbale, tabelul nominal cu membrii comitetului de părinţi, materiale informative trimise părinţilor etc.) ;

Instrumente de evaluare pentru cunoaşterea copiilor ;

Tabele nominale cu predarea – primirea manualelor şcolare ;

Regulamentul de ordine internă;

Monitorizarea elevilor care au trecut în ciclul următor;

Situaţii privind proiecte personale cu finanţare din sponsorizări

 

 

Dezvoltare profesională

B.1. Perfecţionare metodică:

 Definitivat, grade didactice, doctorat ;

• Cursuri de perfecţionare, formare şi

abilitare curriculară;

• Participări la sesiuni de referate, mese

rotunde, simpozioane ;

• Participare cu referate la cercurile

pedagogice ;

• Cercetare ştiinţifică.

B.2. Activitate publicistică:

• Articole în diverse publicaţii;

• Cărţi în domeniul educaţional;

• Caiete metodice / ghiduri metodologice.

B.3. Documente privind calitatea de:

• Mentor;

• Formator local/ judeţean/ naţional;

• Propunător de subiecte la concursuri/ olimpiade/ exameene naţionale;

• Membru în comisia de organizare a concursurilor/olimpiadelor/ examenelor naţionale;

• Însoţitor/ supraveghetor al elevilor la concursuri şi olimpiade  şcolare;

• Membru în Comisia naţională de specialitate/ comisii de lucru ale I.Ş.J./M.E.N

(contribuţii la elaborarea de programe şcolare, regulamente, metodologii, îndrumătoare/ ghiduri, manuale şcolare, auxiliare didactice, etc.)

• Coordonator cerc pedagogic/ metodist/ membru în consiliu consultativ al inspectorului de

specialitate;

• Îndrumător reviste şcolare/membru în colectivul de redacţie  al revistelor de specialitate;

• Evaluator manuale;

• Membru în comisii ştiinţifice.

B.4. Participarea la proiecte şi parteneriate:

• Rezultatele comunicării cu părinţii şi autorităţile locale concretizate în reducerea

abandonului şcolar, a delicvenţei juvenile, a comportamentelor marginale;

• Proiecte de parteneriat educaţional: local/judeţean/naţional/ internaţional;

• Proiecte în cadrul programelor de reformă coordonate de I.Ş.J./M.E.N.;

• Coordonarea activităţilor Strategiei Naţionale de Acţiune Comunitară;

• Integrarea copiilor cu cerinţe educative speciale;

• Realizări în educaţia adulţilor şi reconversia profesională.

B.5. Premii şi recompense:

• Scrisori de mulţumire, diplome, ordine, medalii acordate de

M.E.N/Guvernul/Preşedinţia României , alte instituţii;

• Gradaţii de merit, scrisori de mulţumire;

• Diplome acordate la nivel local şi judeţean.