Modernism
Modernismul este un curent literar initiat la noi in 1919 de Eugen Lovinescu, a carui doctrina porneste de la ideea ca exista "un spirit al veacului" care impune procesul de sincronizare a literaturii romane cu literatura europeana, cunoscut si ca principiul sincronismului.
Mondernismul este o miscare artistica de mare amploare care se opune traditiei, normelor academice, cuprinzand mai multe influente literare precum simbolismul, futurismul, dadaismul, suprarealismul, expresionismul (partial) si chiar simbolismul. Deci avandagarda este cuvantul-cheie.
Directia modernista poate fi caracterizat ca fiind anticlasica, antiacademica, anticonservatoare si impotriva traditiei. Fundamentul teoretic al modernismului se remarca in gandirea lui Fr. Nietzsche, intuitionismul lui H. Bergson, fenomenologia lui E. Husserl, teoria relativitatii a lui A. Einstein si psihanaliza lui S. Freud
Curente literare subordonate modernismului:
- Dadaismul. Apare in 1916, cand, la Zurich, un grup de tineri scriitori, in frunte cu Tristan Tzara, pun bazele unei noi literaturi, subordonata principiului "Antiarta pentru antiarta". Dadaistii cautau sa socheze bunul-simt unanim acceptat. Operele dadaiste sunt recunoscute prin agresivitatea si elementele nihiliste promovate
- Constructivismul poate fi caracterizat ca fiind un dadaism constructiv, opunandu-se astfel nihilismului lui Tzara. "Romanul este condamnat la moarte in favoarea reportajului cotidian" si "se vorbeste despre un teatru de pura emotivitate"
- Suprarealismul este o miscare artistica aparuta in Europa dupa primul razboi mondial. Curentul se remarca prin prezenta subconstientului si a visului, ca factori declansatori ai actului creatiei. Sunt anulate mecanismele logice ale mintii, in favoarea unei gandirii necenzurate
Trăsăturile modernismului:
- Negarea valorilor poetice
- Refuzul capodoperei și al ideii de frumos, de perfecțiune
- Ruptura de trecut
- Revolta și libertatea de exprimare
- Originalitatea și tendința de a șoca
- starea de conflict între luciditatea conștiinței și spaimele necunoscutului
- luciditatea, efortul prin care gândirea își cucerește adevărurile
- problematica conștiinței nelinistite
- predilecția pentru stări limită:coșmar, halucinație, ridicol, grotesc
- exacerbare a sensibilității, a facultăților perceptive, vederea monstruoasă
- drama tristeții metafizice, a omului problematic înstrăinat de tainele genezice ale universului
- aspirația spre regăsirea echilibrului originar
Reprezentanții modernismului
Romancieri români
Poeți români
Critici literari români