AnnaE
#0

Finalitatile educatiei

Clasificare
Educatia (dupa cum demonstreaza inclusiv etimologia ac. concept –lat “educe,educere – a duce, a conduce”) nu este o activitate desfasurata in sine si pentru sine ci una care urmareste atingerea anumitor finalitati.

Definirea si analiza operațională a conceptelor

Finalitățile educației sunt orientări asumate la nivel de politică educațională (guvern,minister,inspectorate,școli) în vederea realizării activității de formare si dezvoltare a personalității umane.

Finalitățile educației asumate sunt concretizate în ideal educațional,scop educațional si obiective educaționale.

I+S (ideal + scop) țin strict de politica educațională centrală (guvern si minister)

Obiectivele operaționale țin de inspectorate si școli.

Idealul educațional – este finalitatea educațională ce corespunde categoriei de maximă generalitate,intrucât dirijează si orientează întreg demersul educațional.

– este realizat din perspectiva valorilor prezente si proiectate pentru viitor

– este dinamic și periodic prin legea educației naționale.

Idealul educațional se raportează la cerințele :

1. Dimensiounea socială – care se raportează la cerințele societății.adică, ține de idealul social

2. Dimensiunea psihologică – nu prezintă tipul de personalitate dorit de societate

3. Dimensiunea pedagogică – ne precizează cum se realizează în sistemul educațional,idealul; de aceea idealul reprezintă o armonizare între ceea ce dorește societatea si ceea ce poate școala.

Idealul educațional, astăzi, reprezintă dezvoltarea liberă integrala,armonioasă a individualității umane în formarea personalitații autonome creative.

Scopul educațional – reprezintă, finalitățile derivate din ideal,precizând așteptările si rezultatele la nivel de tipuri si niveluri de pregatire școlară;

– scopurile educaționale au o anume concretețe în raport cu idealul,care este abstract,dar și scopurile,se raportează la sistemul de învățământ (tipuri de școală,nivel de pregatire);

– scopurile educaționale au determinare obiectivă, se raportează la ideal, dar si psihologică, intrucât au în vedere nivelurile de pregătire ale ființei umane.

Obiectivul educațional – este o finalitate cu mare concretețe,derivă din scipuri și face referire la procesul de învățământ;

– obiectivul educațional trebuie sa indice anticiparea rezultatelor pe care le va dovedi formabil.

Obiectivele operaționale au 2 dimensiuni:

1. De conținut – vizează informația

2. De formă operațională – vizează sarcina didactică

Taxonomia dupa conținutul psihologic (clasificarea obiectivelor din perspectiva proceselor psihice).

În această taxonomie găsim:

a) obiective specifice domeniului cognitiv (obiective cognitive)

– țin de cunoștințele ce trebuie insușite

– Bloom a creat o clasificare pe 6 trepte ierahice (de la informativ la formativ, de la inferior la superior):

* cunoașterea/insușirea cunoștințelor

* întelegerea

* analiza

* aplicarea

* sinteza

* evaluarea

b) obiective specifice domeniului afectiv – reprezintă raportarea la o anumită evaluare, deci sunt implicați factori afectivi motivaționali.

Taxonomia a fost creată de Krathwohl. Obiectivele se insușesc si se ordonează pe 5 trepte :

* receptarea

* reacția/răspunsul

* valorizarea

* organizare

* caracterizarea

Taxonomia finalităților

Taxonomia = știința care se ocupă cu clasificarea realizată pe criterii obiective

– taxonomia finalităților face referire la criterii si sisteme de referință după cum urmează:

a) Taxonomia rapotată la sistemul de educație

– finalități macrostructurale/sistem: ideal ,scop

– finalități microstructurale/proces de : obiective înv.

b) Taxonomia după gradul de generalitate al obiectivelor:

– obiective generale care fac trimiteri la scop și ulterior la ideal; țin de valori,capacități,atitudini,competențe

– obiective specifice/intermediare – țin cu precădere de capacități si operații mentale ce se pot traduce în competențe

– obiective concrete/operaționale – țin cu precadere de comportamente vizibile prin performanțe,deci sunt cu precadere observabile,concrete si măsurabile.

c) obiective specifice domeniului psihomotor – țin de motricitate, raportându-se la modul cum se formează si dezvoltă o deprindere.

Taxonomia a fost realizată de Simpson si Harrow. Treptele sunt :

* perceperea

* dispoziția

* reacția dirijată

* automatismul

* reacție complexă

 

Partea  a II- a

Operaționalizarea obiectivelor educaționale

Operaționalizarea = transpunerea unui obiectiv în comportamente observabile,concrete si măsurabile prin diferite operații și acțiuni

– orice obiectiv operațional are un sens general când se referă la comportamente măsurabile concrete si observabile, si un sens tehnic când apare și criteriul de evaluare/reușita copilului.

 

– obiectivele operaționale țin de lecții, activități, curs.seminar;

– operaționalizarea face trecerea de la competența specifică la concret, adică, la performanță si capacitate;

– performanța este expresia nivelului de realizare a unei sarcini de învățare;

– performanța este criteriul comportamentului și poate să apară în termeni verbali, fizici si atitudinali;

– competența reprezintă capacitatea intelectuală care dispune de posibilități multiple de transfer/aplicabilitate.

 

Modele de operaționalizare

a) Modelul lui Majer – prezintă un singur comportament final,care a re 3 indicatori

1. descrierea comportamentului/rezultatul așteptat

2. descrierea condițiilor

3. precizarea criteriului performanței acceptabile

 

Exemplu : Toti elevii să identifice verbele dintr-un text dat pe baza cunoștințelor insușite.

Obiectivul se consideră realizat dacă vor fi identificate 5 din 10 verbe.

Landsheere operaționalizează obiectivele pe parametri:

a) Cine produce comportamentul

b) performanța/produsul acestuia

c) comportamentul

d) condițiile

e) nivelul de performanță

La sfărșitul lecției, toți elevii vor capabili să:

– să deseneze segmente pe baza unei măsuri date, folosind rigla;

Obiectivul se consideră realizat dacă elevii au desenat 5 din 7 segmente;

– când vorbim de criterii de reușită, ne gândim la performanțe minimale,optimale si maximale.