AnnaE
#0

Clasificarea obiectivelor educaţionale :

Clasificarea obiectivelor educaţionale a constituit obiectul mai multor studii de pedagogie generală sau didactică specială . Diferenţele care apar de la una la alta au cel puţin două cauze :
1. Utilizarea unor criterii diferite .
2. Progresul realizat în ştiinţele educaţiei.

Astfel distingem mai multe tipuri de obiective :

1. Obiective generale ;
– Obiective cadru ;
– Obiective de referinţă ;
– Obiective operaţionale.

Obiectivele generale sunt denumite şi finalităţi sau scopuri , deoarece ele stabilesc sarcinile activităţii . Obiectivele generale ale predării istoriei au în vedere trei domenii:
– Cel al cunoştinţelor de istorie ;
– Cel al priceperilor ;
– Cel al deprinderilor ,atitudinilor şi capacităţilor intelectuale .

Obiectivele cadru – implică un grad ridicat de generalizare şi complexitate .

Obiectivele de referinţă : sunt detalieri ale obiectivelor cadru şi ne arată rezultatele aşteptate ale învăţării pe parcursul anului .

Obiectivele operaţionale – sunt stabilite de profesor la momentul întocmirii proiectului didactic . Ele sunt formate în funcţie de elevi , în funcţie de lecţie . Prin obiectivele operaţionale profesorul indică ce trebuie să facă elevii , în diferitele momente ale lecţiei .

Fixand obiectivele operationale realizam cea mai importanta parte a proiectarii deoarece in functie de acestea vor fi selectate continuturile si strategiile didactice.

Operationalizarea presupune doua activitati concrete :

1. Derivarea din obiectivele de referinta a unor obiective ce pot fi atinse intr-o lectie sau secventa de lectie
2. Formularea acestora in planul sau proiectul de lectie si stabilirea modului de aplicare a acestora precum si cuantificarea comportamentelor elevilor.

Regulile obiectivelor operationale

1. – sa se indice activitatile elevilor si nu profesorilor
2. – invatarea trebuie sa se axeze pe ceea ce este fundamental si sa nu puna accent pe amanunte
3. – sa se faca o descriere a continuturilor (ce trebuie sa stie elevul) si a conditiilor de realizare a invatatrii (cum trebuie sa inveti)
4. – sa se stabileasca clar si precis evaluarea performantei
5. – sa fie stabilite care sa se adreseze tuturor elevilor
6. – obiectivele trebuie sa aiba in vedere programa
7. – obiectivele stabilite sa poata fi realizate in timpul didactic alocat
8. fiecare obiectiv sa vizeze o singura operatie
9. – sa fie exprimate prin verbe care definesc actiuni concrete, adica, sa arate, sa identifice, sa compare, sa clasifice, sa demonstreze, sa foloseasca, sa motiveze, sa comunice etc.

Care sunt conditiile pe care obiectivele trebuie sa le indeplineasca pentru a fi operationale ?

A. sa indice capacitatea pe care urmeaza sa si-o formeze elevul (asimilarea de noi cunostinte, formarea unor deprinderi intelectuale sau motorii si formarea unor aptitudini)

B. sa precizeze actiunea concreta prin care elevul va demonstra ca si-a format capacitatea respectiva

C. sa stabileasca conditiile in care acest comportament urmeaza sa se manifeste

D. sa indice nivelul de performanta acceptabil pentru a putea considera ca invatarea a fost eficace (conditie foarte importanta, cea mai importanta)

Un alt criteriu de clasificare a obiectivelor aplicate in invatare :

1. cognitive
2. afective
3. psihomotorii

1. Obiective cognitive

– transmiterea si asimilarea cunostintelor, adica, cunoasterea faptelor si proceselor obiectului de invatamant, largirea orizontului cunoasterii, stocarea si prelucrarea informatiilor, reconstituirea unor evenimente, insusirea termenilor si notiunilor.

Intrebare: Cum reusim sa ajungem la acest obiectiv ? Cum ne dam seama ca a fost indeplinit acest criteriu ?
Raspuns : Trecand de la simplu la complex, de la concret la abstract, de la cauza la efect, de la efect la cauza si ajungand la consecinte

Intrebare : De ce e importanta ierarhizarea informatiei ?
Raspuns : Sa aiba informatiile schematice, sa tina minte esentialul din tot ce a invatat si care sa-i foloseasca pe tot parcursul vietii.

2. Obiective afective

– care vizeaza sentimente, valori, trasaturi de caracter, formarea unor convingeri de viata,atitudini morale, stimularea curiozitatii stiintifice

Intrebare : De ce sunt importante aceste obiective ?
Raspuns : Profesorul trebuie sa-i sadeasca elevului principii morale, atitudine pozitiva, trebuie sa-l faca sa distinga binele de rau, sa distinga notiunea de educatie si non-educatie

3. Obiectivele psihomotorii

– au in vedere formarea unor deprinderi intelectuale, de comportament, a puterii de stapanire si de dominare a emotiilor proprii.

Intrebare : De ce sunt importante aceste obiective psihomotorii ?
Raspuns : La deprinderi intelectuale profesorul poate sa le induca dorinta de a se autoeduca
– la deprinderi de comportament poate dobandi conduita morala, constiinta cu care realizeaza valorile morale
– aceste aptitudini ii ajuta sa evolueze in societate, ii pregateste pentru viata si sa invete sa colaboreze, sa supravietuiasca in interiorul unui grup.