AnnaE
#0

Evaluarea este alaturi de predare si invatare a treia mare componenta de educatie si invatare. Evaluarea permite constatarea gradului de eficienta a activitatilor didactice atat a prof. cat si a elevului.

DEFINITIE

Evaluarea defineste totalitatea activitatilor in care sunt colectate, organizate si interpretate datele ce arata eficienta predarii-invatarii.

Evaluarea trebuie sa aiba 5 etape:

1. Stabilirea obiectivelor (ce vrei sa afli), a procedeelor si a instrumentelor folosite (prin ce mijloace), baremelor de corectare, notare, timpul afectat , locul desfasurarii etc.

2. Masurarea rezolvarii scolare prin mijloace si procedee prestabilite care sa fie in consonanta cu scopul urmarit

3. Apreciere si interpretarea rezultatelor

4. Formularea unor concluzii dupa interpretarea rezultatelor

5. Adoptarea unor decizii in functie de concluziile formulate in urma evaluarii.

Intrebare fundamentala:

CUM SE EVALUEAZĂ ?

rezultatele

cunostintele

competentele

procese

evolutii

adica volumul de cunostinte sau capacitatea de a le utiliza.

Raspunsul este ca in acest moment nu avem un sistem de apreciere care sa intruneasca raspunsul la toate cerintele.

Functiile evaluarii:

1. Functia diagnostic este de constatare si apreciere a rezultatelor activitatii scolare(nivelul de pregatire al elevilor si dezvoltarea lor intelectuala)

2. Functia de evidenta si control a activitatii didactice

3. Functia de cunoastere a conditiilor concrete in care are loc procesul didactic

4. Functia predictiva permite luarea unor decizii precum si anticiparea niveelului si ritmului de desfasurare a activitatii in etapa urmatoare

5. Functia de selectie si clasificare, permite stabilirea unor ierarhii: teste nationale sau tezele cu subiect unic

6. Functia de certificare, releva cunostintele si competentele dobandite prin parcurgerea unui ciclu de instruire

7. Functia formativa ce permite constientizarea de catre cei evaluati la nivelul la care se afla in acel moment. Aceasta dezvolta capacitatea de autoevaluare.

8. Functia motivationala ca rezultanta a constientizarii nevoi de invatare.