Invatarea scolara
I. Concept
Invatarea are 3 acceptiuni
1. Dobandirea de catre o vietate a unei forme de comportament sau modificarea celor existente; acest tip de invatamant este specific vietatilor si ne prezinta un proces evolutiv, din perspectiva animalelor, acest invatamant se realizeaza prin reflexe conditionat dar si prin incercari si erori.
2. Invatamantul specific uman – insusirea experientei sociale de catre un individ. Omul fiind o fiinta sociala, stabileste relatia de comunicare cu semenii sai, dobandind limba, limbaj, procese specifice, rationamente, scheme operationale. Omul invata pentru satisfacerea nevoilor sale sociale si pentru a raspundetrebuintelor sociale. Elementele experienteo sunt insusite activ (se implica) si selectiv (nu preia totul din experienta sociala)
Caracteristicile invatarii umane sunt :
a) caracter constient, adica, intentionat; tine de diferite motivari
b) caracter rational – se bazeaza pe procesele psihice superioare cu precadere gandirea
c) caracter activ – omul se implica
d) caracter selectiv – preia numai ce tine de o noua adaptare
e) control si autocontrol
3. Invatarea scolara – forma tipica de invatare umana cu aspect psihologic si pedagoggic. Aspectul psihologic – achizitii pe baza interiorizarii. Aspectul pedagogic – rezultatele obtinute in urma unei activitati organizate, planificate, conduse.
Din perspectiva programelor scolare , orice invatare scoalra are un fond apreciativ (cunostinte anterioare) si actiuni practico-aplicative.
Caracteristicile invatarii scolare
Orice invatare scolara este dependenta de predare/instruire scolara si apare ca rezultat al comunicarii dintre cadrul didactic si copil/elev
– caracter actional – elevul trebuie sa participe activ si constient
– caracter gradual – se pleaca de la simplu pentru a se ajunge la complex; se pleaca de la concret pentru a se ajunge ;la abstract
– caracter transformator – produce transformarea continuturilor prevazute in programe scolara in achizitii psihice
– caracter procesual – trebuie vazut sub aspect dinamic prin implicare psihologica.
Din punct de vedere pedagogic invatarea scolara se poate desfasura plurimodal (individual, frontal, pe grupuri, euristic, algoritmic, programat, etc).
Din perspectiva psiho-pedagogica invatarea este un proces ce tine de informare (asimilare, memorare, de cunostinte) si aspect formal, adica dezvoltarea proceselor psihice ce conduc la dezvoltarea personalitatii umane.
III. Tipuri fundamentale de invatare
A. Invatarea scolara senzio-motorie
B. Invatarea scolara cognitiv-intelectuala (notiuni, judecati rationale)
C. Invatarea afectiv-sociala
In aceste tipuri de aceste tipuri fundamentale, apar tipologii noi si anume :
1. dupa continut:
– invatarea perceptiva
– invatarea verbala
– invatarea conceptuala
– invatarea motorie
2. Dupa modul de operare cu stimuli
– prin discriminare
– prin repetare
– prin transfer
– prin generalizare
3. Dupa modelul de organizare a informatiei
– invatarea algoritmica
– invatarea euristica
– invatarea creativa
– invatarea programata – liniara si ramificata
IV. Conditiile invatarii scolare
Conditiile invatarii scolare
1. conditii interne
2. conditii externe
1. Conditiile interne fac referire la :
– factorii fiziologici
– factorii cognitivi
– factorii afectivi-motivationali
– factorii volitivi-caracterial
– factorii instrumentali – aptitudinea scolara, priceperea elevului, abilitatea de a invata, capacitatea de stapanire a cunostintelor, de transfer de cunostinte si de expresie
2. Conditiile externe – conditii ce tin de disponibilitatea si profesionalismul cadrului didactic, de obligatiile scolii, de obligatiile familiei, de grupul de apartenenta, conditiile igienico-sanitare.
V. Etapele invatarii scolare
Generalizate etapele invatarii scolare sunt :
1. sensibilizarea elevilor fata de continutul invatarii, se realizeaza prin :
– motivatie – anuntarea obiectivelor pe intelesul copiilor, motivarea actului de cunostinte, crearea de situatii problema, organizate de experiente conform stadialitatii (conform varstei copilului);
– activarea cerebrala si mobilizarea energiei psihice nervoase
2. intelegerea si elaborarea generalizarilor – se realizeaza din perspectiva urmatorului traseu:
– perceperea materialului
– analiza si prelucrarea informatiei prin operatii logice
– desprinderea unor relatii esentiale
– formarea notiunilor si ideilor noi
– formarea notiunilor si ideilor noi
– realizarea generalizarilor din perspectiva cunostintelor
4. fixarea si retinerea continuturilor – trebuie sa vezi ce a ramas in urma a 40-50 de minute.
Invatarea scolara este :
– invatarea “tinerei generatii”
– intensiva
5. Transferul – aplicarea cunostintelor in contacte noi si variate
VI. Invatarea centrata pe elev
a) informatiile se obtin de regula prin schimburi (cadru didactic-elev, elev-elev)
– accent pe gandirea critica/divergenta
– abordari in contexte fata de nevoi si interese
b) situatie de invatare din perspectiva situatiilor problema, punandu-se accent pe intelegerea generalizata, organizarea flexibila a formei de desfasurare a lectiei, accent pe colaborare si cooperare, activitati interactive, evaluari formative, munca independenta, care sa corespunda dorintelor elevului, cadrul didactic fiind moderator al cunoasterii.