Viewing Single Post
AnnaE
#0

 

 

Tema 1. Documente curriculare

 

Tema 2. Tipuri de curriculum (core curriculum – curriculum la decizia scolii; de baza; trunchi comun

 

Curriculum 

– definitie

– etimologie

– istoric educational

– aparitii editoriale

 

Definitie : – traaseu bine definit de indtruire, curs obligatoriu de studiu, oferta educationala, toate documentele cu efect reglator, toate experientele de invatare oferite de scoala
 
Etimologie – vine de la curriculum/curricula, fie de la currere (substantiv latin la singular, face curriculum si la plural curricula)

– limba romana a preluat acest termen, avand astazi curriculum – curriculumurile

 

Istoric educational

– secolul al VI-lea – al VII-lea insemna curs obligatoriu in scoala;

– prima jumatate a secolului IX insemna cunostintele ce se predau intr-o scoala sau universitate

– la jumatatea secolului XX insemna programa de cunostinte si planul de invatamant

– dupa 1950 apar principiile curriculare

– 1960-1070 in prim plan apare si curruculum formal s nonformal

– dupa 1970 curriculumul patrunde in politicile educationale

 

 
Aparitii editoriale

– 1902 Dewey – “Copilul si curriculumul” – unde se precizeaza importanta informatiei (ce se invata dar si cum se invata)

– 1918 – 1919 Bobbit – care vine cu ideea preluata pretutindeni, ca este foarte important curriculumul si nonformal

– 1950 – Tyler – care vine si structureaza curriculum din perspectiva obiectivelor curriculare, continutului curricular, metodologiei curriculare si a evaluarii curriculare

– D’Agnout

– apar lucrarile celor doi Landsheer (Gilbert si Viviane)

– Dan Potolea

– Vasile Chis

– M.Ionescu…..etc

 

 
1. DOCUMENTE CURRICULARE

Daca tratam curriculum ca oferta educationala sau din perspectiva restrans, curriculum trebuie vazut prin documenteke curriculare de politica educationala si anume ;

1. plan cadru de invatamant

2. programa scolara

3. manuale scoalre

4. metodologiile specifice de aplicare a acestora in invatamant

In afara de documentele curriculare ce tin de politica educationala (sunt create, redactate si obligatorii) exista si documente curriculare realizate de cadru didactic si care devin oficiale dupa ce sunt aprobate de comisia de curriculum din scoala si de directorul acesteia.

 

 
Din aceasta categorie curriculara enumeram

1. planificarea anuala

2. planificarea semestriala

3. proiectarea didactica

4. proiectul didactic (proiecte pe activitatea din gradinita, proiectul de lectie la invatamantul primar)

La nivelul pedagogiei pentru invatamantul prescolar exista un curriculum specific ce cuprinde planul de invatamant si programa specifica.

La nivelul invatamantului primar exista plan cadru de invatamant si programa scolara din perspectiva planului cadru de inatamant.

 

 

PLANUL DE INVATAMANT – ANALIZA DE DETALIU PRVIND DOCUMENTELE CURRICULARE SPECIFICE INVATAMANTULUI PRIMAR SI PRESCOALR

 

 

1. Planul de invatamant – este un document de politica educationala, oficial si obligatoriu, adica, gradinitele si scolile primare au obligativitaea implementarii si integralitatea sa

– concretizeaza si structureaza continutul invatamantului la toate nivelele

– constructia lui avand o filosofie specifica tipului de scoala si varstei copilului

 

 

CARACTERISTICI ALE PLANULUI DE INVATAMANT

– exprima politica educationala (stabilita la nivel de tara)

– concretizeaza dimensiunile profilului de formare

– concretizeaza pertinenta continuturilor

– organizeaza disciplinele pe arii curriculare

 

 

ETAPE DE ELABORARE

 

1. etapa de expertiza stiintifica (se pun de acord specialistii in TMC)

2. etapa de expertiza practica (se pun de acord profesorii practicieni)

3. etapa de expertiza decizionala (factorii de decizie iau decizia pertinenta)

 

 

PLANUL DE INVATAMANT PRESCOLAR CUPRINDE :

 

a) discipline pe arii curriculare

b) curriculum nucleu si curriculum la dispozitia gradinitei

c) continuitate intre grupe

d) se asigura delimitari pe tipuri de activitate

– activitati comune

– activitati alese

– activitati optionale

– extindere

 

 

PLANUL CADRU PENTRU INVATAMNATUL PRIMAR

 

Este structurat pe 7 arii curriculare avand plaje orale pe discipline si numarul de ore minim si maxim pe saptamana cu respectarea trunchiului comun si a numarului maxim de ore saptamanale

Actualmente numarul minim de ore saptamanal corespunde cu numarul de ore pentru trunchiul comun.

Planurile de invatamant pentru invatamantul primar si prescolar sunt insotite de metodologii specifice elaborate de MEN sun ordin de ministru ce ofera obligativitate in aplicare.

 

 

PROGRAMA SCOLARA

 

– reprezinta in fapt curriculum scris/oficial care se utilizeaza in pedagogia invatamantului primar si prescoalr.

– din perspectiva curriculumului prescolar trebuie sa retinem ca puncte de sprijin ale programei, obiectiv cadru, obiective de referinta si exemple de comportament pentru fiecare ibiectiv de referinta;

– aceste comportamente reprezinta si standarde de performanta in invatamantul prescolar.

Programa scolara este structurata din erspectiva notei de prezentare a competentelor generale, a competentelor specifice si a exemplelor de activitati de invatare si a continuturilor.

Ambele programe ofera flexibilitate si dinamism pentru cadrele didactice din perspectiva formarii unei personalitati autonome si creativve ale copilului.

Manualele scolare la invatamantul primar exista numai incepand cu clasa I, intrucat acum se invata cititul si scrisul.

 

 

TEMA 2. TIPURI DE CURRICULUM

 

– creeaza posibilitatea abordarii stiintifice a procesului didactic

– imbraca o multitudine de forme, dar pentru gradinita si invatamantul primar trebuie sa avem in vedere curriculum national, ce de fapt cuprinde CORE CURRICULUM/ CURRICULUM DE BAZA SAU TRUNCHI COMUN SI CURRICULUM LA DECIZIA SCOLII (C.D.S.) prin optionale de regula.

Core curriculum se gaseste intr-o serie sinonimica cu :

– curriculum de baza

– curriculum trunchi comun

 

El include cunostintele, abilitatile, atitudinile, competentele considerate indispensabile pentru formarea si dezvoltarea personalitatii umane din perspectiva invatamantului primar si prescolar.

Evaluarile de la invatamantul primar (clasele a II-a si a IV-a) se realizeaza respectand core curriculum (trunchi comun)

Core curriculum poate fi pus sub semn de egalitate cu curriculumul de baza, curriculumul obligatoriu, comun, general sau curriculum central.

– daca trunchiul comun este obligatoriu din perspectiva curriculumului central, curriculumul la decizia scolii reprezinta oferta de discipline cuprinse de regula in curriculumul optional.

 

Aici trebui sa avem in vedere :

– curriculumul aprofundat

– curriculumul extins

– curriculumul elaborat de scoala

 

CDS creeaza specificitatea unitatii de invatamant si da posibilitate cadrului didactic de a veni in intampinarea dorintelor, intereselor, aptitudinilor copiilor.

 

Din perspectiva pedagogiei invatamantului primar si prescolar este necesar sa se cunoasca urmatoarele rapoarte:

1. Curriculum obligatoriu – curriculum optional

2. Curriculum formal – curriculum informal

3. Curriculum national – curriculum local

Cadru didactic trebuie sa stie ca curriculumul national completeaza curriculum obligatoriu, adica, trunchiul comun, dand posibilitatea cadrului didactic si copiilor prin interventia personalizata-pertinenta a cadrului didactic.