Viewing Single Post
AnnaE
#0

 

 

Metodologie. Metoda. Functiile metodei

 

1. Conceptul de metoda

2. Functiile metodelor. Metode activ/participative/interactive

3. Particularitati ale metodelor folosite in procesul de invatamant prescoal/primar

4. Mijloacele de invatamant

 

1. Concept

Metodologia didactica reprezinta ansamblul metodelor si procedurilor utilizate in procesul de invatamant (predare-invatare-evaluare)

 

Metodologia trebuie vazuta ca stiinta a metodelor. ca tehnica si arta

 

Strategia didactica reprezinta unitatea si interdependenta dintre metodologie, mijloace de invatamant si modurile de organizare a invatarii (frontal, individual si grupal).

 

Strategiile didactice sunt de predare/invatare/instruire si strategii didactice de evaluare.

 

Tehnicile didactice dua 1960-1965 reprezinta metodologie si strategie in cadrul relatiei profesor-elev.

 

Metoda vine de la grecescul “metha” (catre/spre) si “odos” (cale/drum), adica, drumul /calea didactica catre conduce la realizarea finalitatilor educationale.

 

– trebuie facuta diferentierea intre : metodele de cercetare, care asigura descoperirea propriu-zisa a cunostintelor sau a unor cunostinte si metode pedagogice, care ajuta elevul la redescoperirea adevarului(memorare, insusire, problematizare)

 

Subsidiar metodei este procedeul care trebuie vazut ca o secventa/un detaliu/o componenta/o particularizare a metodei.

 

 
NOTA BENEprocedeul poate sa devina metoda si metoda poate sa devina procedeu.

 

Functiile metodelor
 
A: Functia cognitiva, adica, prin metode se ajunge la cunoastere (informatii, cunostinte, formare de abilitati)

– nu ajungi la cunoastere fara cognitie –

 
B: Functia formativ-educativ, adica metoda trebuie sa conduca la procese psihice si implicit la dezvoltarea personalitatii umane;
 
C: Functia instrumentala – permite realizarea celorlalte functii prezentate anterior
 
D: Functia motivationala, adica, trebuie sa conduca la satisfacerea unor motive, intere, trebuinte;
 
E: Functia normativa, adica, aceasta metoda se utilizeaza din perspectiva unor reguli clare.

 

Functiile metodelor trbeuie vazute in interatie, intrucat calea de urmat in procesul de invatamant trebuie sa tina cont cu precadere, de omul care urca si ulterior de drumul pe care-l parcurge.

 

 
3. Metodele activ-participative. Metode activ-intercative

 

 
Caracteristici :

– se realizeaza in corelatie cu toate functiile metodelor didactice;

– se realizeaza prin:

 

a) strategii nealgoritmice/neprecise, adica, prin strategii euristice(invatare semidirijata)

 

b) strategii creative (invatare nedirijata)

 

c) strategii mixte (combinari ale celor nealgoritmice)

 

– invatarea reprezinta o cucerire, deci nu este primita de-a gata

 

– reduce interventia cadrului didacitc prin programare minimala

 

– au un caracter explorator, adica, de investigatie.