AnnaE
#0

Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu

 

In “Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”, autorul surprinde drama intelectualului lucid, insetat de absolutul sentimentului de iubire, dominat de incertitudini, care se salveaza prin constientizarea unei drame mai puternice, aceea a omenirii angrenata in tragismul unui razboi absurd.

Ca orice roman, opera, este o specie a genului epic in proza, cu actiune complexa, cu puternice conflicte si o complicata intriga, la care participa numeroase personaje bine individualizate. Principlaul mod de expunere este naratiunea confesiva iar personajele se contureaza direct prin descriere si indirect, prin descrierea faptelor, prin dialog, monolog interior.

Romanul este structurat in doua parti, cu titluri semnificative : “Ultima noapte de dragoste”, care exprima aspiratia catre sentimentul de iubire, assoluta si “Intaia noapte de razboi”, care ilustreaza imaginea razboiului tragic si absurd.

Perspectiva temporala este discontinua, bazata pe alternanta temporala a evenimentelor. Perspectiva spatiala reflecta spatiul real, frontul Bucuresti, Odobesti.

Titlul : Cuvantul “noapte” repetat in titlu reda simbolic incertitudinea, nesiguranta si absurdul, tainele firii umane. Cele doua “nopti” sugereaza si doua etape din evolutia protagonistului “iubirea si razboiul”, dar nu ultimele, deoarece finalul releva disponibilitatea lui Stefan Gheorghidiu pentru o noua experienta existentiala.

Incipitul il prezinta pe Stefan Gheorghidiu, potrivit jurnalului de front al acestuia, contribuind la amenajarea fortificatiilor de pe Valea Prahovei si din afara Dambovicioarei.

Eroul asista la popota ofiterilor la o discutie despre dragoste si fidelitate, pornind de la un fapt divers aflat din presa: un barbat care si-a ucis sotia infidela a fost achitat la tribunal. Aceasta discutie ii declanseaza lui Gheorghidiu amintiri legate de casnicia lui cu Ela. Initial casnicia sa cu Ela este linistita, cei doi duc un trai modest dar par fericiti. Ulterior mostenirea primita in urma decesului unchiului Tache, schimba radical viata tanarului cuplu.

Noul statut social si material o transforma pe Ela, ii dezvaluie adevaratul caracter, ceea ce duce la destramarea iubirii dintre cei doi tineri. Sub influenta unei veriosare a lui Stefan, Ela este atrasa intr-o lume mondena, lipsita de grija. In casa acestei verisoare cei doi il cunosc pe domnul G., dandu-i ocazia lui Stefan sa observe ca Ela este foarte fericita in preajma lui. Stefan incepe sa fie din ce in ce mai suspicios ca Ela l-ar putea insela.

O data cu aceatsa situatie, incepe calvarul protagonistului – gelozia. Gheorghidiu, narator-personaj, se autoanalizeaza in toate etapele acestui sentiment. Nevoia de certitudini il determina sa puna la cale o intreaga activitate detectivista, demarand o adevarata analiza pe cont propriu. Din toata aceasta situatie rezulta o tensune dramatica, framantari sufletesti si de constiinta. Dupa o scurta despartire, Ela si Stefan se impaca si ii aranjeaza Elei petrecerea verii la Campulung.

Cand il zareste in oras pe domnul G., are certitudinea ca acesta este in oras pentru a o vedea pe Ela si prin urmare era convins ca acesta ii este amant. Planuieste sa-i omoare pe amandoi. dar planul ii este zadarnicit, fiind obligat sa se intoarca la garnizoana.

Partea a doua “Intaia noapte de razboi”, este insiprata dintr-o experienta reala a autorului, valorificand jurnalul de pe front al acestuia, precum si articole din perioada Primului Razboi Mondial, ceea ce in confera romanului autenticitate.

Experientele dramatice de pe front nodifica atitudinea personajului-narator, fata de celelalte aspecte ale existentei. Pe front Stefan Gheorghidiu este ranit si spitalizat. Fiind in convalescenta el se intoarce la Bucuresti. Pentru prima data o percepe pe Ela ca pe o straina si-si da seama, cu lucuditate, ca oricand ar fi putut “gasi pe alta la fel”.

Se hotareste sa o paraseasca, lasandu-i totul,”absolut tot ce e in casa, de la lucruri personale la amintiri”. Adica, tot trecutul lor, alegand astfel sa ramana singur.

Opera literara “Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”, este un roman modern de analiza psihologica, fiind totodata si un roman al autenticitatii si al experientei prin temele abordate, prin complexitatea personajelor, prin concentrarea naratiunii asupra starilor sufletesti interioare.