AnnaE
#0

Pe langa plopii fara sot de Mihai Eminescu

Elegia “Pe langa plopii fara sot” de Mihai Eminescu, creata in perioada maturitatii, a aparut in revista “Familia: a lui Iosif Vulcan in 1883 si face parte din tema iubirii si a naturii.

Tema o constituie aspiratia poetului spre iubirea ideala, sentiment ce nu se poate implini, iar ideea poetica accentueaza dezamagirea si nefericirea eului liric pentru neputinta intregirii cuplului,

Semnificatia titlului :

– in latura eminesciana, sentimentului de iubire ideala spre care aspira omul superior se manifesta totdeauna in relatie armonioasa cu natura.

– plopii sunt preietenosi ai eului liric dar faptul ca ei sunt “fara sot” sugereaza imposibilitatea desavarsirii cuplului erotic

– poezia reflecta lirismul subiectiv, relevat prin marci lexico-gramaticale de persoana I singular si este alcatuit din doua secvente de lirici organizate gradat, prima ilustrand emotia iubirii intr-o gradatie ascendenta iar ultima este descendenta

– aceasta creatie lirica se fundamenteaza pe lirica trecut-prezent, pe opozitia dintre iubirea mistuitoare si dezamagirea esecului erotic

Prima secventa lirica este construita prin gradatie ascendenta, figura de stil, ce consta intr-o insiruire ascendenta a ideilor erotice, pe care eul liric le exprima in mod direct si care se constituie totodata intr-un emotionant ritual al iubirii, ilustrat intr-un ton elegant

Se remarca schimbarea modurilor verbale, de la indicativ si conjuctiv

(“am trecut”, “nu m-ai inteles”, “sa-mi fi dat”, “sa ne iubim”, “sa fi fost”)

Punctul culminantal gradatiei ascendente il constituie profunda idee filosofica referitoare la valenta spirituala a eului liric de a iubi si de a suferi.

A doua secventa lirica, reprezentata de ultimile 3 strofe, reflecta gradatia descendenta a sentimentului de dragoste, trecutul fiind pus in antiteza cu prezentul.

Verbele la indicativ-prezent exprima renuntarea dezamagitoare a eului liric la demersul erotic.

Timpul prezent ilustreaza dezamagirea eului liric provocata de superficialitatea afectiva a femeii : “trec”, “semeni”, “te privesc”.

Epitetele “ochi pagani”, “rece ochi”, “chip adorat”, “farmec sfant”, au forta afectiva, ele sugerand senzatiile si emotiile eului liric.

Metaforele semnifica atitudinea dezolata a eului liric, provocata de neputinta desavarsirii spirituale prin erotism : “fara sot”, imposibilitatea implinirii cuplului erotic :”te iubeam cu ochi pagani si plini de suferinti”, arata capacitatea geniului de a iubi idolatric, la modul sublim :”un rece ochi de mort” arata detasarea definitiva si distanta a geniului dezamagit de superficialitatea afectiva a femeii.

Prozodia : Strofele sunt catrene, masura 6-8 silabe, iar rima incrucisata, uneori asonanta “sot/toti”

Pe lângă plopii fără soţ…

Pe lângă plopii fără soţ

Adesea am trecut;

Mă cunoşteau vecinii toţi –

Tu nu m-ai cunoscut.

La geamul tău ce strălucea

Privii atât de des;

O lume toată-nţelegea –

Tu nu m-ai înţeles.

De câte ori am aşteptat

O şoaptă de răspuns!

O zi din viaţă să-mi fi dat,

O zi mi-era de-ajuns;

O oră să fi fost amici,

Să ne iubim cu dor,

S-ascult de glasul gurii mici

O oră, şi să mor.

Dându-mi din ochiul tău senin

O rază dinadins,

În calea timpilor ce vin

O stea s-ar fi aprins;

Ai fi trăit în veci de veci

Şi rânduri de vieţi,

Cu ale tale braţe reci

Înmărmureai măreţ,

Un chip de-a pururi adorat

Cum nu mai au perechi

Acele zâne ce străbat

Din timpurile vechi.

Căci te iubeam cu ochi păgâni

Şi plini de suferinţi,

Ce mi-i lăsară din bătrâni

Părinţii din părinţi.

Azi nici măcar îmi pare rău

Că trec cu mult mai rar,

Că cu tristeţe capul tău

Se-ntoarce în zadar,

Căci azi le semeni tuturor

La umblet şi la port,

Şi te privesc nepăsător

C-un rece ochi de mort.

Tu trebuia să te cuprinzi

De acel farmec sfânt

Şi noaptea candelă s-aprinzi

Iubirii pe pământ.

1883, 28 August / 9 Septembrie