AnnaE
#0

OECD – Educație pentru inovare – Curs 1

 

„La nivel individual, definim aptitudini pentru inovare:

– aptitudini tehnice(cunoștințe și expertiză sau „know – how”-ul într-un domeniu);

– abilități în găndire și creativitate (atitudini critice, imaginație, curiozitate);

– abilități și comportamente sociale (încrederea în sine, energie, pasiune, leadership, colaborare, convingere)”

 

„Orice problemă poate avea mai multe soluții. Soluțiile neobișnuite necesită abordări neobișnuite” – G.Altshuller – TRIZ

Etapele procesului de inovare (Turell și Lindow, 2003):

a. Identificarea oportunităților;

Sunt identificate posibilități de extindere ale activităților organizației, corelată cu oferta pieței. Sunt identificate noile tehnologii din domeniul de activitate ale firmei respective.

b. Generarea, colectarea, dezvoltarea, evaluarea și selectarea noilor idei de dezvoltare (sunt incluse procese de brainstorming, tehnici de creativitate(TRIZ), focus-grup, fuzzy front end process etc);

c. Managementul oportunităților (analiză, selectare, decizie, stabilire a acestora);

d. Proiectarea, dezvoltare, execuție – implementarea noilor idei.

Modulul I:

INOVARE ȘI CREATIVITATE. CONCEPTE, DEFINIȚII, MODELE SPECIFICE

I.1 Repere conceptuale privind managementul inovării

I.2 Prezenatrea celor mai importante modele și referențiale specifice inovării și creativității:

I.2.1 TRIZ

I.2.2. Fuzzy front – end process

I.2.3. „Phase – Gate” model

 

Cursul este structurat pe trei module:

Modulul 1. Inovare și creativitate. Concepte, definiții, modele specifice;

Modulul 2. Instrumente specifice managementului calității utilizabile în managementul inovării;

Modulul 3. CDI (Cercetare, Dezvoltare, Inovare) în educație

 

Scopul cursului:

Formarea abilităților studenților referitoare la implementarea inovării în educație și la managementului proceselor legate de inovarea în educație

Cursul realizează o conexiune importantă între managementul calității și managementul inovării, în sensul următor:

Managementul calității educației poate fi îmbunătățit corespunzător printr-un management performant al inovării!

 

Studenții se vor familiariza cu:

– o serie de concepte specifice inovării și creativității;

– modele specifice creativității (TRIZ);

– utilizarea instrumentelor specifice managementului calității în procesele de inovare în educație;

De asemenea, vom cunoaște și detalia elemente de CDI (Cercetare, Dezvoltare, Inovare) – preocupări ale societății actuale pentru acest „capitol” al progresului. Documente europene și naționale referitoare la CDI.

 

Managementul inovării.

„Procesul orientat spre organizarea și alocarea resurselor disponibile, atât umane cât și tehnice – economice, în scopul dobândirii de noi cunoștințe, de generare a ideilor care permit obținerea de noi produse, procese și servicii sau îmbunătățirea celor existente și al transferului celor mai bune idei spre fazele de fabricare și comercializare” (Nagîț,2001)

 

Managementul inovării la nivelul organizației(școlare)

 

Organizația școlară a ajuns la maturitatea necesară să poată dezvolta programe și proiecții reale de inovare a proceselor proprii ?

Managementul inovării reprezintă introducerea noutăților din domeniu cu scopul îmbunătațirii produselor, serviciilor, funcționării organizației.

Managementul inovării înseamnă să găsești soluția potrivită la o problemă pe care toți cei din jur nu au reușit să o rezolve!