AnnaE
#0

Managementul calității în educație

 

Modulul II

Evaluarea școlilor în sistemul educațional românesc: standarde,referențiale,metodologii,proceduri

 

1. Evaluarea școlilor în învățământul preuniversitar: referențiale,modele,instrumente,metode;

2. Referențialul inspecția școlară. Puncte tari. Limite

3. Standardele naționale utilizate la evaluarea sistemică în învățământul preuniversitar.

 

Modulul III

Managemnetul calității în educație – concepte, procese, rezultate, factori de influență

 

1. Analiza procesului de asigurare a calității în învățământul preuniversitar românesc

2. Managementul proceselor educaționale la nivelul de învățământ preuniversitar.

 

Structura cursului :

Modulul I

Scurt istoric privind procesul de asigurare a calității în sistemul educațional românesc. Aspecte, reglementări

1. Scurt istoric privind demersul asigurării calității educației în România

2. Reglementări legislativ – normativ privind asigurarea calității educației în sistemul educațional românesc.

Modulul I: Scrut istoric privind procesul de asigurare a calității în sistemul educațional românesc. Aspecte, reglementări;

Managementul calității în educație – este un demers care a apărut destul de recent în multiple abordari și încercări asupra sistemului educațional (românesc)

2005 – este anul „zero” pentru acest demers în sistemul educațional românesc!

În ce a constat acest demers?

În elaborarea și adoptarea (în viteză) a unui pachet legislativ – normativ, destinat să reglemenzteze acest domeniu. Sistemul educațional a devemit astfel, al doilea sistem, reglementat din punct de vedere al „calității”! (primul domeniu reglementat a fost cel al construcțiilor).

 

„Planificarea pe termen lung nu are de-a face cu deciziile viitoare, ci cu viitorul deciziilor din prezent.” – Peter Druker

Managementul calității a apărut – ca abordare științifică – cu aproximativ 80 de ani în urmă.

W.Shewhart,W.E.Deming,J.M.Juran sunt „responsabili” cu acest demers!. Ei au declanșat ceea ce se numește „moment zero” al acestui domeniu prin analize statistice aprofundate ale domeniului respectiv.

 

Walter Shewart (fizician statistician american) – a conceput la începutul secolului trecut (1924) o diagramă de „control statistic”. De fapt era o metodă simplă și eficientă pentru a observa și controla desfășurarea unui proces (industrial) la acel moment!

A fost primul demers științific în acest domeniu și prin urmare, „momentul zero” al calității îl vom atribui acestui fizician statistician care lucra la una dintre cele mai mari corporații din lume de la acel moment : Western Electric.

 

W.E.Deming (un alt fizician, discipol al lui W. Sherwhart a fost fascinat de ideile lui Shewhart,  a preluat ideea scipitoare a acestuia și a dezvoltat-o într-un concept celebru: Ciclul PDCA (Pla-Do-Check-Act).

Au urmat alți specialiști, figuri de marcă în acest domaniu atât de nouă preocupările contemporane: Ishikawa, Kondo, Crosby, Taguchi…

Toate aceste personalități au lăsat „urme” în salturile tehnologice realizate de omenire, contribuții greu de măsurat având în vedere „dimensiunea globală” a acestora!

Performanța și excelența în business sunt, incontestabil, tributare a contribuțiilor acestor personalități.

Ce înseamnă, de fapt, managementul calității?!

Într-o abordare simplistă a conceptului:managementul performant al proceselor care conduc la realizarea unui produs (serviciu) de „calitate”!

O problemă majoră 

 a fost,inclusiv,stabilirea unei definiții solide,stabile a ceea ce înseamnă calitate.

1. adecvat pentru utilizare (Juran);

2. conformitate cu cerințele (Crosby)

3. „totalitatea particularităților unui produs sau ale unui serviciu care poartă în ele capacitatea de a satisface o anumită necesitate” (ISO 9000:2000)

 

Definiția conceptului „caliatte” devine dificilă deoarece este „conectat” cu mai mulți factori care o pot influența simultan: client, executant,specificații…Este evident că „tonul” este dat de client și cine nu înțelege acest aspect nu are ce căuta în acest domeniu al performanței.

 

Specialiștii introduc niveluri de calitate – ceea ce înseamnă că fiecare nivel poate accepta o definiție proprie.

Este important de reținut că relativitatea așteptărilor clientului vor schimba în mod corespunzător, nivelul de calitate așa încât, la un moment dat,ceea ce era ultraperformant și de excepție va deveni într-un timp (din ce în ce mai scurt) perimat și neinteresant!

 

mai trebuie reținut că acest concept este legat de alte concepte fundamentale: proces,sistem,acțiune etc. Prin urmare,este absolut necesar să cunoaștem și,mai ales,să înțelegem aceste concepte!

Și altele (la fel de importante) legate de „managementul calității”.

 

W. Shewhart – contribuții

a. Diagrama de control statistic

b. Ciclul Shehwart – prelucrat și transormat de Deming în ciclul PDCA (Ciclul Deming).

Shewhart a arătat că un proces poate fi ținut sub control dacă limitele de desfășurare ale acestuia sunt corect calculate (minim,mediu,maxim). A realizat acest lucru prin diagrama de control statistic;

Shewhart a arătat că realizarea oricărui produs (serviciu) se supune unui ciclu bine stabilit: „Specificații – Producție – Inspecții”.

Acest ciclu a fost dezvoltat și transformat de către Deming într-un celebru cerc virtuos care stă la baza filozofiei managementului calității: Ciclul PDCA )Plan-Do-Check-Act).

 

Deming W.E. sau Dr.Deming…

Este considerat unul dintre inițiatorii celei de-a treia revoluții industriale. Ideile sale sunt unamim apreciate la niel mondial, contribuția lui Deming în domeniul managementului calității este considerată ca fiind fundamentală, stând la baza a ceea ce se numește azi TQM (Total Quality Management – Managementul Total al Calității)

 

De departe cea mai cunoscută realizare a lui Deming va rămâne Ciclul PDCA. Este interesant că, deși, Deming elaborase teoria privind acest ciclu încă din anii 1928-1930,prezentarea „cercului virtuos” a făcut-o de abia în 1948, în Japonia,cu ocazia celebrelor cursuri de pe Hakone-Mountain.

Totuși, cu puțin timp înainte de a se stinge din viață,Deming a modificat ciclul, noua formulă fiind PDSA.

„Learning is not compulsory…neither is survival.” – Învățarea nu este obligatorie – și nici supraviețuirea – W.Eduards Deming

Citatul mi se pare absolut fabulos !!

 

Aproximativ în aceeași perioadă cu Deming, un alt mare specialist se implică în forță în acest domeniu : Josef Moses Juran.

Josef Moses Juran – american de origine română. Născut la Brăila, pleacă la 8 ani cu familia în Statele Unite. A trăit 103 ani dintre care, aproximativ 80 i-a dedicat acestui domeniu.

 

JM Juran a fost un român remarcabil – o personalitate de talie mondială, evident aproape necunoscut în România.