Viewing Single Post
AnnaE
#0

Numeralul

– parte de vorbire flexibilia care exprima un numar sau ordinea  obiectelor prin numarare.

– nu are functii sintactice specifice ci indeplineste functii sintactice ale substantivului, adjectivului sau adverbului in fucntie de contextul in care apare

Numeralul cardinal

– exprima un numar, poate fi

simplu : trei,cinci, zece, mie, milion

compusunsprezece, douazeci si cinci 

 

Poate avea valoare :

– substantivala – indeplineste functiile sintactice ale substantivului : Cinci pleaca in excursie

– adjectivala – indeplineste functiile sintactice ale adjectivului : Cinci studenti au lipsit de la curs.

Numeralul ordinal – exprima ordinea obiectelor prin numarare : al doilea, a doua, al treilea, primul, prima, intaiul, intaia

Poate avea valoare :

– substantivala : Al treilea a iesit invingator.

– adjectivala : Primul student a participat la sedinta.

Numeralul colectiv – exprima o grupare determinata de obiecte : amandoi, amadoua, ambele, ambii, tustrei, catesipatru.

Poate avea valoare :

– substantivala : Ambii au plecat in excursie.

– adjectivala : Amandoi copiii sunt bolnavi.

Forma de genitiv-dativ a numeralului amandoi, amandoua este amandorura

Numeralul frationar – exprima o parte, o fractie dintr-un intreg : doime, treime, optime, 20%, jumatate, sfert

Are valoare substantivala.

Ex: A depasit vechiul record cu catevazecimi de secunda.

Numeralul multiplicativ – indica modul de crestere prin inmultire a unei cantitati numerice : indoit, inzecit

Are valoare :

– adjectivala : Eforturile indoite ale tuturor l-au determinat sa castige.

– adeverbiala : A castigat inzecit luna aceasta.

Numeralul distributiv – exprima repatizarea obiectivelor in grupe egale numeric: cate doua, cate trei.

Are valoare :

– substantivala : O sa le arat la cate doi noua tehnologie.

– adjectivala : Voi da cate trei exemple pentru fiecare.

– adverbiala : Studentii stau cate trei.

Numeralul adverbial – arata cantitatea repetarii unei actiuni – cel de repetitie – de trei ori – sau esalonarea in timp a unei actiuni – a doua oara.

Are valoare adverbiala.

Ex: Am stat de patru ori si tot nu am reusit sa rezolv problema.

A treia oara a reusit sa castige campionatul.

Functii sintactice ale numeralului 

Pentru numerale cardinale, ordinale, colective:

I. de subiect : Amandoi merg in strainatate.

II. nume predicativ : Elevul preferat a iesit al doilea.

III. complement direct – L-am vazut pe al treilea (pe cine am vazut?)

IV. complement indirect : Vorbeam despre cei patru (despre cine vorbeam?)

V. complement de agent : Presedintele companiei a fost inselat de amandoi

VI. complement circumstantial de loc : Coboram la a doua

VII. complement circumstantial de timp : Suntem in 2017.

VIII. complement circumstantial de mod : A chiulit cat sapte

IX. complement circumstantial de cauza A pierdut trenul din cauza primului.

X. atribut adjectival : Patru elevi au fost dusi in cabinetul directorului.

Numeralul fractional

Functii sintactice de :

I. subiect : I-a ramas o doime din profit

II. nume predicativ : Aceasta este o patrime din curs.

III. complement direct :Am citit o doime din carte

IV. complement indirect : Se gaseste la doua doimi dintre ei.

Numeralul multiplicativ

I. atribut adjectival Laptele indoit cu apa are mai putina grasime.

II. nume predicativ : Profitul a fost intreit.

III. complement circumstantial de mod : A muncit inzecit.

Numeralul distibutiv –  poate fi complement direct

Numai numeralul cardinal si ordinal sunt considerate numerale (conform DOOM2)

– numeralele multiplicative sunt considerate adjective provenite din verbe

– numeralele fractionale sunt considerate substantive

– numeralele adverbiale sunt incluse in clasa locutiunilor adverbiale pentru ca sunt structuri invariabile care functioneaza strict in context verbal sau adverbial

– numeralele zeci, suta, mie, milion, miliard sunt incluse in clasa substantivelor

(douazeci si doua iulie si doua si doi iulie = merg ambele variante)