AnnaE
#0

Verbul este partea de vorbire care exprimă:

 

– acţiuni: a citi, a fugi, a aranja etc.;
– stări: a sta, a tăcea, a se bucura, a se întrista etc.;
– existenţa: a fi, a se afla, a exista etc.

 

Verbul este la:

 persoana I, când acţiunea este făcută de persoana care vorbeşte;
 

ExempleEu citesc o carte.
Noi citim o carte.

 persoana a II-a, când acţiunea este făcută de persoana despre care se vorbeşte;
 

ExempleTu vii de la munte.
Voi veniţi de la munte.

 persoana a III-a, când acţiunea este făcutăde persoana despre care se vorbeşte.
 

ExempleEl şterge tabla.
Ele şterg băncile.

 

Rețineti ! Există verbe care nu au persoană, pentru că acţiunea lor nu este făcută de o fiinţă: a ploua, a ninge, a tuna etc.

 

Verbul are două numere:

 - numărul singular, când acţiunea este făcută de o singură persoană;
 

ExempluAm un iepure roşcat.

 - numărul plural, când acţiunea este făcută de două sau mai multe persoane.
 

ExempluAvem un iepure roşcat.

Rețineți !! Verbele au şi o formă negativă, construită cu ajutorul cuvântului nu, care se ia împreună cu verbul.

AnnaE
#1

Fișă de lucru
Verbul – recapitulare – clasa a IV-a

 

1. Definiti verbul

………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………

 

2. Timpurile verbului:

– …………………………………………………………………………………
– …………………………………………………………………………………
– …………………………………………………………………………………

 

3. Scrie cuvinte cu sens opus pentru verbele :

vorbește =
vin =
pornește =
urc =
iubește =
câștigă =
stă =
stinge =

 

4. Subliniază verbele din lista de mai jos:

trec, pantofi, păstor, se petrece, acţiune, grădină, emană, stăpână, plouă, coace, cuptor, udă, pleacă, lung, secetos, repede, aduce, tună, formează, ceas, cuprinde, alunecă, panou, vine, adulmecă, nimereşte, îndoaie, careu, scrie, încearcă, rană, a răni

 

5. Găseşte cuvinte cu sens asemănător:

a cotropi = ………………………………
a-şi aduce aminte = …………………
a studia = …………………………………
a băga de seamă = ……………………
a descoperi = ……………………………
a ţine locul= ……………………………..
a birui = ……………………………………
a sta în cumpănă = ……………………
a călăuzi = …………………………………
a lua la goană pe cineva =…………….

 

6. Citeşte cu atenţie. Transcrie trecând toate verbele la timpul trecut.

Soseşte toamna. Vremea se răcoreşte. Frunzele cad la pământ.

 

7. Subliniază cu o linie verbele din textele următoare. Scrie in caiete persoana şi numărul

 

Brânduşele răsar. Păsările cântă pe monumente, îmbătrânesc şi pier.Fapta nu moare niciodată. Ea trece din generaţie în generaţie. Soldaţii noştri, adormiţi în Tatra , nu vor dispărea în memoria noastră.
(Brânduşele, după Eusebiu Camilar)

 

8. Scrie la forma potrivită verbele din paranteză:

El (merg) ………………………. la pădure .
Aurel și Elia (scrie) ……………………….. o invitație la ziua lor.
Noi (coloraţi)………………………………… o floare.

 

9. Trece verbele din textul următor la numărul plural.

Băiatul se aşază pe marginea patului. Acum va citi o pagină din cartea preferată. E o poveste cu un zmeu care a furat o prinţesă şi a dus-o în lumea lui.

AnnaE
#2

Timpurile verbului – reținem  și lucrăm – fisă de lucru

Reținem : Timpul arată când se desfășoară acțiunea verbului față de momentul vorbirii.

 

Există trei timpuri de bază:

Trecut – când acțiunea se desfășoară înainte de momentul vorbirii (a tricotat)

Prezent – când acțiunea se desfășoară în momentul vorbirii (tricotează)

Viitor – când acțiunea se desfășoară după momentul vorbirii (va tricota)

Să mai reținem ca verbul la timpul trecut are forme diferite : tricota, a tricotat, tricotase, tricotă.

 

Exercitiul 1

Arată în care dintre cele trei desene de mai jos acțiunea se desfășoară în momentul vorbirii.

sursa foto: culegerea În țara textelor frumoase

a. Ieri Edith a cumparat lână și andrele

b. Azi, ea tricotează un fular

c. Mâine, îî va dărui fularul domnului Ursu

 

Exercițiul 2.

Care dintre acțiuni se desfășoară înainte de momentul vorbirii și care după momentul vorbirii?

 

Exercițiul 3.

Indică verbele din cele tri propoziții de sub desenele de la exercițiul 1.

 

Exercitiul 4

Menționează verbele din comunicările de mai jos, precizând când se desfășoară acțiunea acestora față de momentul vorbirii.

a) Edith face un fular pentru domnul Ursu.

b) Ea îl ascunde în coș.

c) Cei trei prieteni au plecat la țară.

d) Edith nu terminase încă fularul.

e) În poveste, Moș Craciun îi îndeplini copilului dorința.

 

Reținem !

Formele verbului a fi care se scriu cu e la început se pronunță cu ie. Sunt incorecte pronunțiile loat, loa, vroia.

 

Exercițiul 5.

Citește propozițiile de mai jos și arată cum se pronunță verbul a fi.

Ieri eram în grădină. Zăpada era peste tot în strat subțire. Tata a adus bradul de Craciun. Acum, bradul este în sufragerie.

 

Exercițiul 6.

Alege formna corecta din propozițiile de mai jos

Am loat/luat globuri roșii. Părinții mei vor loa/lua beteală. Fratele meu voia/vroia o instalație electrică nouă.

 

Reținem !!

 

Se scrie „va” când verbele sunt la viitor (va spune) și „v-a ”când verbele sunt la trecut (v-a spus). Verbul a lua se scrie la prezent ia și iau.

Verbele la trecut se scriu i-a (i-a spus) și i-au (i-au spus).

Când verbele care încep cu vocala „a” sunt la forma negativă, vocala „u” din cuvântul nu poate să dispară, fiind înlocuită de cratimă (n-am spus, n-ai spus, n-a spus)

 

Exercițiul 7.

 

Indică verbele la viitor din textul de mai jos.

Maria și Dan vor aranja masa de Paște, asa cum v-a spus bunica.

Măriuca va pune farfuriile lângă lumânărele.

Dan va da pisica afară în timpul mesei.

Așa nu vor mai avea grijă că va sări pe masă.

 

Exercițiul 8.

De ce s-a scris v-a spus în textul de la exercițiul de mai sus?

 

Exercițiul 9.

Completează propozițiile de mai jos cu una dintre formele ia/i-a, iau/i-au.

Pisica……..o sarma din farfurie. Tata…….dat un cârnăcior. Bunicii mei îi…….zilnic hrană umedă. Ei……luat și o zgardă roșie.