Viewing Single Post
AnnaE
#0

Creativitate

– cuvantul isi are originea din termenul latinesc “creare”, care inseamna “a zamisli”, “a naste”
– a fost introdus ca notiune in psihologie in 1937 de americanul Gordon Allbort, pentru a inlocui termeni ca : inovare, inventare, talent”
– la noi a scris prima oara despre asta Paul Popescu Neveanu dupa 1970 ibtr-un studiu despre personalitatea umana.

Definitii despre creativitate :

“Creativitatea este capacitatea de a modela exprimarea unei forme noi si diferite, capacitatea de a percepe mediul in mod plastic si de a comunica si altora experienta unica rezultata” I.A.Taylor – 1959

“Creativitatea reprezinta interactiune optima generatoare dintre atitudini si aptitudini” Paul Popescu-Neveanu – 1978

“Creativitatea este un complex de insusiri si aptitudini psihice care, in conditii favorabile genereaza produse noi si de valoare pentru societate” Alexandru Rosca – 1981

“Creativitatea este capacitatea de a imagina raspunsul la diverse probleme, de a elabora solutii inedite si originale” E.Limbos – 1988

Exista mai multe niveluri ale creativitatii

1. Creativitatea expresiva care reprezinta forma creativitatii, nu este conditionata de atitudini speciale (este usor de identificat in desenele copiilor); aceasta forma se caracterizeaza prin spontaneitate si libertate de exprimare

2. Creativitatea productiva care presupune deprinderi care permit imbunatatirea modalitatilor de exprimare

3. Creativitatea inventiva – cea care valorifica prin inventii si descoperiri elemente de nouate, de inovatie, creatii originale; evidentiind capacitatea de a sesiza neobisnuitul(abstractul), noi cai pentru interpretarea realitatii cunoscute.

4. Creativitatea inovativa presupune o intelegere profunda a principiilor fundamentale a unui domeniu (de ex. arta si stiinta) si care conduce la modificarea decisiva a abordarii unui fenomen

5. Creativitatea energenta – reprezinta nivelul superior al creatiei la care ajung putini, caracterizandu-se printr-o solutie sau idee noua (ex. Teoria lui Darwin)

Dimensiunile creativitatii

a) procesul creatiei
b) persoana creativa
c) produsul creatiei
d) mediul din care energe (din cauza…) creatia

in psihologie sunt mai multe etape ale creativitatii :
1. pregatitoare
2. incubatie
3. iluminare
4. verificare

1. Pregatirea – forma initiala a procesului creatiei care este obligatorie fiind necesara o informare minutioasa, unde intra tentativele de solutionare a problemei si abia apoi se emit ipoteze de rezolvare a acesteia

2. Incubatia – se petrece inconstient sau cel mult constient reprezentand o faza pasiva a efortului creatiei; in aceasta perioada de regula au loc o serie de prelucrari paralele, se stabilesc conexiuni, nu se creeaza nimic in aceasta etapa., doar se revizuieste, se elimina, de aceea aici solutiile problemlor depind deperioada de pregatire (de cat de eficienta a fost).

3. Iluminarea (intuitie, inspiratie) – etapa sau faza in care solutia problemei apare brusc; materialul acumulat pana aici duce la o solutie clara sintetica a problemei
– exista diferente intre iluminare si inspiratie, adica iluminarea provine din surse obscure ale constiinte iar inspiratia este rezultatul unei indelungate perseverente

4. Verificarea – faza finala a procesului de creatie in care solutia gasita este testata, examinata pentru a elimina posibilele erori

Personalitatea creativa

Mai multe solutii, mai multe pareri :
– trebuie sa fii profund concentrat pe o situatie
– altii spun ca trebuie sa dovedesti tarie de caracter, perseverenta etc
– altii spun ca trebuie sa ai aptitudini creative
– alte pareri sunt ca trebuie sa dovedesti un stil de lucru creativ, capacitatea de concentrare pe termen lung, capacitatea de a te debarasa de lucrurile inutile

Din punct de vedere stilului cognitiv se desprind cateva caracteristici :
– renuntarea la modurile invechite de lucru
– sa ai o gandire deschisa catre nou
– o perceptie deosebita
– folosirea unor trucuri cu ajutorul unor indicii care conduc la idei noi
– motivatia intriseca (sa-ti doresti TU din interior) ce presupune realizarea unei actiuni ca perceputa a fi placuta, interessanta, generatoare de bucurie si satisfactie
– performanta creativa – se refera la un nivel inalt al inteligentei, creativitatea este complementara inteligentei dar ramane independenta de aceasta si nu trebuie corelate

Atitudinile creative – reprezinta motorul personalitatii
Cele mai importante – increderea in fortele proprii si inclinatia pentru realizarea de sine
– interesele cognitive si devotamentul fata de ceva
– atitudinea antirutiniera cu rolul de a te conduce catre o analiza critica si deschiderea catre noi experimentari
– cutezanta de a te adapta unor scopuri noi neobisnuite si asumarea riscurilor pentru realizarea acestora
– perseverenta in cautarea de solutii pentru realizarea proiectelor propuse, precum si disponibilitatea de revizuire continua a proiectelor pentru optimizarea lor
– simtul valorii si atitudinea valorizatoare care conduc la recunoasterea valorii altora si la afirmarea onesta si demna a propriei valori

Atitudini necreative
– egoismul (asociat cu intoleranta si centrarea pe sine)
– impulsivitatea (uneori se asociaza cu nerabdare, imprudenta, etc)
– incapatanarea (lipsa de cooperare)
– imaturitatea (copilariile, stangacia)
– neatentia – uitarea
– toleranta slaba la frustrare si lipsa de comunicare

Performanta creativa – rezultat concret al creatiei.
Criterii care stau la baza aprecierii, daca un produs este creativ sau nu :
– noutatea
– unicitatea
– originalitatea
– valoarea
– utilitatea sociala

Contextul creatiei
– mediul cultural – contextul social din care aceasta face parte; teoria privind activitatea copiilor – mediul social poate influenta motivatia elevilor; parintii si profesorii trebuie sa amelioreze mediul decat sa schimbe personalitatile copiilor
– un oarecare grad de efect negativ este important pentru a motiva o persoana, pentru ca aceasta sa obtina rezultate creative

Concluzie :

Creativitatea poate fi un fenomen care rezulta din interactiunea a trei sisteme :
1. Institutiile sociale care selecteaza din creatiile individuale ceea ce este valoros
2. Cultura care pastreaza si transmite ideile selectate
3. individul care preia ideile inaintasilor si incearca sa le transforme

CREATIA nu poate fi apreciata in afara unui mediu cultural de referinta