Viewing Single Post
AnnaE
#0

Factorii determinanti ai comunicarii educationale – CURS 3

Factorii determinanti ai comunicarii educationale
Comunicarea educationala in sistemul de invatamant
Comunicarea didactica – ceea ce se face in clasa. Se aplica principiul invatarii sistematice si organizate. imaginile sunt o forma de comunicare cu impact psihologic puternic.

Factorii determinanti ai comunicarii didactice

I. Factorii care influenteaza comunicarea sunt determinati de cei care participa la comunicare 
1) – factorii psihologici – personalitatea cadrului didactic, nevoile si interesele celor care participa la comunicare
– comportamentul uman se manifesta diferit in functie de caracterul sau favorabil sau nefavorabil in raport cu fortele care actioneaza asupra lor, adica, forte (+) – optimiste – care induc apropiere, faciliteaza comunicarea si forte (-) – care induc evitare

Cele doua declanseaza mecanisme distincte in procesul de comunicare :
a) mecanisme proiective, existand tendinta de a caracteriza atribuind caracteristici care reflecta propriul comportament
b) mecanisme de aparare, cand filtram si eliminam elementele incomode propriei persoane mergand pana la negare.

II. Factori cognitivi – influenteaza comunicarea prin modul de realizare a cognitiei (gandire)

Sistemul cognitiv reprezinta generalizare si abstractizare si volumul conceptelor asimilate
Sistemul de reprezentare – in care informatia sufera un proces de reconstructie dupa modelul propriu al fiecarui interlocutor in comunicare
In cadrul acestui sistem de comunicare intervin o serie de variabile socio-culturale : etnie, religie, obiceiuri, mentalitati, traditii etc, care formeaza sisteme de reprezentare.
Acest sistem de reprezentare se raporteaza la trei elemente specifice :
1) reprezentarea de sine
– Eul intim – reprezentarea nu o vrem publica
– Eul public – imaginea de sine pe care o oferim si celorlalti
– sa-i ajutam pe copii sa se cunoasca
2) reprezentarea celuilalt din punct de vedere social si cultural
3) in raport cu contextul si continutul comunicarii
– vizeaza atitudinea interlocutorului in comunicare adica, modul comunicarii unei sarcini sau contextul comunicarii ii poate afecta propriile interese

III. Factorii sociali

a) rolurile si statusurile sociale – pozitia sociala poate influenta conflicte de rol prin manifestarea unor comportamente diferite in functie de rol si pot influenta o rigiditate a rolului (nu stim sa ne adaptam)
– cadrul didactic isi asuma diverse roluri (empatici, rigizi, flexibili, etc.)
– sunt contexte sociale care ne obliga sa ne asumam aceste roluri

b) prejudecatile si stereotipurile pot fi :
– de ordin social, etnic, financiar, de pozitia sociala

In activitatea didactica avem rol decizional
– colectivul este eterogen, trebuie sa fim echidistanti (echilibrati)
– vestimentatie este un simbol al pozitiei sociale

Factorii care influenteaza codul si canalul de comunicare

Codul – sistem de simboluri care asigura transmiterea mesajului intr-un mod unitar de catre ambii participanti (R- receptor si E – emitator)
Canalul – mijlocul, modul prin care se transmite mesajul

1) Factorii psihici sau obiectivi – elaborarea codului in functie de caracteristicile receptorului (personalitati, trasaturi cognitive si sociale)
– sa eliminam ambiguitatea
2) Factorii psihosemantici
a) efectul de balta – influentarea unor cuvinte sau expresii soc asupra interlocutorului ca urmare a semnificatiei unor simboluri pentru starea, experienta, istoria si intamplarile fericite sau nefericite din viata interlocutorului

b) ponderea cuvintelor – cuvinte cheie
c) ordinea cuvintelor si ultimele cuvinte dintr-un mesaj

3) Alegerea canalului de comunicare determinat de stilul si mediul comunicarii :
– ambianta
– momentul zilei
– mijloace ajutatoare
– elemente vizuale/muzicale etc

4) Rolul actorilor/participantilor
– receptor/transmitator
– pe verticala
– pe orizontala

III – Categoria – factori de context si de mediu

1) Contextul material si temporal, distanta dintre receptor si emitator
– mobilierul
– fondul muzical
– elemente materiale
– ora

2) Contextul social – prezenta/absenta unui public poate relaxa sau inhiba comunicarea
3) Contextul cultural si ideologic
– microcultura participantilor (stereotipii, religie etc)
– macrocultura – limba, specific cultural