AnnaE
#0

Formele educatiei esentiale (curs VIII)

1. Educatia intelectuala
2. Educatia morala
3. Educatia tehnologica
4. Educatia fizica
5. Educatia religioasa
6. Educatia estetica
Toate contribuie la dezvoltarea personalitatii unui om.
Personalitatea umana este o unitate intre aptitudini, temperament, caracter, creativitate. Rezulta din aceste aptitudini ca omul este o fiinta bio-psiho-socio-culturala.

1. EDUCATIA INTELECTUALA

Etimologia cuvantului este intellectus – care inseamna minte, gandire, ratiune= act rational
Din aceasta perspectiva educatia intelectuala trebuie vazuta ca educatia prin si pentru stiinta.
Educatia intelectuala ofera suportul de cunoastere intelectuala pentru toate formele educatiei si ofera demersul fundamental pentru formarea omului.
Pentru a realiza educatia intelectuala este nevoie de doua sarcini fundamentale si anume : a) informarea intelectuala si b) formarea intelectuala

a) Informarea intelectuala – reprezinta totalitatea informatiilor stiintifice si umaniste care vor fi transmise pentru a fi asimilate omului. Cantitatea si calitatea cunostintelor la inceput de mileniu III trebuie sa raspunda la 3 intrebari : Ce ? Cat ? Cum ?
Cele trei intrebari trebuie legate indisolubil de selectare, transmitere si asimilare.
Exigentele unei informari intelectuale trebuie sa tina cont de cateva reguli : – selectam si transmitem numai acele cunostinte care realizeaza o dezvoltare integrala a personalitatilor umane.
– selectam si transmitem numai acele cunostinte care pot deveni idei ancora pentru alte cunostinte
– selectam si transmitem acele cunostinte care vor ajuta abordarea interdisciplinara adica trebuie transmisa sa fie repetata.
– selectarea si transmiterea se raporteaza la particularitatile de varsta ale copilului/individului cu precadere la invatamantul scolar si primar unde este nevoie sa se pastreze un echilibru intre fundamental si aplicativ, teoretic si practic, obligatoriu, optional si facultativ.

2. FORMAREA INTELECTUALA – vizeaza efectele asimilarii informatiilor asupra dezvoltarii intelectului uman.
Ca sa influenteze dezvoltarea intelectului uman, informarea intelectuala trebuie sa actioneze asupra proceselor psihice superioare de cunoastere :memorie, gandire si imaginatie.
Deasemenea, informarea intelectuala trebuie sa conduca la formarea capacitatii copilului/individului, adica, a sti, a face ceva cu cele dobandite prin invatare.

Din interactiunea intre informare si formare apare o multitudine de produse ale dezvoltarii intelectuale.
Aceste produse ale dezvoltarii intelectuale trebuie sa tina de dezvoltarea creativitatii copilului/individului, de dezvoltarea unor tehnici si metode de lucru, din perspectiva unei invatari facute cu efort minim intr-un timp scurt si cu maxima satisfactie.

Orice educatie intelectuala indiferent de varsta este necesar sa produca un stil de munca capabil de performanta.
Din perspectiva educatiei intelectuale avem o triada : COMPETENTE – ABILITATI – CUNOSTINTE