Expresionismul
Definiţie
a) Expresionismul este un curent, care critică pozitivismul burghez al lui Auguste Comte, critică naturalismul şi impresionismul, ca formă de artă burgheză, şi vrea să construiască o nouă imagine a lumii.
b) Expresionismul este o reacţie împotriva tehnicizării, care distruge
natura, a standardizării şi a îngrădirii libertăţilor democratice.
c) Expresionismul este strigătul conştiinţelor sensibile sufocate de birocratism, tehnocratism, război, înarmare, de depersonalizare a omului, ca să-l înveţe pe om să privească spre Dumnezeu ca spre piscul sentimentului.
d) Expresionismul este un apel de salvare a omului, a spiritului, a valenţelor sufleteşti, o întoarcere la lumea misterelor ancestrale, a mitului, ca să raporteze totul la etern şi să vadă în extazul interior adevărul.
e) Expresionismul caută relaţii transcendente, ca să dea omului o nouă
valoare, un nou raport între el şi univers, între om şi Dumnezeu.
f) Expresionismul vrea să promoveze o artă aspră şi nemiloasă ca realitatea, căutând omul pur, curat, fiindcă „arta este acelaşi mare Paradis, pe care Dumnezeu l-a creat la începuturile lumii“.
Istoricul curentului
a) precursorii expresionismului au fost o serie de mari artişti nonconformişti ca: Van Gogh, Munch, Gauguin, Emile Zola, Thomas Mann.
b) grupul „Podul“ (Die Brucke), alcătuit din artişti ca: Kirchner, Heckel, Nolde, Pechstein, Otto Muller, căuta să atragă elementele revoluţionare. Ei susţineau o serie de idei reformatoare în artă.
– „Pictorul transformă în operă de artă concepţia experienţei sale“.
– „Regulile pentru fiecare operă de artă în parte se formează în timpul lucrului“.
– „Sfărâmarea oricărui canon, care ar putea împiedeca fluida manifestare a inspiraţiei“.
c) grupul „Cavalerul albastru“ (Die Blaue Reiter), alcătuit din artişti ca:
Frantz Mark, Paul Klee, Kandinsky, Otto Dix, care susţineau ideile:
– „principiul necesităţii interioare“.
– „a distruge vechea idolatrie pentru fenomenele realului“.
– „spre spiritualul din natură, în Eul lăuntric, în adevărul sufletului“.
Trăsăturile programului estetic
a) eroi arhetip în împrejurări arhetipale – eroul construit pe un principiu (arhe), având un rol primordial, generator :
– Lucian Blaga Meşterul Manole, Zamolxis.
– Ion Barbu Riga Crypto şi lapona Enigel.
b) tema, eroii, conflictul, subiectul sunt luate din viaţă socială abstractă,
din mit, din basm şi structurate pe conceptul de cunoaştere.
c) cultivarea intuiţiei pentru descoperirea ideii interioare, a absolutului prin psihanaliză, sondarea subconştientului spre a descoperi principiul ordonator:
– Ion Barbu Ritmuri pentru nunţile necesare. d) împletirea realului cu fantasticul:
– Lucian Blaga Meşterul Manole.
e) conflictul ideologic – lupta tinerei generaţii de a-şi realiza idealurile
şi aspiraţiile.
f) reîntoarcerea în trecut, în legendă, în mit.
g) respingerea tehnologiei, a civilizaţiei pozitiviste burgheze.
h) cosmicizarea – înţelegerea acţiunii spiritului în natură.
i) misterul dă sens vieţii, artei, cunoaşterii, poeziei.
j) dorinţa de a descoperi esenţa omului, destinul său.
k) specii specifice expresionismului: piesa mitologică, drama de idei, romanul de problematică, spectacolul de sunet şi lumină, meditaţia, pastelul cu valoare filosofică.
l) procedee expresioniste: metafora totalizatoare, metamorfozele, psihanaliza, folosirea mitului, simbolului, metaforei ca instrumente de cunoaştere, mesajul esenţial, negarea stilului.