AnnaE
#0

Evolutia jocului in ontogeneza – Scolarul mic

Jocul ca activitate fundamentala din gradinita, nu va disparea complet, ci dimpotriva ca insoti si va completa activitatea de invatare. Acum jocul va avea in consideratie mai mult sarcinile didactice, constituindu-se ca o activitate ce trebuie sa ocupe un loc prioritar in procesul de predare-invatare.

Este perioada in care continua sa se dezvolte toate formele de sensibilitate, modalitati senzoriale(vizuala, tactila, chinestezica..etc.) precum si toate formele compleze ale perceptiei.

 

Gandirea scolarului mic este intr-o buna masura concreta, adica se bazeaza pe suport senzorial-perceptiv.

In procesul de invatamant, invatatorul transmite elevilor si cunostinte pe baza altor cunostinte mai vechi, servindu-se de cuvinte, aceasta ducand la dezvoltarea necontenita a gandirii abstracte de varsta scolara mica.

In cursul micii scolaritati se formeaza capacitatea de citit-scris si aceasta impulsioneaza progresele limbajului. Copilul capata cunostinte despre structura morfo-semnatica a cuvintelor. Dezvoltarea limbajului se face si in contextul altor activitati scolare de munca, desen, istorie, observare a naturii cu prilejul carora copilul face cunostinta cu o noua terminologie care variaza de la un domeniu la altul.

 

Transformari importante se produc si in dezvoltarea MEMORIEI

Important de cunoscut pentru invatator sunt calitatile memoriei: volumul, mobilitatea, rapiditatea, trainicia, promtitudinea la memorare, conservare si reactualizare, calitati ce pot fi modelate, educate si perfectionate la niveluri performantiale superioare, mai ales ca la aceasta varsta creste considerabil volumul memoriei si se imbogatesc indicatorii trainiciei si rapiditatii memorarii diferitelor continuturi.

Scolarul mic se indreapta spre jocurile de constructie (asamblare si montaj), spre jocuri in care se impleteste imaginativul cu realul.

Singuri, dar mai ales in grupuri mici, copiii se intalnesc (fete si baieti) si initiaza jocuri de rol (“de-a scoala”, “de-a familia”) sau jocuri de miscare (“de-a prinselea”, “de-a ascunselea”).

Nu sunt neglijate nici jocurile sociale in cadrul carora copiii socializeaza, comunica, colaboreaza. Nevoia de miscare (copilul are inca nevoie sa sara, sa strige, sa alerge) este satisfacuta de jocurile in aer liber, de plimbari, adevaratlele curse cu bicicleta.