AnnaE
#0

 

Managementul institutiei scolare si al clasei

 

Eficacitate – masura in care activitatile planificate realizate, obtinandu-se rezultatele planificate

 

Eficienta – relatia dintre rezultatul obtinut si resursele utilizate

Filosofia “Lean” are la baza concepte simple orientala spre client. Maximizarea valorii clientului odata cu scaderea defectiunilor (rebuturilor)

Scopul final este acela de a oferi clientului o valoare “perfecta” printr-un proces “perfect” care are zero deseuri(defectiuni).

 

PERFORMANTA VERSUS EXCELENTA PENTRU ORGANIZATIA SCOLARA

“In clipa in care vei incepe sa accepti mediocritatea in viata ta, vei deveni in magnet pentru mediocritatea din jurul tau”

Excelenta poate fi atinsa de orice organizatie prin implementarea unui model de excelenta.

– obtinerea unor rezultate care sa conduca la satisfactia tuturor partilor interesate ale organizatiei;

– crearea unor valori sustinute pentru clienti

– managementul inspirat si vizionar, combinat cu consecventa obiectivelor

– conducerea organizatiei printr-un set de sisteme, procese si fapte interdependente si interconectate;

– maximizarea contributiei personalului prin dezvoltarea si implicarea lui;

– provocarea status-quo-ului intr-o organizatie si influentarea schimbarilor prin utilizarea invatarii pentru a crea inovatii si a identifica oportunitati de imbunatatire;

– dezvoltarea si mentinerea parteneriatului care adauga valoare (in cultura organizatiei)

 

PERFORMANTA VERSUS EXCELENTA PENTRU ORGANIZATIA SCOLARA

 

– o organizatie (educationala) poate fi performanta dar nu neaparat si excelenta. Dar o organizatie excelenta este, in mod implicit si performanta.

 

EVOLUTIA UNEI SCOLI IN CORELATIE CU REFERENTIALELE UTILIZATE LA EVALUAREA INSTITUTIONALA IN SISTEMUL DE INVATAMANT PREUNIVERSITAR

 

SISTEMUL DE INVATAMANT AL CALITATII IN ORGANIZATIA SCOLARA De ce? Pentru ce? Concepte

 

“Scoala ca sistem de siteme” (S. Lupasco)

CA – consiliul de administratie

CA – (micro)sistemul cel mai important al oricarei organizatii, inclusiv al celei scolare

Componenta si structura CA al unei scoli sunt reglementate prin LEN nr.1/2011 (cu modificari si completari)

Organizarea si functionarea unitatii de invatamant preuniversitar sunt reglementate prin OM nr.511/2014,pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor in invatamantul preuniversitar.

– functioneaza pe baza unei hotarari pentru tot ceea ce se intampla in scoala (plan de scolarizare, ore etc.)

– presedintele CA este directorul scolii care emite decizii pe baza hotararilor CA;

– angajatorul este directorul ca reprezentant al scolii pe baza hotararii consiliului

– este organizatorul cel mai important din scoala, nimeni nu poate trece peste hotaririle si deciziile acestuia.

 

Orice scoala(organizatie) functioneaza pe baza unui sistem de management. Sistemul de management presupune realizarea unei proiectii strategige denumita uzual strategic plan.

Procesul prin care este elaborat Planul Strategic (PS) se numeste Planificare Strategica (strategic planning).

 

PS va fi pus in aplicare si realizat prin sistemul de Management al Calitatii.

 

Sistemul de Management al calitatii (SMC), un concept deosebit de important, specific mediilor de afaceri, economic, industriale etc.

 

Definitiile de baza pentru SMC au fost elaborate/corectate /adaptate prin intermediul organizatiei ISO (ISO = international organization for standardization = cuprinde membrii din peste 150 de tari inclusiv Romania)

ASRO = Asociatia Romana de Standardizare

SR EN ISO 9000-2006 – Sistemul de management al calitatii = “Sistemul de management al calitatii este acea parte a sistemului de management al organiztiei, orientata catre obtinerea rezultatelor in raport cu obtinerea calitatii, pentrusatisfacerea necesitatilor asteptate si cerintelor partilor implicate”

 

 un ansamblu (sistem) de politici colective, planuri infrastructura de suprot – toate mecanismele necesare prin care organizatia sa poata intreprinde actiunile necesare : ssa reduca si eventual sa elimine neconformitatile cu specificatiile, cu standardele dar si cu asteptarile partilor interesate in mod eficace dar si eficient (cu costuri cat mai reduse)

 

Decizia unei organizatii inclusiv educationala, de a implementa un sistem de management al calitatii este una majora si nu formala.

ASQ – Managemetul calitatii – implementarea unui sistem de management al calitatii in scopul organizarii pentru a obtine rezultate satisfacatoare.

 

ETAPELE IMPLEMENTARII UNUI SMC

Stabilirea nevoilor si asteptarilor clientilor si tuturor partilor;

– stabilirea politicilor si obiectivelor de calitate ale organizatiei;

– stabilirea si asigurarea resurselor necesare pentru a atinge obiectivele (privind calitatea)

– stabilirea si aplicarea metodologiei de masurare a eficacitatii si eficientei fiecarui proces;

– stabilirea mijloacelor de prevenire a neconformitatilor, eliminarea cauzelor acestora;

– stabilirea si aplicarea unui proces de imbunatatire continua a sistemului de management al calitatii;

– determinarea proceselor (harta proceselor) si a responsabilitatilor necesare atingerii obiectivelor de calitate.

 

Perspective educationale contemporane

educatia azi – schimbari de paradigma in maniera “ultrarapida”

Sunt tot mai “prezente” abordarile sistematice si procesuale

Deciziile care privesc sistemul educational exced cu siguranta, spatiul “matinal”

Standarde si performante impuse de evolutia societatii contemporane.