Viewing Single Post
AnnaE
#0

Un SMC implementat dupa rigorile standardului ISO 9001, presupune obligativitatea elaborarii a 6 proceduri.1. controlul standardelor

 

2. controlul inregistrarilor

3. auditul intern (evaluare interna (nu e acelasi lucru cu auditul intern)

4. controlul produsului neconform

5. actiuni corective

6. actiuni preventive

Diagrama flux a realizarii unei proceduri

Conexiunea intre CEAC ( Comisia de Evaluare a Asigurarii calitatii)

Infiintarea CEAC este stabilita prin Legea 87/2006 privind asigurarea calitatii educatiei (legea de aprobare

a OUG 75/2005 cu modificari si completari), ca structura absolut necesara in organigrama scolara, responsabila cu evaluarea si asigurarea calitatii.

Rezulta ca infiintarea comisiei e obligatorie.

CA stabileste regulamentul comisiei si strategia dupa care aceasta isi va desfasura activitatea, precum locul si logistica necesara.

Activitatea comisiei este condusa (operativ) de conducatorul organizatiei scolare (director) sau de un coordonator desemnat de acesta.

Atributiile CEAC (conform OUG 75/2005)

1. Coordonarea aplicarii procedurilor si activitatilor de evaluare a calitatii, aprobate de conducerea organizatiei furnizoare de educatie, conform domeniilor si criteriilor prevazute la articolul 10 Legea 87/2006.

2. Elaborarea anuala – un raport de evaluare interna privind calitatea eductiei in organizatia respectiva; raportul e adus la cunostinta tuturor beneficiarilor prin afisare/publicare.

3. ZOne din standardul national ocupat de proceduri obligatorii (exemplu):

Domeniul A, criteriul a

1.2 Organizatia interna a unitatilor de invatamant

1.3 Existenta si functionarea sistemului de comunicare interna sii externa

2.1 Functionarea curenta a unitatilor de invatamant

2.4 Asigurarea securitatii tuturor celor implicati in activitatile scolare in timpul desfasurarii programului.

Proceduri – exemple

Domeniul A criteriul a – descriptori

1.1.6 Corectarea activitatii de evaluare a cadrelor didactice cu celelalte proceduri de management al resurselor umane

1.2.5 Realizarea procedurilor de evaluare a personalului didactic auxiliar nedidactic.

Exemplul 1. 

– elaborarea unei proceduri corelata cu cerinta descriptorului C/2/2.1/2.13 din standardul de evaluare.

– procedura privind colecatrea regulata a feed-back-ului din partea partilor E si a factorilor interesati

– elaborat – persoanele care au elaborat procedura

– verificat – persoanele care au elaborat procedura

– aprobat – persoanele care au elaborat procedura

– scop – masuri satisfacatoare beneficiarilor directi si indirecti.

Planul strategic – cele 2 zone specifice “planificarii strategige” si a managementului calitatii, sunt conectate de organizatiile performante, cu mega-instrumentele calitatii : planofocare strategica, balanced scorecard (BSC), brand management….

ISO 9001 – Principii :

1. Orientarea spre client

2. Leadership – leaderi vizionari

3. Implicarea persoanelor

4. Abordarea procesuala

5. Abordarea sistemica

6. Imbunatatirea continua

7. Abordarea bazata pe fapte in luarea de decizii

8. Relatie reciproc avantajoasa cu furnizorii.

In realitate ISO 9001 insemna mai mult ISO 9000(concepte), ISO 9001 (standard), ISO 9004 (imbunatatirea sistemului de management.

In SMC se sprojina pe patru piloni esentiali:

1. responsabilitatea echipei de conducere

2. managementul responsabilitatii (materiale, umane, informatii)

3. procesul/procesele de realizare a produselor/serviciilor

4. procesul/procesele de masurare, analiza, imbunatatire.

“dificultatile majore in implementarea actualului model in entitatile educationale constau in costuri ridicate, consultanta de implicare costisitoare, timpul ridicat privind scrierea si parcurgerea documentelor aferente, etc”

Cel mai elocvent exemplu il reprezinta inaplicabilitatea principalului model ISO 9001.

J.M.Juran – certificarea ISO nu este similara cu aducerea unui plus de calitate in produsele realizate de catre organizatie. “Din punctul meu de vedere, daca cineva adera la ISO 9000 si nu merge mai departe, apropae sigur, acesta nu va fi un lider in calitate, deoarece ii lipsesc ingredientele vitale”

“Omul de aur” de Jokay Mori –“Nu trezi autoritatile ca este mai greu sa le adormi”.

Partea a II-aManagementul clasei de elevi

 

Modul II – Managementul clasei de elevi versus calitatea educatiei

– clasa/grupa de elevi – sistemul sumativ sau (micro)organizatiei (super)activa?

– cine este profesorul in interactiunea cu microsistemul “clasei de elevi”

– procese educationale; repere  conceptuale

– despre produsup educational

Clasa de elevi

Formarea clasei de elevi :

1. criterii prestabilite

2. criterii socio-economice ale familiei

Aspecte:

1. Anatomia sau dependenta

2. Conformismul/neconformismul membrilor

3. Permeabilitatea/impermeabilitatea

Alti factori de influentare a grupului :

– dimensiunea ergonomica – mobilier, confortul ales

– dimensiunea psihologica – stabilirea unui climat concurential

– dimensiunea operationala – rolul profesorului de a modela intercatiunile dintre normele stabilite

– dimensiunea normativa – norme explicite la nivel organizatoric

– dimensiuni inovatoare.

Managementul riscului : sistemul de criza in clasa de elevi

Criza = “un eveniment sau un complex de evenimente inopinante…”

 

Cursul din 4 aprilie 2017 – continuare-

Caracterul crizei :                                                             

– izbucneste instantaneu, fara avertizare

– incepe prin afectarea sistemului informativ

– ingreuneaza comunicarea

– creeaza stare de confuzie

– instaleaza un climat de insecuritate, panica

– nu se aseamana cuu alte evenimente din clasa sau scoala si nu se aseamana intre ele

Cauze

– interventii stangace sau noninterventie

– recunoasterea crizei in momentele limita desi semnale au fost si inainte

– interventii tardive

– actiuni lipsite de fermitate si consecventa

– analiza superficiala a sistemului de criza

– neincrederea in fortele proprii pentru a actiona asupra crizei

– incercarea de rezolvare a tuturor situatiilor de criza de catre managerul scolii.

Solutii pentru evitarea/prevenirea/gestinarea crizelor

Cercetarii recente arata ca una dintre solutiile cele mai eficiente este aceea de stabilire si respectare cu acuratete a unor reguli inteligent gandite.

Aspecte privind regulile

– regulile trebuie sa fie foarte clare, simple, eficiente si usor de acceptat si aplicat de catre elevi si profesori;

– toti profesorii (sau cel putin masa critica necesara) trebuie sa aplice intocmai regulile stabilite pentru clasa de elevi/clasele de elevi

– atitudinea profesorului trebuie sa reflecte unmixaj eficient intre o pozitie proactiv dominanta si capacitatea profesorului de a oferi un cadru armonios in predare invatare.

Esenta reusitei aplicarii regulilor. Respectarea cu mare strictete, incepand cu cel ce le-a generat profesorul

Atentie !!!! Atitudinea profesorului poate genera chair situatii de criza in clasa!

Tema 1: Mentionati 2 situatii de criza in clasa de elevi dar si solutiile de rezolvare propuse

Tema 2: Precizati 2 aspecte psihosociale caracteristice clasei de elevi.

Cine este profesorul in interactiune cu microsistemul “clasa de elevi”

Profesorul in sistemul educational romanesc, titular, suplinitor calificat, suplinitor necalificat, ascociat

– profilul va fi generat de interferenta a doua aspecte pregatirea initiala si statutul in sistemul educational

Profilul unui profesor(educator) dupa diagrama VENN

– bine pregatit dar cu  metode de predare neadecvate

– bun comunicator dar slab pregatit?

– cunostinte/pregatire profesionala

– abilitati (native) de comunicare

– profesor sever

– competente psihopedagogice