Test de cunostinte – obiective
– continuturi
– itemul-in ce masura poti da un raspuns correct
Itemi – testele de cunostinte sunt destinate rezolvarii de probleme , de instruire (predare-invatare) la nivelul invatamantului primar si prescolar .
Testele de cunostinte sunt utilizate cu precadere in evaluarea achizitiilor de tip cognitiv (comportamente , cunostinte ).
Testele de cunostinte nu trebuie confundate cu cele docimologice intrucat testele docimologice sunt utilizate doar la concursuri si examinari indeplinind functia de examinare si certificare .
Este posibil ca un test de cunostinte sa semene cu cel docimologic ,dar pentru ce se aplica creaza diferenta .
Testul de cunostinte trebuie sa satisfaca criteriile validitate , fidelitate si standardizare /aplicabilitate .
Validitatea , adica testul sa masoare ceea ce pretinde ca masoara .
Fidelitatea – are in vedere faptul ca repetarea aplicarii testului la aceiasi subiecti sa evidentieze validitatea .
Standardizarea – reflecta calitatea testelor de cunostinte de a fi proiectate pentru a fi administrate , cotate si interpretate in conditii identice foarte usor si cu claritate .
Standard –se refera la niste criteria unanim acceptate .
Construirea testelor de conostinte se rezuma la cateva aspect generale :
- Proiectarea testului ,precizarea tipului de test si specificarea testului (generarea de itemi)
- Pretestarea – ca sa vezi fidelitatea , validitatea si standardizarea .
- Revizuirea itemilor testului /refacerea itemilor (teza –se recomanda pregatirea , sa fie pretestata).
- Variant finala si aplicarea testului de cunostinte .
Itemii si clasificarea lor :
De regula cand vorbim de itemi ne gandim la intrebari . Din perspectiva evaluarii definim itemii in sens restrains si in sens larg .
Itemii in sens restrainsreprezinta elementele component ale unui instrument de evaluare si care pot fi : o simpla intrebare , un enunt cu o intrebare , un exercitiu , o problema , un eseu .
Itemii in sens largcontin pe langa intrebare si tipul de raspuns asteptat . Generic spunem item = intrebare + tip de raspuns cerut .
Pentru a realiza itemii se parcurg etapele :
- Precizarea clasei , disciplina , tipul de evaluare .
- Realizarea obiectivului din perspectiva caruia fac evaluarea .
- Enuntarea/formularea enuntului itemului .
- Schema de notare ; unde itemii se bazeaza pe creatie trebuie sa avem niste observatii .
Itemii dupa tipuri de raspuns:
- Itemi obiectivi ; itemi – pereche
-duali
-cu alegere multipla
2. Itemi semiobiectivi ;itemi –bazati pe rezolvarea de probleme
-structurati (pleaca de la eseu ( incercare libera))
-nestructurati (pleaca de la eseu ( incercare libera ))
-La clasa a-III-a se poate da eseu .