Viewing Single Post
AnnaE
#0

Strategiile didactice aplicate in activitatile cu specific geografic

– prin strategie didactica se intelege un ansamblu de procedee prin care se subliniaza conlucrarea dintre profesor si elevi in vederea predarii si invatarii unui volum de informatii a formarii unor princeperi si deprinderi a dezvoltarii personalitatii umane.

– strategiile didactice ocupa un loc central in cadrul tehnologiei didactice, iar alegerea si folosirea lor depinde in mod hotarator de pregatirea si personalitatea profesorului si de experienta lui.

1. Resurse didactice materiale. Mijloace de invatamant (definire, clasificare, functii)

2. Metode de invatamant. Definire, clasificare, functii

3. Metode expozitiv euristice

4. Metode conversative sau dialogate

5. Metode bazate pe utilizarea textului scris

6. Metode de explorare si descoperire

7. Metode bazate pe actiune

1. Metode didactice materiale. Mijloacele de invatamant(definire, clasificare, functii)

– mijloacele de invatamant constituie resurse didactice in desfasurarea procesului de invatamant

– mijloacele de invatamant sunt definite prin ansamblul aparatelor, instalatiilor, materialelor, procedeelor si cerintelor pedagogice de utilizare a lor, pe care profesorul si elevii le utilizeaza pentru a facilita priceperea, fixarea si consolidarea cunostintelor si abilitatilor practice.

Principalele functii ale mijloacelor de invatamant utilizate in lectiile de geografie.

– functia informatica sau de comunicare, deoarece faciliteaza transmiterea informatiilor pe calea mai rapida si eficienta datorita asocierii cunoasterii senzoriale cu cea rationala si cu practica

– functia subtitutiva – mijloacele de invatamant asigurand substituirea realitatii

– functia de motivare a invatarii – prin care nijloacele contribuie la stimularea curiozitatii, a interesului de cunoastere facilitate de mijlocul respectiv ca exemplu : lucrul cu calculatorul;

– functia formativa – prin care mijloacele contribuie la dezvoltarea capacitatilor de operare a gandirii logice

– functia estetica – deoarece mijloacele de invatamant au calitatea de a reda si corecta realitatea estetica din natura, cum este, filmul didactic, mesajul tv

– functia ergonomica – prin care mijloacele de invatamant permit transmiterea unui volum maxim de informatii intr-un timp scurt si de maxima frecventa.

Categorii/tipuri de mijloace de invatamant

– in functie de potentialul pedagogic si de principalele caracteristici de constructie pot fi grupate astfel :

– instrumente si aparate – care cuprind : busola, microscopul, statia meteorologica cu toate aparatele sale (termometru, pluvimetru, girueta, barometru, higrometru…etc)

– modele – care cuprind : globul geografic, machete, mulaje, planse in relief din material de plastic pentru studiul geografiei fizice (relief, ape, soluri..etc)

– materiale grafice – care pot fi : atlase geografice, harti de diferite continuturi si marimi, planse, mape tematice ilustrative, tablouri si portrete, postere tematice cu continut grafic si ilustrativ, aplicate pe panouri cu caracter permanent in cabinetul de geografie;

– mijloace si echipamente tehnico-audio-vizuale necesare predarii-invatarii geografiei, deoarece “aduc” in sala de clasa, in fata elevilor, obiecte si fenomene de la mari distante si locuri inaccesibile situatiei date. Acestea sunt : filmul didactic, aparat de proiectie, retroproiectorul, aspectomatul, video proiectorul, proiectoare mobile, calculatoare

– mijloace naturale (naturalizari) – care cuprind fragmente ale realitatii colectionate, clasate si ordonate dupa criterii tematice cu denumirea si caracteristicile lor principale

– ierbarul – cuprinde o colectie de plante uscate prin presare pentru a pastra cat mai fidel elementele plantei

– coltul viu – din cabinet poate avea functie estetica dar si didactica

– colectia de minerale si roci

– colectia de fasole – cuprinde exponate gasite cu elevii in timpul activitatilor didactice extrascolare, drumetii, excursii in care s-au intalnit deschideri naturale (aflorimente) geologice si paleontologice

– colectia de esantioane din materiile prime utilizate in industrie : minereuri pentru industria metalurgica, feroasa si neferoasa, tipuri de saruri)sare guma, saruri de potasiu, de fosfor..) utilizate in industria chimica, esantioane de roci pentru industria materialelor de constructii.

Eficienta mijloacelor de invatamant – depinde nu numai de calitatea lor ci, in primul rand de modul cum sunt integrate in lectie. Ele trebuie selectate cu atentie si utilizate rational pentru atingerea obiectivelor lectiei.

– profesorul trebuie sa verifice din timp starea de functionare, mao=i ales a aparaturii, sa stabileasca cu exactitate iamginile, graficele, schemele, hartile etc, care sunt necesare lectiei, modalitatea de integrare si sistematizarea explicatiilor care vor insoti demonstrarea cu fiecare mijloc de invatamant.

Conditiile care trebuie sa le indeplineasca mijloacele de invatamant utilizate in lectii de geografie

– trebuie sa aiba un continut stiintific corect (harti, imagini)

– sa fie clare si concise care sa reprezinte cu exactitate fenomenul geografic pe care-l prezinta elevilor(amanuntele inutile ilmpiedica selectarea si fixarea esentialului

– sa fie de actualitate

– sa aiba coloristica variata si expresiva mai ales prin redarea in culori vii pentru a fi observate si de elevii din spatele clasei.