AnnaE
#0

Pronumele personal – fișă de lucru

 

Citește cu atenție textul:

 

„- Da’ ce-a fost aici, copile?

–  Ce să fie, mămucă? Ia, cum te-ai dus dumneata de-acasă, n-a trecut tocmai mult și iaca s-aude cineva bătând la ușă  și spunând:

Trei iezi cucuieți!…

Ușa mamei descuieți.

– Și?

– Și frate-meu cel mare, nătâng și neastâmpărat, cum îl știi, fuga la ușă să deschidă.

– Și-atunci?

– Atunci eu m-am vârât iute în horn și frate-meu cel mijlociu sub chersin, iar cel mare, după cum îți spun, se dă cu nepăsare după ușă și trage zăvorul.

–  Și atunci?

– Atunci  grozăvie mare! Nănașul nostru și prietenul dumitale, cumătrul lup, se și arată în prag.

– Cine? Cumătru-meu? El care s-a jurat pe părul lui că nu mi-a spărie copilașii niciodată?

– Apoi dă,mamă! Cum vezi,i-a umplut de spărieți!

– Ei las’ că l-oi învăța eu!”

(Ion Creangă – Capra cu trei iezi)

 

1. Cine i-a povestit caprei cum au pierit cei doi iezi?

________________________________________________________

 

2. Transcrie răspunsul pe care îl dă iedul la prima întrebare a caprei „Și-atunci?” trecând pronumele personal și verbele la persoana a III-a.

________________________________________________________

________________________________________________________

 

3. Scrie sinonime(cuvinte cu același înțelers) pentru cuvintele:

horn -_________, m-am vârât -____________, chersin -______________

 

4. Scrie cuvinte cu sens opus(antonime) pentru cuvintele:

niciodată -_________________, a umplut -________________________

 

5. Scrie enunțuri în care verbul „a ști” să fie la timpul prezent, persoana a II-a, numărul singular și persoana a III-a, numărul plural.

________________________________________________________

________________________________________________________

 

6. Subliniază pronumele personale din text.

7. Transcrie pronumele de politețe si analizează-le.

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

________________________________________________________

 

8. Scrie un proverb în care să fie substantivul „lup” și care să se refere la cei care nu renunță la obieceiuri rele.

________________________________________________________

 

9. Scrie un enunț în care cuvăntul „ei” din ultimul enunț să aibă alt înțeles.

________________________________________________________

 

10. Scrie funcția sintactică (în propoziție) a pronumelor personale din versurile:

„Mama mi-l cânta și ea

Și la viersul lui cel dulce

Puiul ei se potolea

Și-o lăsa frumos saă-l culce.”

(St.O.Iosif – Cântec sfânt)

________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________